Slik vil Norwegian sko seg på «Brangelina»-skilsmissen

BRAD ER SINGEL: Norwegian benyttet anledningen til å fylle en helsiden i VG torsdag, med teksten «Brad er singel», og et tilbud på fly. Foto: Margrethe Miljeteig / TV 2
BRAD ER SINGEL: Norwegian benyttet anledningen til å fylle en helsiden i VG torsdag, med teksten «Brad er singel», og et tilbud på fly. Foto: Margrethe Miljeteig / TV 2
Norwegian kastet seg på Brangelina-bølgen og kjøpte en helside i VG.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tirsdag ble det kjent at Brad Pitt (52) og Angelina Jolie (41) går hvert til sitt etter 12 år sammen, etter at Jolie har søkt om skilsmisse.

Og mens krigen om en formue på flere milliarder og omsorgsretten for seks barn er i full gang, har resten av verden det moro på superstjernenes bekostning.

Ikke bare ryddet New York Post forsiden helt onsdag for å dekke den med bilde av Jennifer Aniston, Brad Pitts eks. Også nettet oversvømmes av morsomme bilder av Jennifer Aniston som «får sin hevn».

Kaster seg på Brangelina-bølgen

Også flyselskapet Norwegian har kastet seg på Brangelina-bølgen. De så nemlig en markedsføringsmulighet, og i torsdagens VG har de dekket en hel side:

HELSIDES ANNONSE: Norwegian-annonsen i torsdagens VG. Foto: Margrethe Miljeteig / TV 2.
HELSIDES ANNONSE: Norwegian-annonsen i torsdagens VG. Foto: Margrethe Miljeteig / TV 2.

– Brad er singel. Los Angeles, direkte fra Oslo, står det i annonsen.

– Dette var en idé som teamet vårt fikk presentert da nyheten om at det var slutt mellom Brad Pitt og Angelina Jolie ble kjent. Vi syntes det var en veldig god idé å gjøre noe som var litt annerledes og samtidig så aktuelt for å fortelle om våre direkteruter til Los Angeles, forteller kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

På bekostning av Brad Pitt

– Dere har det moro på bekostning av Brad Pitt. Hva tenker du om at dere skor dere på andres ulykke?

– Denne verdensnyheten er en fin måte aktualisere den pågående USA-kampanjen vår. Medier over hele verden fyller sine spalter med nyheten, og vi har valgt å aktualisere vårt Los Angeles-tilbud i dagens VG, sier Sandaker-Nielsen.

– Så du synes ikke det er slemt?

– Nei, det synes vi ikke, sier han.

Måtte benytte seg av muligheten

Annonser pleier å planlegges over lang tid, men denne gangen kastet markedsføringsteamet seg rundt for å kunne benytte seg av muligheten som dukket opp.

– Ideen var så god at markedsavdelingen vår kastet seg rundt, så det var snakk om timer. Mange har kommentert i sosiale medier, og det virker som om folk synes dette er utradisjonelt og morsomt. Vi synes det er hyggelig at våre annonser skaper engasjement, sier han videre.

Norwegian-annonsen har skapt en rekke positive tilbakemeldinger, men noen er også negative. Blant dem, er kreativ leder i kommunikasjonsbyrået Good Morning, Markus Lind.

– Lite gjennomtenkt

KRITISK: Markus Lind. Foto: Good Morning
KRITISK: Markus Lind. Foto: Good Morning

Han mener det kan merkes at det gikk litt raskt i svingene denne gangen.

– Jeg synes annonsen er lite gjennomtenkt. Jeg ville absolutt ikke stått bak noe sånt. Man kan dra strikken langt – men dette blir i lengste laget. En skilsmisse er noe personlig, noe som er et sårt tema for mange, uansett om de er kjente eller ei. Vi vet heller ikke hva som ligger bak her. En personlig tragedie skal man ikke lage humor av, og ihvertfall ikke tjene penger på, sier han til TV 2.

– Man ville aldri gjort noe slikt med et norsk par, som for eksempel Märtha og Ari. Og selv om Brangelina er megakjendiser, så handle dette om prinsippet. Både presse og virksomheter har et ansvar når de publiserer ting. Selv Brad Pitt og Angelina Jolie er jo faktisk mennesker som deg og meg, og de har seks barn som er dratt inn i skilsmissen.

– Er som overjordiske å regne

Om markedsføringseffekten svekkes av nyheten om at Brad Pitt torsdag etterforskes for mishandling av barn, etter at det skal ha klikket for han på en flytur med familien for en uke siden, vites ikke. Lind mener imidlertid at det å lage humor på slike saker, vil slå tilbake over lengre tid.

IKKE KRITISK: Dag Inge Fjeld ved Høyskolen Kristiania. Foto: Høyskolen Kristiania
IKKE KRITISK: Dag Inge Fjeld ved Høyskolen Kristiania. Foto: Høyskolen Kristiania

– Rent effektmessig synes nok folk at dette er gøy. Men på sikt vil det skade merkevaren. Hvis det nå viser seg at akkurat denne saken får et stygt etterspill, så vil Norwegian-stuntet få en ekstra bitter ettersmak. Dette er jo et tema som berører veldig mange norske barn og familier, sier han.

En som derimot ikke er bekymret, er Dag Inge Fjeld, høyskolelektor hos Markedshøyskolen, Høyskolen Kristiania.

– Dette er en veldig god idé. Jolie og Brad er som overjordiske å regne, så jeg ser ikke noe problem i å harselere med dem.

– Vil effekten skades av at Brad Pitt nå etterforskes av politiet?

– Ikke noe i det hele tatt. I et skilsmisseoppgjør fyrer man opp de råeste kanonene man har. Mange milliarder står på spill, og man er vant til at det blir mye dritt når kjendiser går fra hverandre. Uansett er folk veldig tilgivende ovenfor superstjerner – man tilgir dem nesten uansett hva de gjør, som for eksempel Michael Jackson og overgrepskandalen.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook