Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Britiske Autocar har tatt på seg den relativt kompliserte oppgaven å liste opp de 10 raskeste akselererende bilene på markedet i dag.

Det høres kanskje lett ut, det er jo bare å sjekke hvilke tider produsenten har oppgitt at bilene kan klare spurten fra 0-100 km/t (eller 0-60 mph, i noen tilfeller).

Men Autocar har valgt å kun ta med biler som er mulig å kjøpe som nybil. Det betyr at tre av de virkelige fartskongene er utelatt, nemlig McLaren P1, Ferrari LaFerrai og Porsche 918 Spyder. De er altså utelatt, fordi samtlige er utsolgt, og ikke tilgjengelig på nybilmarkedet.

Men vi kan jo ta med at disse klarer 0-100 km/t på henholdsvis 2,8 sekunder, under tre sekunder og 2,6 sekunder. Brennkjapt, der altså!

Det er også ventet at biler som nye Ford GT og faceliftede Nissan GT-R vil komme på lista, når de offisielle tallene kommer inn.

Men disse er altså heller ikke med her.

Topp 10: Her er Norges raskeste SUV-er

Topp 10

Sånn, da er vi omsider klare for å gå løs på listen – og starter med de "tregeste" av de raskeste:

10. plass:

Ferrari laget en Tour de France-utgave av sin F12 – og den er brennkjapp!
Ferrari laget en Tour de France-utgave av sin F12 – og den er brennkjapp!

Her er det for sikkerhets skyld delt mellom fire modeller, som har oppgitt nøyaktig samme tid på øvelsen 0-100 km/t, nemlig 2,9 sekunder. Bilene er Porsche 911 Turbo S, Ferrari F12, Lamborghini Aventador og Honda NSX.

9. plass: BAC Mono

Dette er en liten, Liverpool-basert bilprodusent som har laget en skikkelig lekebil – med en Ford-motor på drøyt 300 hk som kraftkilde. Kanskje ikke den mest hårreisende effekten, men siden bilen veier like mye som en serviett, klarer den likevel 0-100 km/t på 2,8 sekunder.

8. plass: Caterham 620R

Caterham er også en britisk produsent, og på samme måte som BAC Mono har den en Ford-motor på drøyt 300 hk. Og denne veier OGSÅ like mye som en serviett, og klarer 0-100 km/t på 2,79 sek, i følge Autocar. Altså ett hundredrels sekund raskere enn konkurrenten. Litt over middels nøyaktige med målingene sine, gjengen hos Caterham!

7. plass: Lotus Hennesey Venom GT

Dette er en spesialutgave av Lotus Exige som blir bygget i Texas, men sendes til kunder verden rundt. Den har over 1.200 hk, og klarer 0-100 km/t på 2,7 sekunder.

Topp 10: Dette kjøper nordmenn når de skal more seg

6. plass: Tesla Model S P100D

Jada, Norges-favoritten Model S kommer naturligvis med på listen. Ludicrous-utgaven klarer 0-100 km/t på 2,7 sekunder. Hinsides raskt, med tanke på at dette er en fullverdig familiebil - og en nullutslippsbil.

5. plass: Koenigsegg Regera

Koenigsegg Regera har FIRE motorer. Ikke rart det går fælt da ...
Koenigsegg Regera har FIRE motorer. Ikke rart det går fælt da ...

Med 5-liters V8-er koblet sammen med TRE elmotorer, er dette et skikkelig råskinn. Det er kun manglende grep som hindrer denne bilen fra å gå enda raskere fra 0-100 km/t enn de 2,7 sekunder den trenger.

4. plass: Rimac Concept One

Skal du ha en elbil som er enda kjappere enn Tesla, er dette bilen for deg.
Skal du ha en elbil som er enda kjappere enn Tesla, er dette bilen for deg.

Det er ikke alle som har hørt om denne. Men det er et skikkelig råskinn –og som Tesla er det en elbil. Den er blitt filmet mens den kjører fletta av både Tesla Model S og Ferrari LaFerrari. Oppgitt tid fra 0-100 km/t er 2,6 sekunder.

Topp 10: Politibilene du IKKE kjører fra

3. plass: Ariel Atom 3.5R

Ariel Atom er alt i utgangspunktet hinsides rask. Men 3.5R-utgaven er enda villere. De drøyt 350 hestekreftene har bare 550 kilo å drasse på, og dermed gjør den 0-100 km/t på 2,5 sekunder.

Topp 10: Her er favorittene til Jeremy Clarkson

2. plass: Bugatti Chiron

Ja, her er den altså – oppfølgeren til verdens raskeste bil. Og på mange måter selve motstykke til både Ariel Atom 3.6R og Rimac Concept One: Vekten er høy og motoren alt annet enn miljøvennlig. Med 16-sylindre og 1.500 hk er den kapabel til 0-100 km/t på 2,5 sekunder, den også.

1. plass: Ultima Evolution Coupe

Dette ser kanskje ut som en racerbil, men er altså fullt lovlig på veien.
Dette ser kanskje ut som en racerbil, men er altså fullt lovlig på veien.

Ultima er mer eller mindre en racerbil som er godkjent for bruk på offentlig vei. Du må bare bruke den SVÆRT forsiktig! Med drøyt 1.000 hk, er det den eneste bilen som kan pille Chiron på nesa. Her snakkes det imidlertid om 0-60 mph-tid (0-97 km/t) – og den er på 2,3 sekunder.

PS: Brooms liste er oppdatert med Tesla P100D, der Autocar hadde med P90D.

Topp 10: De dårligste bilene de siste 15 årene