FLETTING: Bruk begge feltene helt frem til selve innsnevringen. Her utviser bilistene en noe variende flettestil ved en innsnevring på E6 ved Furuset i 2011. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX
FLETTING: Bruk begge feltene helt frem til selve innsnevringen. Her utviser bilistene en noe variende flettestil ved en innsnevring på E6 ved Furuset i 2011. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX

Dette gjør «alle» feil når man skal flette i trafikken

Er du blant dem som velger fil tidlig, og irriterer deg over den fete Audien som sniker seg forbi hele køen? Du burde gjort som Audien.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

«Alt vi vet om fletting i trafikken, er feil», skriver den amerikanske publikasjonen The Coloradoan.

Temaet er køavvikling, og hvordan trafikken best blir avviklet der hvor veien snevrer inn fra ett til to felt.

Eksempelet Coloradoan bruker er anleggsarbeid på veien, der trafikken i begge felt skal over i venstre fil.

«Snikerne» har rett

Mens mange velger å legge seg tidlig over i venstre fil, er det noen som velger å bruke den tomme høyrefilen til å kjøre forbi hele køen. Til slutt legger de seg over i venstrefilen like før veien faktisk snevrer inn.

Da vekkes misnøyen hos bilistene som skiftet fil tidlig, som føler seg flinke nettopp fordi de har «stilt seg i kø» til rett tid.

Men det er «køsnikerne» som kjører korrekt, fastslår trafikkmyndigheter i delstaten Colorado, og i flere andre delstater. Undersøkelser viser at køene kan reduseres med opptil 35 prosent, dersom alle venter til siste liten med å flette.

Feltskifte skaper kø

Årsaken er at hvis alle venter helt til punktet der veien snevrer inn, blir begge filene benyttet. Dermed avvikles trafikken raskere. I motsatt fall blir ett kjørefelt stående tomt, og det blir mer køproblemer i den andre filen.

Trafikklærer Jan Anker-Goli i Autoriserte trafikkskolers landsforbund forklarer det slik:

– Hvis bilistene er fleksible og slipper bilen foran seg inn ved selve flettepunktet, vil dette bli en glidelås og avvikle trafiken meget effektivt, sier Anker-Goli til TV 2.

– Men hvis flere skifter felt før dette, sakker bilen som skifter felt farten. Da må bilene som allerede er i feltet avpasse farten for å unngå kollisjon. Da blir det er dominieffekt, sier han.

Han påpeker innsnevringspunktene er delt inn i flere soner.

– Ser man på veimerkingen er det noen steder et sperrefelt med heltrukken linje, som er forbudt å krysse. Deretter er det en stiplet linje, hvor du har vikeplikt hvis du skal krysse. Etter dette, hvor det ikke er noen merking i det hele tatt, er flettepunktet. Her er det gjensidig vikeplikt, sier trafikklæreren.

Mer fleksibel

Anker-Goli sier nordmenn kunne ha nytte av å bli mer fleksibel i trafikken.

– Jeg opplever at bilister i utlandet skjønner at vi må tilpasse oss hvis vi skal få til dette, sier han.

Paradoksalt nok ser han mindre overtramp på steder der trafikkhinder oppstår uventet.

– Der veien er snevret inn på grunn av anleggsarbeid, virker det som at folk blir så «forvirret» at de må passe på. Men på steder der vi går på gammel vane, står vi mer på vårt og er mindre fleksible, sier han.

Ved avkjørsel til høyre, stiller det seg annerledes. Da skal kjøretøy som skal ta av, legge seg i høyre felt. Trafikantene som skal videre fremover, legger sge i venstre felt.

– Dersom alle skulle vente helt til avkjørselen før de skifter felt, ville det bli fullstendig trafikkaos når alle skal skifte samtidig, sier trafikklærer Anker-Goli.

Livsfarlig forbikjøring fanget på film

Lær av fotgjengere

Kjørelæreren mener norske bilister bør bli mer som på fortauet eller i turløypene.

– På tur i Aurlandsdalen la jeg merke til at da folk ble innhentet, ga de plass og slapp andre forbi. Men med en gang vi sitter bak rattet i en bil, har vi glemt dette, sier han.

Det er særlig når det er mye trafikk og tilløp til kødannelser det er effektivt med korrekt fletting. Men det er også sikrere for trafikantene, ifølge lokalmyndighetene i delstaten Minnesota.

Det reduserer forskjellen i hastigheten mellom de to feltene, noe som minker sjansene for farlige manøvre mellom filene.

Det motvirker dessuten hissige gemytter på bilførere som mener de blir forbigått av køsnikere. Tvert imot skaper det en følelse av rettferdig køkultur, skriver West Central Tribune.

Nettvideoer av grisekjøring skremmer politiet