Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Renault kom tidligere i år med sin foreløpig siste generasjon av Golf-konkurrenten Megane. Nå er den også klar som stasjonsvogn – da med navnet Megane Sport Tourer.

Til Norge kommer den først rundt nyttår, så helt klar for norske kjøpere er den ikke enda. Men vi har vært i Danmark, for å teste den.

Spørsmålet er om Renault endelig kan plukke opp hansken og bite fra seg i segmentet som er oppkalt etter bestselgeren, Golf.

Det er i alle fall ingen tvil om at de mener alvor denne gangen.

Denne raringen kan være et skikkelig bruktbil-kupp

Hvordan er den å kjøre?

Stasjonsvognutgaven av Megane, Sport Tourer, er klar for det norske markedet rundt nyttår.
Stasjonsvognutgaven av Megane, Sport Tourer, er klar for det norske markedet rundt nyttår.

Megane overrasker ikke. Det Renault først og fremst bringer til torgs er høy komfort. Det gjør de også veldig bra med Megane Sport Tourer.

Her er det lite støy, bare litt mye vindsus i motorveihastiheter. Setene er svært gode. Understellet er satt opp for å sikre en behagelig kjøretur. Det finnes ulike kjøreprogrammer, men den blir aldri skikkelig sportslig.

Styringen er imidlertid kontant og gir passelig mostand og nok signaler om hva som skjer med hjulene.

Vi har testet både automatgir og manuell girkasse. Selv om den manuelle girkassen er lett å bruke, ville vi nok valgt automatgir. Den er ikke lynkjapp, men responderer greit når du ber om det – og fungerer ypperlig i hverdagskjøring.

Sport Tourer kan også leveres med Renaults firehjulssving-system, 4 control, der også bakhjulene er med og svinger. Det har vi testet tidligere, og det bedrer svingradius i lave hastigheter og gir bedre stabilitet når du kjører fort.

Disse bilmerkene øker mest i Norge

Interiøret i Megane er både stilig og har en bedre opplevd kvalitet enn tidligere. Flere smarte oppbevaringsrom er kjekt å ha til småting, kopper og nøkler.
Interiøret i Megane er både stilig og har en bedre opplevd kvalitet enn tidligere. Flere smarte oppbevaringsrom er kjekt å ha til småting, kopper og nøkler.

Finest utenpå eller inni?

Renault har den senere tiden skapt en ny identitet gjennom designet sitt. Det er blitt elegant og stilig, og mer mainstream enn før. Nå er det ikke lenger så sært og rart.

Fronten domineres av de nye lyktene, der LED-stripa strekker seg forbi og under hovedlykten. Det er på mange måter signatur-stripa på nye Renaulter.

Som stasjonsvogn blir proporsjonene enda mer avstemt enn i den vanlige utgaven, og bilen ser veldig elegant ut.

Interiøret plukker opp tråden fra storbilen Talisman. Det betyr at det i stor grad gir et solid og ryddig inntrykk. Infotainmentskjermen er lett å lese og menysystemet fungerer greit, når du er blitt litt kjent med det. Litt mye plast, men dette er likevel veldig bra.

De litt mer forseggjorte sportseetene er helt klart å foretrekke, både fordi de ser lekre ut og er behagelige å sitte i.

Gode seter og rikelig med plass for de fleste i baksetet. Kun de høyeste vil kunne merke at takhøyden blir litt knapp ut mot sidene.
Gode seter og rikelig med plass for de fleste i baksetet. Kun de høyeste vil kunne merke at takhøyden blir litt knapp ut mot sidene.

Hvordan er plassen?

I baksetet er det massevis av plass til beina, og god sittekomfort. Takhøyden kan bli litt snau for de mest høyreiste, men duger for de aller fleste.

Bagasjerommet er på 521 liter, men kan økes til 1.504 liter om du legger ned ryggen på baksetene. Det er solide tall, og holder for de fleste – også som familiebil.

Men det er likevel flere i klassen som har enda større bagasjerom.

Bagasjeromsdeler er smart og praktisk.
Bagasjeromsdeler er smart og praktisk.

Forøvrig kan seteryggen på baksetet kun deles i 60/40, det er ikke skiluke, og det er ganske høy lastekant.

Heldigvis har Renault tenkt på at det er viktig med små og store oppbevaringsplasser. Disse er spredt rundt om i kupeen, og gjør det lett å finne plass til lommebøker, nøkler og mobiltelefoner.

Lover at dette skal bli en sexy bil

Går den bra?

Vi prøvde bilen med både diesel og bensinmotor – begge med 130 hk. Her er vi ikke i tvil om at bensinmotoren var favorittmotoren.

1,2-literen er effektiv og gjerrig, og har til og med litt småfrekk lyd.

0-100 km/t går på 11,7 sekunder, som på ingen måte er brennkjapt, men ute i trafikken virker den piggere enn tallene tilsier.

Med 130 hk tror vi du får en passelig mengde fraspark, også på norske veier om ikke alltid er like flate som de danske.

Oppgitt snittforbruk ligger på bare 0,54 l/mil, og det er helt på nivå med VW Golf stasjonsvogn med 125 hk.

Denne nyheten kan bli en ekte prisbombe

Testbilen vi kjørte mest, hadde en 130 hks bensinmotor. Den passer bilen ypperlig, samtidig som den er relativt snill på forbruket.
Testbilen vi kjørte mest, hadde en 130 hks bensinmotor. Den passer bilen ypperlig, samtidig som den er relativt snill på forbruket.

... og konklusjonen er?

De to fremste salgsargumentene for Renault Megane Sport Tourer blir trolig pris og plass. Riktignok er ikke prisen 100 prosent klar enda, men det forventes å bli rundt 20.000 kroner over en vanlig Megane. Det betyr at den blir gunstig, og at den med 130 hks bensinmotor bør kunne komme på under 300.000 kroner.

Men det finnes likevel konkurrenter som slår den på begge områder.

Da er det greit å ha et par ess gjemt opp i ermet, som tøft design og høy komfort.

Med andre ord, det er flere gode grunner til å velge nettopp Megane Sport Tourer. Men fortsatt vil den nok framstå litt som en outsider i segmentet ...

Renault Megane Sport Tourer

Motor: 1,2-liter bensin

Effekt: 130 hk / 205 Nm

0-100 km/t: 11,7 sek.

Toppfart: 197 km/t

Bagasjerom: 521 / 1504 liter

Lengde x bredde x høyde: 463x 181 x 145 cm

Startpris: Like under 300.000 kroner (anslått, norske priser er ikke klare enda)

Morsom, rimelig – og klassens lekreste

De karakteristiske baklyktene gir bilen særpreg også bakfra.
De karakteristiske baklyktene gir bilen særpreg også bakfra.