Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

BMW 5-serie er utvilsomt en svært viktig modell i rekken til BMW. Ikke bare fordi den selger bra, men fordi den har lang historikk og skal være et flaggskip for merket i familiebil-klassen.

Her holdes konkurrentene på tå hev av hverandre. Akkurat nå har Mercedes overtaket med sin nye E-klasse, rett og slett et lite mesterverk av en bil. Men Audi og BMW ligger ikke på latsiden, de heller. Begge to har nemlig nye modeller på vei.

Først ut er altså BMW. Men selv om bilen først skal ha verdenspremiere på bilutstillingen i Detroit i januar, og har offisiell Norges-premiere i februar, kommer spesielt inviterte kunder til å få en svært eksklusiv før-visning allerede 19. oktober.

Mobilkamera dekkes til

Det er Bavaria i Oslo som har fått tak i et eksemplar av neste generasjon 5-serie, og som har sendt ut invitasjon til noen utvalgte kunder. Men flere forhandlere vil i løpet av en toukers periode få samme mulighet.

Ettersom det er snakk om en såpass tidlig visning, vil det bli forbudt med mobilkamera under arrangementet. Alle mobiltelefoner blir rett og slett dekket til med klistremerker, forklares det i invitasjonen.

Det er ikke ofte at slike muligheter dukker opp i Norge. Det er nå allerede fullt på visningen til Bavaria i Oslo og ikke mulig å melde seg på lenger.

BMW eller Audi: Hva skal jeg velge?

Slik ser dagens generasjon av BMW 5-serie ut. 
Slik ser dagens generasjon av BMW 5-serie ut. 

Spennende bil

Kommunikasjonsdirektør hos BMW Norge, Marius Tegneby, har faktisk både sett og kjørt den nye 5-serien allerede:

– Det lover godt, så mye kan jeg si.

5-serien har vært den mest solgte modellen i sitt segment i mange år. Og er blant volummodellene til BMW.

Den aller første generasjonen kom allerede tidlig på 70-tallet, med internkoden E12.

Deretter fulgte de opp med E28, og tredje generasjon i 1988 (E34) – av mange regnet som en av de mest driftssikre modellene BMW har laget.

Olav sperret opp øynene da han så den nye BMWen

Parkerte konkurrentene

Men den utgaven som kanskje satte 5-serien aller klarest på kartet var likevel E39 - som kom i 1996. Her traff man blink med både design, kjøreegenskaper og utstyr. Her var BMW forut sin tid, og bilen har tålt tidens tann særdeles godt.

Chris Bangle ga oss den mye omdiskuterte E60/E61-utgaven i 2003. Også denne har vært en gedigen suksess, og selv om den ikke traff alle, har også dette designet stått seg godt i tiden.

BMW M5: Møtet med en helt – som nesten går helt galt

Komplett

Dagens utgave er langt mindre kontroversiell enn forgjengeren. Men igjen har BMW sørget for å være tidlig ute med ny teknologi.

Nå har imidlertid siste generasjon vært på markedet helt siden 2010 - og særlig med introduksjonen av nye E-klasse, ble det klart at den ikke henger helt med lenger. Særlig ikke på teknologi og utstyr.

Blant annet forventer vi at den nye generasjonen i stor grad vil være selvkjørende.

Ett bilmerke klarte dieseleksamen