Nå merkes kystens skumleste skjær

Sist sommer gikk Steinar Fremstad på en umerket grunne. Nå er merkingen av Norges 100 farligste skjær i gang.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Steinar Fremstad og kona var på seiltur i Hvaler ytterst i Oslofjorden da det gikk fryktelig galt. I løpet av noen få sekunder sto båten plutselig bom fast på et undervannsskjær.

– Det var en liten grunne man kaller Meteren. Den er så liten at når jeg så ved siden av båten, så jeg dypet. Men vi sto dønn fast oppe på grunnen. Det er en forferdelig følelse og du føler deg veldig dum, sier Steinar Fremstad.

Fare like under vannskorpa

I Skjærstadfjorden ved Bodø ser det idyllisk ut på overflaten en stille dag, men rett under Kystverkets båt ligger et umerket og livsfarlig undervannsskjær.

– Du ser den ikke på flo sjø. Den er stor og veldig skummel. Det blir en bra smell dersom man treffer denne, sier Alexander Sundkvist.

Han er matros i Kystverket og er ute for å merke et av mange farlige skjær i området som er svært populært blant fritidsfiskere.

Dyster rekord

Da Kystverket og Gjensidigestiftelsen våren 2015 ba om råd fra fritidsbåteiere om hvor Norges farligste skjær lå, kom det inn over 1500 tips.

– Det er masse sånne langs hele kysten, egentlig utenfor selve hovedleia. Der skjer det mest av havari, så det er bra at dette blir tatt nå, sier overstyrmann Karl Erik Sætre på Kystverkets båt OV «Skomvær».

I 2014 ble det satt ny rekord i antall skadesaker og utbetalinger til småbåteiere. Det ble registrer hele 8700 fritidsbåtulykker og til sammen 406 millioner i skadeerstatninger.

NY STAKE: Kystverkets båt «Skomvær» merker en grunne i Skjærstadfjorden ved Bodø.
NY STAKE: Kystverkets båt «Skomvær» merker en grunne i Skjærstadfjorden ved Bodø.

Tar tak

Noe måtte gjøres for å få ned skadene. Derfor ble prosjekt «Merk skjæret» satt i gang som et tiltak.

Resultatet er at Norges 100 farligste skjær langs hele kysten nå blir merket etter innspill fra båtfolket selv. Alle tipsene ble nøye vurdert.

– Det er egentlig kommunen som har hovedansvaret for det meste av det vi merker nå, men vi fant ut at vi som en stor aktør, samtidig som vi er opptatt av liv og helse, bør ta vår del av ansvaret. Det er bakgrunnen for at Kystverket og Gjensidigestiftelsen nå går sammen og gjør dette, sier Lars Erik Mørk, kommunikasjonssjef i Gjensidigestiftelsen.

BOM FAST: – Du føler deg veldig dum, sier Steinar Fremstad. Han gikk på en umerket grunne ved Hvaler i fjor.
BOM FAST: – Du føler deg veldig dum, sier Steinar Fremstad. Han gikk på en umerket grunne ved Hvaler i fjor.

– Kjempebra

Så langt er 60 skjær blitt avmerket. For fritidsbåteiere er dette gode nyheter.

– Kjempebra for alle de fritidsbåtene som ikke har kart eller noe slikt i båtene, sier fritidsfisker Kaj Syrstad, mens han ser på at Kystverket heiser på plass staken som viser hvor et av de mest farlige skjærene ligger.

Gjensidigestiftelsen bruker fem millioner kroner på prosjektet som skal gjøre det tryggere for båtfolket å ferdes langs norskekysten. Alle nymerkede skjær vil også bli plottet inn i elektroniske kartsystemer fortløpende.

Tar sine forholdsregler

Steinar Fremstad blitt mer forsiktig når han er på sjøen etter at han og seilbåten ble stående på skjæret.

– Jeg har skaffet meg en ny kartplotter og så sørger jeg for å ha ordentlige briller når jeg ute og seiler, humrer Fremstad. Det er en viktig jobb det som nå blir gjort, sier han.

Norges hundre mest farligste skjær finner du på Kystverkets nettsider.