Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når du hører ordet ”familiebil”, tenker du kanskje Passat, Mondeo eller Avensis? Naturligvis i stasjonsvognutgave og gjerne i en litt påkostet versjon. De har riktignok tapt markedsandeler til SUV-ene og premiummerkene de siste årene, men fortsatt er disse bilene opplagte valg for mange norske familier.

For de som synes 400.000-500.000 kroner er altfor mye penger å bruke på bil, finnes det imidlertid alternativer. Og det uten at man må gå altfor mye på bekostning av noe som er svært viktig for barnefamiliene, nemlig plassen.

De siste årene har det kommer en rekke mindre stasjonsvogner med imponerende mye plass. Kroneksempelet på det er denne testbilen: Skoda Fabia stasjonsvogn. I en kompakt bil som måler 425 cm. fra støtfanger til støtfanger, har nemlig Skoda klart å trylle fram 530 liters bagsjerom. Det slår faktisk flere av bilene i klassen over.

I spesielmodellen Monte Carlo og med 1,2-liters bensinmotor på 110 hestekrefter og DSG-automat, klokker den inn til gunstige 222.600 kroner. Det er – i alle fall på papiret – et svært gunstig kjøp.

Dette er rett og slett et lite kupp

Glem Skoda-vitsene, nå står vi i kø for denne!

Hvordan er den å kjøre?

Joda, Skoda har spart. Det merkes med en gang du lukker døren og setter deg inn. Her er det ikke noen dump og solid lyd, i stedet smeller det litt. Interiøret har mye svart og hard plast. Setene og setetrekkene vitner også om at sparekniven har vært brukt.

Men kjøremessig er Skodaen helt godkjent. Det handler om trygge og forutsigbare kjøreegenskaper. Denne bilen skal ta deg fra A til Å uten noen krumspring.

Støydempingen er bedre enn det vi opplevde fra Skoda for noen år tilbake. Nå er det ikke noe problem å tilbakelegge mange mil på motorvei.

Motoren kler bilen og oppleves som helt tilstrekkelig. DSG-girkassen er også et smart valg.

Trygge og forutsigbare kjøreegenskaper kjennetegner Fabia.
Trygge og forutsigbare kjøreegenskaper kjennetegner Fabia.

Denne Skodaen er liten, smart – og litt glemt

Hvordan er plassen?

Vi må naturligvis starte med bagasjerommet. Det er rett og slett imponerende! 530 liter hadde vært ganske utenkelig i denne bilklassen for ikke veldig mange år siden. Skoda skal også ha et stort pluss for flere smarte innredningsløsninger. Her har mange av konkurrentene noe å lære!

Plass i en bil handler naturlig nok om prioriteringer. Det store bagasjerommet går litt på bekostning av plassen i baksetet. Beinplassen er snau for voksne. Store barneseter går bra, men da må de foran være innstilt på å dele godene. Ellers kan det bli for trangt.

Nytt pluss for mange smårom og smarte løsninger rundt om i kupéen. Her er Skoda flinkest i klassen.

530 liters bagasjerom i denne klassen er rett og slett imponerende!
530 liters bagasjerom i denne klassen er rett og slett imponerende!

Smart tenkt, dette burde flere gjøre!

Går den bra?

Bensinmotorene har tatt over for diesel som det mest populære valget i denne bilklassen. Det har både fordeler og ulemper. For å starte med det første, betyr bensinmotor lavere støynivå og mer kultivert gange. Du må ofre litt trøkk i mellomaksellerasjonene, men det føles egentlig ikke som noe stort savn her.

Motoren kler bilen fint, og den ruinerer deg på ingen måte på bensinstasjonen. Offisielt forbruk er oppgitt til 0,48 liter/mil, det samsvaret godt med våre erfaringer.

Litt ekstra farger og striper pynter opp i interiøret, men du er aldri i tvil om at du sitter i en rimelig bil.
Litt ekstra farger og striper pynter opp i interiøret, men du er aldri i tvil om at du sitter i en rimelig bil.

Finest utenpå eller inni?

Små stasjonsvogner er sjelden noen designbomber. Her handler det om fornuft og praktiske hensyn, det gjør det også med Fabia stasjonsvogn. Men med litt ekstra stylingpynt og knall rød farge, blir denne faktisk ganske tøff. Vi synes fronten er den mest vellykkede delen, fra siden og bakfra er det mer ordinært.

Innvendig er det ingen sprell. Det merkes at dette er et produkt langt nede på ”rangstigen” i VW-konsernet, men det er for så vidt også helt greit. Fabia forsøker ikke å gi seg ut for noe mer enn den er: En rimelig og fornuftig bil, som gir deg mye plass for pengene.

Fronten er både tøff og sporty, den viser at Skoda også har tatt store steg med designene sine de siste årene.
Fronten er både tøff og sporty, den viser at Skoda også har tatt store steg med designene sine de siste årene.

Dette er en ulv i Skoda-klær

…og hva er konklusjonen?

Dette er en bil som virkelig forsvarer prislappen sin. Du får klasseledende bagasjeplass, helt grei komfort og bra med utstyr, til 222.600 kroner. Ja, prisen merkes på flere områder, men noe annet er heller ikke å vente.

Skoda Fabia stv.

Modell: 1,2 TSI Monte Carlo

Motor: 1,2-liter bensin

Effekt: 110 hk / 175 Nm

0-100 km/t: 9,6 sekunder

Toppfart: 199 km/t

L/B/H: 425/173/146 cm

Bagasjerom: 530 liter

Snittforbruk: 0,48 l/mil

Pris testbil: 222.600 kroner

Motoriseringen er også helt passende og jobber godt i kompaniskap med DSG-girkassa.

I sum blir dette en bil som absolutt fortjener å være med i vurderingen hos de som trenger en ukomplisert og kompakt stasjonsvogn, til minst mulig penger.

Skoda-kvaliteten er generelt høy. Det i kombinasjon med fem års nybilgaranti, gjør at det ikke bare er nybilprisen som er gunstig. Det ligger også an til lave eierkostnader i mange år.

I noen faser av livet kan det være akkurat hva man trenger. I praksis vil Fabia stasjonsvogn duge for veldig manges daglige bruk.

Eller den vil være en kjempepraktisk bil nummer to – mens man eventuelt venter på anledningen til å kjøpe noe med mer drømfaktor.

Tro det eller ei: Dette er en småbil

Liten stasjonsvogn med et stort indre: Det gjør at Fabia vil duge som familiebil for svært mange.
Liten stasjonsvogn med et stort indre: Det gjør at Fabia vil duge som familiebil for svært mange.

Stor SUV-nyhet: Denne bilen blir viktig for Skoda