oppsiktsvekkende råd fra professor i medisin:

Overvektig?
Ikke gå ned i vekt!

Ikke kjemp en kamp du trolig vil tape, råder professor og leder av senter for sykelig overvekt.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Ja, jeg mener det jeg sier – og jeg har ikke funnet på det selv!

Det sier Jøran Hjelmesæth (59), professor i medisin ved Universitetet i Oslo, og leder av Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold.

Han forteller at dersom man er overvektig – men har en kroppsmasseindeks på under 30 – så bør man ikke prøve å gå ned i vekt.

Hold deg der du er

– Grunnen til denne anbefalingen – som det er internasjonal enighet om – er at det ikke finnes noen forskning som tilsier at man får en helsegevinst av å gå ned i vekt dersom man er noe overvektig. Det kan hende det lønner seg – men per i dag er det ingen grunn til å tro det, forteller medisinprofessoren.

SLANKERE: Eirik Newth (52) har tatt slankeprosjektet seriøst. Nå veier han rundt 100 kilo, som er ca. 40 kilo mindre enn utgangspunktet var ved nyttår. <br>Å spille «Pokémon Go» på hans mange spaserturer har utvilsomt hjulpet. <br>FOTO: Privat
SLANKERE: Eirik Newth (52) har tatt slankeprosjektet seriøst. Nå veier han rundt 100 kilo, som er ca. 40 kilo mindre enn utgangspunktet var ved nyttår.
Å spille «Pokémon Go» på hans mange spaserturer har utvilsomt hjulpet.
FOTO: Privat

Se hele intervjuet øverst i saken.

Men overvektige bør likevel ikke juble over dette funnet – eller mangel på det som sådan. Det finnes nemlig et viktig forbehold ved ekspertenes ord:

– Det du som overvektig bør gjøre er å forebygge vektøkning, og heller anstrenge deg for å beholde vekten du har nå. Det gjør du ved å være i mer fysisk aktivitet, og ved å følge de gode, norske kostrådene, sier Hjelmesæth.

Og kanskje bør flere av oss ta en titt på disse rådene: For i dag finnes det flere overvektige enn normalvektige i Norge.

– Det unormale har blitt det normale. Det er et stort samfunnsproblem. Hadde vi hatt et samfunn hvor ingen var overvektige, kunne vi for eksempel forebygget 80 prosent av diabetestilfellene, forteller professoren.

Helsedirektoratets råd for godt kosthold

  • Ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.
  • Ha en god balanse mellom hvor mye energi du får i deg gjennom mat og drikke, og hvor mye du forbruker gjennom aktivitet.
  • Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag.
  • Spis grove kornprodukter hver dag.
  • Spis fisk til middag to-tre ganger i uken. Bruk også gjerne fisk som pålegg.
  • Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt.
  • La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet.
  • Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin, fremfor hard margarin og smør.
  • Velg matvarer med lite salt, og begrens bruken av salt i matlaging og på maten,
  • Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags.
  • Velg vann som tørstedrikk.
  • Vær fysisk aktiv i minst 30 minutter hver dag.

Kilde: Helsedirektoratet.no

Ned 50 kilo – for tredje gang

Eirik Newth (52) er en profilert astrofysiker og forfatter av flere populærvitenskapelige bøker. Han er i full gang med å slanke seg 50 kilo, og er cirka ti kilo unna målet. Imidlertid er det ikke første gang 52-åringen har prøvd å gå så dramatisk ned i vekt: Første gangen var i 1991, mens han forsøkte å gjenta suksessen i 2000. I begge tilfellene var vektnedgangen kun midlertidig.

Newth bedyrer at det ikke er forfengelighetsårsaker som gjør at han for tredje gang prøver å gå ned 50 kilo:

– Jeg hadde ingen umiddelbare helseproblemer. Men jeg har kunnet kategoriseres som overvektig nesten hele livet – og å være såpass stor er ganske ubehagelig, sier 52-åringen.

Han forteller at han ikke kunne gå i en slakk oppoverbakke eller i en trapp uten å få tung pust og vondt i rygg og knær.

– Jeg kjente rett og slett knaking i sammenføyningene. Jeg ønsket meg en bedre hverdag med god velvære, bedre pust og mer overskudd, sier Newth.

Kroppen jobber mot deg

Overvekt defineres som fedme dersom ens kroppsmasseindeks overskrider 30. For å minske sjansen for å utvikle ulike hjerte- og karsykdommer, diabetes og noen typer kreft, anbefales det sterkt for mennesker med fedme å gå ned i vekt.

Selv om professor og senterleder Jøran Hjelmesæth sterkt råder personer med fedme til å gå ned i vekt, mener han at det må være opptil hver enkelt person med fedme om hvor mye vekt de velger å miste. Det følger nemlig med et visst ansvar å miste mange kilo:

– Jo mer du går ned i vekt, jo vanskeligere er det å holde den. Det er fordi kroppen går i et slags forsvar – et «spareblussmodus», forklarer Hjelmesæth.

Han refererer til den såkalte «set point»-teorien som går ut på at kroppen vår er innstilt på å beholde vekta den har nå – og at det dermed er vanskelig å manipulere kroppen til å gå mye opp eller ned i vekt.

– Det sitter en slags «termostat» i kroppen vår, som ligner ganske mye på den vi har i huset. Den vekten du har i dag, den vil «termostaten» gjerne beholde. Dersom du da går ned i vekt, vil det settes i gang impulser i hjernen din som sørger for at du går opp i vekt. Søtsuget eller lysten på fet mat vil tilta, og du får en lavere forbrenning, forteller professoren.

Tre viktige grep

Selv om Eirik Newth bare er rundt ti kilo unna målet om å miste 50 kilo, vil ikke Hjelmesæth anbefale ham å slanke vekk den resterende vekta:

– Jeg er alltid forsiktig med å applaudere folk som har gått mye ned i vekt. Det er å beholde den som er vanskelig – og jeg vil helt klart råde Eirik til å heller forsøke å beholde vekta han har nå, sier Hjelmesæth.

Medisinprofessoren har tre råd til de som ønsker å gå ned i vekt – og holde den:

– Vær i moderat fysisk aktivitet hver dag – en time holder. Det vil øke forbrenningen din. Spis regelmessig – og ta deg tid til frokost hver eneste dag. Og våg å veie deg minst ukentlig – og ta konsekvensene av det vekta viser. Har du gått litt opp i vekt, så gjør det du må for å gå ned igjen, avslutter han.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook