OMFATTENDE GRANSKING: Havarikommisjonen mener et utmattingsbrudd i helikopterets girkasse fikk hovedrotoren til å løsne. Her er vrakdelene samlet i en hangar få dager etter den tragiske ulykken. Foto: Joachim Storvik/TV 2
OMFATTENDE GRANSKING: Havarikommisjonen mener et utmattingsbrudd i helikopterets girkasse fikk hovedrotoren til å løsne. Her er vrakdelene samlet i en hangar få dager etter den tragiske ulykken. Foto: Joachim Storvik/TV 2

Statoil-rapport om Turøy-ulykken: – Jobber godt med helikoptersikkerhet

Statoil la fredag fram sin granskingsrapport etter ulykken som krevde 13 liv.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Granskingen konkluderer med at Statoil jobber godt med helikoptersikkerhet på norsk sokkel, opplyser selskapet.

Samtidig peker rapporten på at industriens arbeid med å effektivisere og økt kostnadsfokus ikke må gå på bekostning av sikkerheten. Om felleseuropeiske sikkerhetskrav innføres i Norge, vil det endre risikobildet for helikopteroperasjoner.

– Vi vil følge opp de anbefalingene granskningsgruppen gir for å styrke Statoils arbeid med helikoptersikkerhet og beredskap. Vår klare ambisjon er å opprettholde vår ledende rolle i å videreutvikle og styrke dagens standard for helikoptersikkerhet. Rapporten gir et godt grunnlag for å sikre en best mulig organisering og helhetlig tilnærming til dette, sier konserndirektør for sikker og effektiv drift, Anders Opedal.

To granskinger

Det er Statens havarikommisjon som utreder ulykken, men Statoil besluttet i mai at de skal gjennomføre en egen gransking av hendelsen. Granskingsgruppen besto av ni personer.

Formålet med Statoils gransking var å identifisere tiltak for å forbedre selskapets arbeid med helikoptersikkerhet på norsk sokkel.

Granskningsgruppen kommer med anbefalinger om tiltak Statoil bør følge opp for å styrke arbeidet med helikoptersikkerhet og beredskap. Dette handler blant annet om at det må det utarbeides en klarere flysikkerhetsstrategi med tilhørende plan.

Organiseringen av helikoptersikkerhetsarbeidet i Statoil fremstår i dag som komplisert, mener gruppen. Mange aktører deltar i arbeidet, og det er varierende forståelse av den enkeltes rolle i arbeidet.

Her flyr rotoren på egen hånd etter helikopterstyrten

Verste ulykke siden 1997

Alle de 13 som var om bord mistet livet da et helikopter av typen Airbus H225 styrtet på vei fra Gullfaks B til Bergen 29. april. Helikopteret mistet hovedrotoren og styrtet på en holme øst for Turøy i Hordaland.

Samme dag innførte Luftfartstilsynet for alle Super Puma-helikoptre av typen som styrtet (EC 225 LP).

Bare dager sener ble forbudet utvidet til også å gjelde forgjengeren (AS 332 L2).

Utmattingsbrudd

Havarikommisjonens foreløpige undersøkelser tyder på at havariet mest sannsynlig var forårsaket av et utmattingsbrudd i et av de åtte andretrinns planetgirene inne i helikopterets girkasse.

Kommisjonen mener utmattingsbruddet har utviklet seg uten at dette ble fanget opp av systemene som skal varsle om feil som er under utvikling. Det er imidlertid ikke fastslått hvordan sprekken oppsto.

Pilotene var sjanseløse da ulykken inntraff. Feilen oppsto på under ett sekund, uttalte Havarikommisjonens avdelingsdirektør Kåre Halvorsen få dager etter ulykken. Ingen ting dramatisk skjedde forut for ulykken, og noen nødmelding ble aldri sendt ut.

– Vi vet at ulykken utviklet seg veldig, veldig raskt fra å være en normalsituasjon til at ulykken var et faktum, sa Halvorsen.