Britiske Typhoon-fly gikk torsdag på vingene for å identifisere de russiske bombeflyene. FOTO: Ministry of Defence
Britiske Typhoon-fly gikk torsdag på vingene for å identifisere de russiske bombeflyene. FOTO: Ministry of Defence

Pilot: – «Usynlige» russiske bombefly fløy under islandsk passasjerfly

Den islandske piloten beskriver russernes flyging som et farlig spill med flysikkerheten.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De to russiske bombeflyene som ble identifisert av norske F-16-fly torsdag, da de fløy over internasjonalt luftrom utenfor kysten av Norge, forstyrret et islandsk passasjerfly under ferden, skriver den islandske avisen MBL.

Britiske Typhoon-fly ble også sendt på vingene fra Lossiemouth-basen, og det britiske forsvarsdepartementet har offentliggjort flere bilder av de russiske bombeflyene.

Flyene av typen Tupolev160 Blackjack hadde ikke sine transpondere på, og skal ifølge avisen ha fløyet under passasjerflyet som var på vei fra Keflavik til Stockholm. Den islandske flykontrollen varslet passasjerflyet da bombeflyene nærmet seg, og de russiske flyene svarte ikke på oppkall fra flykontrollen.

Hendelsen inntraff i islandsk luftrom, og de russiske bombeflyene fløy rundt 2.000-2.700 meter under passasjerflyet.

Ifølge den islandske piloten kunne man se bombeflyene som fløy i formasjon når man tittet ut av vinduet. Piloten beskriver russernes flyging som et farlig spill med flysikkerheten.

– Jeg så ut av vinduet, og i løpet av kort tid så jeg to russiske bombefly i formasjon. De valgte å skru av alle sine radarsignaler, noe som forhindrer vårt kollisjonsadvarselsystem å fungere. Hvis de mislykkes i å holde avstand, er det ingenting på vår side som kan advare oss, sier piloten til MBL.

Et av de russiske bombeflyene under torsdagens tokt. FOTO: Ministry of Defence
Et av de russiske bombeflyene under torsdagens tokt. FOTO: Ministry of Defence

– Var ikke kjent med saken

Forsvarets talsmann betegnet i helgen det russiske bombetoktet som rutinemessig og udramatisk, men sier mandag til TV 2 at han da ikke var kjent med hendelsen med det islandske passasjerflyet.

– Jeg var ikke kjent med saken som du forteller om. På generelt grunnlag kan jeg si at å fly med transpondere fører til bedre varslingstid og større forutsigbarhet i luftrommet, sier pressevakt Brynjar Stordal ved Forsvarets operative hovedkvarter.

Militære fly trenger ikke å ha transponderne på, siden det ikke er et krav om at de trenger det i internasjonalt luftrom. NATOs generalsekretær Jens Stoltenberg har tidligere kritisert russerne for å fly uten å kommunisere med sivil lufttrafikkontroll, og hevdet at den russiske militæraktiviteten i lufta nær NATO-landenes grenser er en risiko for den sivile luftfarten.

I 2014 var det ifølge en oversikt fra European Leadership Network flere farlige episoder med russiske militærfly i europeisk luftrom. I to av de alvorlige episodene var SAS-fly involvert. Et passasjerfly fra SAS måtte i siste liten endre kurs for ikke å kollidere med et russisk overvåkingsfly. De to flyene passerte hverandre på bare 90 meters avstand sørvest for Malmö.