I TINGRETTEN: Frisør Merete Hodne måtte møte i retten etter at hun unnlot å betale boten hun fikk for å ha nektet Malika Bayan adgang til salongen sin. Foto: Carina Johansen / NTB Scanpix
I TINGRETTEN: Frisør Merete Hodne måtte møte i retten etter at hun unnlot å betale boten hun fikk for å ha nektet Malika Bayan adgang til salongen sin. Foto: Carina Johansen / NTB Scanpix Foto: Johansen, Carina

Merete Hodne anker hijab-dommen og ønsker seg forfatter som vitne

Frisøren godtar ikke tingrettens dom om at hun skal betale 15.000 kroner for å ha nektet hijabkledde Malika Bayan adgang til salongen sin. Nå kan det gå det mot ny rettssak.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Frisør Merete Hodne (47) på Bryne i Rogaland ble i Jæren tingrett dømt til å betale 15.000 kroner for å ha nektet hijabkledde Malika Bayan (24) adgang til salongen sin.

Selv om ankefristen ikke går ut før 26. september har Hodne allerede bestemt seg for at hun ønsker å få saken opp i lagmannsretten.

– Ja, jeg kommer til å anke dommen, selv om jeg følte meg forhåndsdømt av tingretten. Det virket som de skulle ta meg uansett, at det ikke spilte noen rolle hva som ble sagt i retten. Slik følte jeg det, sier Merete Hodne til TV 2.

Frisøren ber nå om økonomiske bidrag til å føre saken videre i rettssystemet. Og responsen har vært god, sier hun.

– Jeg tror det blir en del, og de pengene skal brukes i forbindelse med ankesaken. Er det noe igjen etter det så skal jeg reise rundt å skaffe meg enda bedre kunnskap, og bidra til å vekke folk rundt om i hele verden, sier hun.

På sin Facebook-side legger ikke Hodne skjul på at øverst på ønskelisten over vitner står den norsk-irakiske forfatteren og samfunnsdebattanten Walid al-Kubaisi, styremedlem i Ex-muslims of Norway og vinner av årets honnørpris hos stiftelsen Fritt Ord.

Han har lenge advart mot politisk islam og i 2010 sto han bak dokumentarfilmen «Frihet, likhet og Det muslimske brorskap», der frykten for islam som politisk ideologi og planen om å gjøre Europa til en muslimsk stat styrt av sharialover står sentralt.

Jeg forstår Merete Hodne godt. Dette er en sak som ikke gjelder diskriminering eller rasisme.
Walid al-Kubaisi, forfatter og samfunnsdebattant

– Han har opplyst meg mye og jeg ser veldig opp til ham. I filmen forteller han på en måte som er lett å forstå. Han har åpnet opp øynene for mange nordmenn, sier Hodne.

Utelukker ikke å vitne

Al-Kubaisi selv utelukker ikke å stille som vitne i lagmannsretten.

– Dette må jeg vurdere nøye om det blir aktuelt. Det er en betent sak, og jeg vet at de som støtter bruk av hijab er sterke, og har støtte blant nordmenn. Jeg vil slippe å oppleve å bli anklaget for å støtte den ene parten eller andre, og vil ikke oppleve trusler, vold og urettferdige personangrep, sier han til TV 2, og fortsetter:

– Etter 30 år med engasjement føler jeg at debatten ikke er basert på kunnskap og meningsutveksling, men på ideologisk og politisk kverulering, sterke følelser og personangrep. La meg tenke på dette når det blir aktuelt.

– Forstår Merete Hodne

Al-Kubaisi har fulgt med på saken mot frisøren, som er første gang en butikkinnehaver stod tiltalt for diskriminering av hijabkledde.

– Jeg forstår Merete Hodne godt. Dette er en sak som ikke gjelder diskriminering eller rasisme. Hun har kunder med muslimsk bakgrunn, og de forteller at hun er «en hyggelig person», og «en vennlig dame.» Jeg forstår henne slik jeg forstår mange sekulære muslimer, som ikke har toleranse for hijaben. Fordi den er islamismens symbol. De har heller ikke for de «religiøse» krav som til stadighet dukker opp som burka, barnehijab, og burkini. De representerer religiøse verdier som kolliderer med vestlige moderne verdier om kvinnes likeverd, frihet og religionens grenser i et demokrati. Det er ikke bare Merete Hodne som reagerer på denne måten. Jeg kjenner mange muslimer som gjør det samme, sier han.

Det å hevde at enhver form for hijab er et symbol på en form for ekstremisme, eller at man sympatiserer med terror, er empirisk tull.
Berit S. Thorbjørnsrud, professor i Midtøstenstudier

Hodne er glad for at forfatteren vil vurdere å stille som vitne.

– Jeg ønsker Walid som vitne, jeg kan ikke få noen bedre. Det er veldig mange som ikke tør å stille som vitne, spesielt muslimer som er redd for at de skal få represalier senere, sier hun.

Professor: – Tull

Berit S. Thorbjørnsrud er professor i Midtøstenstudier, språk og områdekunnskap ved Universitetet i Oslo. Hun har debattert spørsmål om hijab og islam i 25 år.

– Jeg kan nesten ikke fatte at vi fortsatt skal diskutere bruken av hijab. Det å hevde at enhver form for hijab er et symbol på en form for ekstremisme, eller at man sympatiserer med terror, er empirisk tull. Det er et så vidt spekter av muslimske kvinner som bærer hijab, og hodeplagget representerer hele det religiøse spekteret, sier Thorbjørnsrud til TV 2.

Frisør Merethe Hodne har uttalt at hun mener hijab er et politisk symbol, og ikke et religiøst plagg. Hun mener derfor at hun ikke bør dømmes for diskriminering.

– Hijab er et religiøst symbol. Det er mange tusen måter å oppfatte denne tradisjonen på, og en hijab i seg selv sier ingenting om kvinnen som bærer den. Vi må derfor se nærmere på hva slags hijab, hvordan den knyttes, stoff, farger og hva den kombineres med for å forstå bedre hva den er et uttrykk for, sier Thorsbjørnsrud.

Hun mener debatten om hijab og islam er altfor snever.

– Problemet er at alle spørsmål om islam blir mer og mer polariserte. Man diskuterer dette hodeplagget som om det er det eneste som betyr noe. Hvorfor diskuterer vi ikke hva menn har på seg?

Professoren mener det er riktig at Merete Hodne ble dømt.

– Jeg er likevel pessimistisk med tanke på om en slik dom skaper mer forståelse, sier hun.

– Døve som debatterer Beethoven

Al-Kubaisi foreslår at retten bør hente inn utenlandske eksperter til en eventuell ankesak.

– Jeg vil si at mange politisk korrekte eksperter vil muligens stille opp bare for ideologiske/politiske grunner. De som ikke er politisk korrekte er redde for å stille opp for etterpå å bli anklaget for islamofobi og ekskludering eller redsel for å miste jobb og skade sitt renommé. Jeg foreslår at retten spanderer på tre, fire eksperter som kan hentes utenfor Norge og som kan vitne som nøytrale uten frykt for konsekvenser her i landet, sier han.

– Har nordmenn flest en naivt syn på islamisme og hijab?

– Debatten mellom nordmenn som er imot hijab eller for hijab kan begge sammenliknes med døve som debatterer Beethovens symfonier, sier Walid al-Kubaisi.