KJØRTE OVER SPORSPERRE: Ferden varte i 1,4 kilometer før føreren klarte å stanse maskinen. Til høyre er sporsperren som skulle stanset lokomotivet. Foto: SHT
KJØRTE OVER SPORSPERRE: Ferden varte i 1,4 kilometer før føreren klarte å stanse maskinen. Til høyre er sporsperren som skulle stanset lokomotivet. Foto: SHT

For en tabbe!

To kabler ble byttet om – lokomotivet ga full gass da det skulle bremse

Det 80 tonn tunge lokomotivet kom opp i 103 kilometer i timen før lokføreren klarte å kutte strømmen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hendelsen skjedde om ettermiddagen 5. oktober 2015. CargoNets lokomotiv av typen EL16 skulle bare flyttes fra ett spor til et annet inne på et verkstedområde i Nydalen i Oslo.

Lokføreren betjente lokomotivet som normalt, men da han skulle bremse, skjedde det stikk motsatte av hva føreren ønsket: lokomotivet begynte å akselerere kraftig.

Skulle sporet av

Ute av kontroll og med en fart på 79 kilometer i timen kjørte lokomotivet over sporsperre som har til oppgave å spore av skinnegående materiell på vei ut av Nyland verksted mot stoppsignal.

Men lokomotivet sporet slett ikke av. I stedet fortsatte det 80 tunn tunge lokomotivet videre mot Alnabruterminalen.

Først da hastigheten var 103 kilometer i timen, klarte lokføreren å koble ut batterispenningen. Dette førte til at strømtilførselen ble kuttet, og loket mistet fart.

Byttet om på to kabler

Årsaken til at lokomotivet var på verksted, var at en lokfører hadde opplevd ukontrollert gasspådrag på Østfoldbanen få dager tidligere. På verkstedet fant man ikke noen feil på lokomotivet.

Undersøkelsen til Statens havarikommisjon avslører imidlertid hva som var galt. I juni brant det i lokomotivets motor nummer tre og motorskap. Da lokomotivet ble reparert, ble to kabler koblet feil.

Feilen førte til at når føreren satte kjørekontrollen i posisjon for elektrodynamisk motstandsbrems, vil lokomotivet gi gass i stedet for å bremse. Jo mer føreren prøver å bremse, jo mer pådrag vil man få.

Alvorlig hendelse

Den ukontrollerte ferden varte i 1,4 kilometer. Statens havarikommisjon karakteriserer episoden som en alvorlig jernbanehendelse.

CargoNet og verkstedet Mantena har etter hendelsen gjennomført flere tiltak som skal forhindre lignende hendelser, skriver SHT i sin rapport.

1,4 KILOMETER: Den røde streken viser lokomotivets ferd fra Nydalen mot Alnabru. Foto: SHT
1,4 KILOMETER: Den røde streken viser lokomotivets ferd fra Nydalen mot Alnabru. Foto: SHT