Det er mange som liker litt grom motorlyd og tøffe eksosrør. 
Det er mange som liker litt grom motorlyd og tøffe eksosrør. 

Slik kan du få tøffere lyd fra bilen

– Det er flere veier til målet – ikke alle er like gode.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg har nettopp kjøpt meg en VW Golf GTI,1999-modell. Jeg har lyst på litt grommere motorlyd i bilen. Uten å bruke mye penger.

Har du noen ideer om hva som kan gjøres? Jeg hadde tenkt å ta av lyddemperen helt bak på bilen og bytte det ut med et vanlig rør, men er usikker på om dette er lov?

Benny svarer:

Hei du! Forstår deg godt, jeg! Grom lyd er viktig...

Du får fine, skreddersydde og godkjente sports-eksosanlegg med doble utblås til denne bilen for ca 4.000 kroner her i Norge. Det synes jeg faktisk at det er verdt når du først har kjøpt deg en GTI. Bilen er jo en klassiker i seg selv og fortjener å bli tatt godt vare på.

Disse anleggene gir både litt mer og litt grøvere lyd, uten at det blir vulgært, eller plagsomt for omgivelsene – eller de inne i bilen for den sakens skyld.

Det andre alternativet blir litt mer "vedbod-varianten" i mine øyne. Når det er sagt, så et er neppe noe stort problem å mekke til noe greier her og mer lyd vil du garantert få også!

Hvorvidt lydnivået blir utenfor eller innenfor toleransegrensene, tør jeg ikke helt si noe om.

Men om det blir for ille, så finnes det billige byggesett-lyddempere å få kjøpt også, som eventuelt kan monteres inn som erstatning for den originale, men som fortsatt gir mer lyd.

Ofte passer da ikke oppheng og fester lengre, med mindre man legger en god del jobb i dette, med bøying av rør etc. Det hele bærer ofte preg av hva det egentlig er. Hjemmemekket på billigste vis.

Så med mindre du er en kunstner med rør og sveiseflammer, så er mitt råd å kjøpe et fiks ferdig, komplett og godkjent sports-eksosanlegg. Da passer alt, det ser bra ut, og du behøver ikke bekymre deg for neste EU-kontroll.

Det er altså flere veier til målet, men ikke alle er like gode.

Ønsker lykke til med både bil og eksosanlegg.

Skifte eksosanlegg: Slik gjør du det selv

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen.

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under

Eldre bruktbil? Dette er de aller beste