Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tidligere i år ble det kjent at byrådet i Oslo vil nekte dieselbiler å kjøre på kommunale veier, på dager med høy forurensning.

Det ble vedtatt i en såkalt hasteforskrift i februar, og vakte stor oppsikt. Blant annet ble det anført at dette ville ramme skjevt og også være svært vanskelig å håndheve. Vedtaktet ble ikke satt ut i praksis sist vinter. Men blir det tilstrekkelig mye forurensning kommende vinter, kan det bli tatt fram igjen.

Koste 160 kroner

Oslo-byrådet nøyer seg imidlertid ikke med det. NRK Østlandssendingen kan nå fortelle at byrådet også vil bruke bompengene for å få ned trafikken når det er ønskelig. I praksis gjennom å femdoble disse.

– Vi håper det ikke blir nødvendig å innføre. Men vi kan ikke ha det sånn i byen vår at folk må holde seg innendørs på grunn av luftforurensing. Høyere bompenger vil redusere biltrafikken inn til byen og dermed også NO2-utslippene, sier Lan Marie Berg (MDG), byråd for miljø og samferdsel, til NRK.

...men disse verstingene kan blåse i dieselforbudet!

Dyrere i rushtiden?

Dermed kan det komme til å koste 160 kroner for en personbil å kjøre gjennom bomringen. For tunge biler vil summen ende på 480 kroner.

Nå går saken til fylkestinget. Det skjer fordi Akershus fylkeskommune eier bomringen, sammen med Oslo kommune. Byrådet kan dermed ikke vedta økningen av bompenger på egenhånd.

Det har også blitt diskutert en rushtidsavgift, for å få ned trafikken i de mest kritiske periodene, og dermed også dempe luftforurensningen da. Høyere satser noen timer morgen og kveld har blant annet vist seg å ha effekt i Bergen.

– Kjører ikke for moro skyld

Brooms bilekspert Benny Christensen er en av dem som mener at en betydelig økning i bompengene vil ramme bilistene svært urettferdig:

– La meg først få si at jeg naturligvis skjønner bekymringene rundt høy forurensning. Det må vi ta på alvor, og bilistene må naturligvis bidra de også. Men å femdoble bompengene synes jeg er galskap. De aller, aller fleste som kjører gjennom bomringen morgen og ettermiddag gjør det jo ikke for moro skyld. De er på vei til skole, barnehage eller jobb. De med dårlig råd blir kanskje tvunget til å la bilen stå. Mens de med tykkere lommebok fortsatt kan kjøre som før, sier Benny.

LES MER: Dieselforbud kan gi prisras på bruktbil