VELGER VEKK: Kaja Korrell (21) velger vekk kjøtt flere ganger i uka, og tror det har positive konsekvenser både for miljøet og helsa. Her spiser hun en vegetarburger. FOTO: TV 2
VELGER VEKK: Kaja Korrell (21) velger vekk kjøtt flere ganger i uka, og tror det har positive konsekvenser både for miljøet og helsa. Her spiser hun en vegetarburger. FOTO: TV 2

flere nordmenn dropper kjøttet:

Matgiganter selger mer vegetarisk enn noen gang

Store matvarekjeder merker enorm etterspørsel etter vegetarprodukter. Men kjøttkuttet har svært liten betydning for miljøet, mener professor.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vegetartrenden i Norge er ikke noe nytt, men nå merker matvarebutikkene for alvor at norske forbrukere dropper kjøttet.

– Jeg har aldri spist så mye kjøtt, og den siste tiden har det definitivt blitt enklere å finne vegetariske alternativer, sier Kaja Korrell (21), mens hun spiser en vegetarburger på burgerstedet Munchies i Oslo.

TV 2 har vært i kontakt med flere matvarebutikker, som alle bekrefter at det er en stor økning i solgte vegetarprodukter de siste månedene.

– Jeg tror ikke vi nødvendigvis har fått veldig mange flere vegetarianere i Norge de siste månedene, men trenden hvor flere og flere velger en kjøttfri dag ser vi treffer over hele landet, sier kommunikasjonsrådgiver i Coop, Harald Kristiansen.

For det er ikke bare i hovedstaden at det er trendy å velge vekk kjøtt.

– Nei, jeg vet blant annet at Tromsø ligger i toppen på salgsstatistikken for vegetarburgere, og flere andre byer, så dette er ikke et Oslo-fenomen, sier Kristiansen.

Selger mest av vegetarburgere

Coop har de siste månedene lansert en rekke nye vegetariske produkter, blant dem vegetarburgere med rødbeter, erter og bønner.

Siden lanseringen i sommer er det solgt nesten 60.000 av den kjøttfrie burgeren i Norge, som er flere enn salget av storfeburgeren til Coop. Hos Coop Extra har vegetarburgerne overkjørt den klassiske burgeren med hele 45 prosent bedre salg.

SATSER: Coop har en stor satsning på vegetarprodukter, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef. FOTO: COOP
SATSER: Coop har en stor satsning på vegetarprodukter, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef. FOTO: COOP

Også andre matbutikker ser den samme trenden. Norgesgruppen, som blant annet eier Kiwi og Meny, har hatt en oppsving på over 40 prosent i solgte vegetarprodukter fra 2015 til i år.

– Vi ser en klar økende etterspørsel etter vegetariske produkter, sier kommunikasjonssjef Kine Søyland.

Hun tror oppsvinget i salg skyldes dels en reell økt interesse, dels et bredere utvalg av vegetarvarer.

– Stadig flere vil begrense sitt inntak av kjøtt. Det er ikke lenger så sært å kjøpe vegetarisk, og produktene appellerer bredt, sier hun.

– Lite effekt med kjøttfri dag

Selv om mange velger vekk kjøttet i større grad enn før, betyr ikke det at alle går fullstendig inn for et vegetarisk kosthold. Mange er såkalt «fleksitarianere», som for eksempel spiser kjøttfritt et par ganger i uka.

IKKE VITS: Forsker Odd Magne Harstad mener kjøttfrie dager har en forsvinnende liten miljøgevinst. FOTO: NMBU
IKKE VITS: Forsker Odd Magne Harstad mener kjøttfrie dager har en forsvinnende liten miljøgevinst. FOTO: NMBU

Tenker man imidlertid at det har noen effekt på miljøet, må du forberede deg på å bli skuffet. En kjøttfri dag i uka har nemlig svært liten miljøgevinst, ifølge professor ved NMBU, Odd Magne Harstad.

Harstad har gjort et regnestykke som viser at å kutte ut storfekjøtt én gang i uka i ett år, kun tilsvarer de samme utslippene som å droppe en kjøretur på 25 mil. Regnestykket ble først gjort på oppdrag av NRK.

– Selv om man også trekker inn de andre kjøttslagene, blir effekten liten sett i forhold til våre totale utslipp, sier Harstad til TV 2.

Han mener også det er uheldig for Norge dersom kjøttproduksjonen går ned.

– Norge er et gressland, og det eneste gresset kan utnyttes til er å produsere melk og rødt kjøtt. Hensynet til matproduksjon er viktigere enn den lille miljøgevinsten, mener han.

Kjøttsalget består

Landbruket har trolig ingenting å frykte – enda. Nortura, som står bak Gilde og Prior-produktene, sier at de ikke selger mindre kjøtt enn før.

– Vi har ikke merket noe særlig på det direkte salget fra Nortura, men det har vært en liten nedgangstrend i det totale, norske kjøttforbruket, sier kommunikasjonssjef Åse Kringlebotn.

At det er en vegetartrend på fremmasj her til lands, kan kjøttgiganten imidlertid ikke komme fra.

– Vi følger selvfølgelig nøye med i utviklingen og ser at interessen for vegetarmat er økende, særlig blant unge. Samtidig er det viktigste for oss å få frem kvalitetene ved det norske kjøttet, og fremme norskprodusert mat. Mye av vegetarproduktene er jo importert, sier Kringlebotn.