Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Elbilsaget i Sverige er økende, selv om de ikke kan vise til noe i nærheten av den utviklingen vi har hatt i Norge de siste årene.

Det jobbes imidlertid for å gjøre det å eie elbil mer lettvint. Og den største utfordringen er den samme som hjemme i Norge –rekkeviddeangst.

Nå er planen at det skal bli bedre, gjennom å få på plass langt flere ladepunkter. I Stockholm skal en for eksempel øke fra 700 til 1.000 ladeplasser innen 2018.

Men mer spennende synes vi det er med planene om induktiv lading – i lyskryss!

Dette er en bekymring for mange elbileiere

Trådløs lading av elbilen

Induktiv lading er på full fart inn i bilbransjen. Det handler rett og slett om å lade uten å bruke kabel. En plassserer i stedet bilen oppå en ladeplate, hvor det oppstår et elektromagnetisk felt. Energi overføres til bilen via platen.

I Sverige finnes det allerede parkeringsplasser med induktiv lading. I utgangspunktet et smart system. Men nå vil våre naboer i øst ta det et steg videre – og åpne for lading mens elbilene venter på grønt lys.

Nå bør du tenke deg godt om får du kjøper nybil

Trådløs lading av elbiler er på vei for fullt.
Trådløs lading av elbiler er på vei for fullt.

Noen svakheter

Ja, tanken er jo god. Det å vente på grønt lys, er jo egentlig bare kjedelig og irriterende. Men her kan i alle fall elbileiere glede seg over at det skjer noe fornuftig, mens de står og venter.

Noen svakheter med systemet er det, det skal sies. Blant annet tar det jo ikke lang tid, vanligvis, før lyset blir grønt. Det betyr at du får svært kort tid til å lade.

For det andre krever induktiv lading at parkerer nøyaktig over platene, for at du skal kunne lade. Det kan bli en utfordring i lyskryssene.

Litt spennende er det også å se hvor mange plater en kan plassere ut ved lyskryss. Er det kun den/de bilene som står fremst som får lade, eller kan en sørge for at de lenger bak også kan dra nytte av det nye systemet?

Derfor kan det fortsatt være smart å kjøpe dieselbil

Taxi-lading

Men lyskryss-lading er ikke det eneste nye tiltaket en ønsker å få på plass. De er også i gang med å lage trådløs lading på taxiholdeplasser. Slik at de som ikke er ute og kjører, kan lade batteriene mens de venter.

Det tror vi nok er en smart ide - og om nettverket bygges tilstrekkelig ut, kan det være et godt argument for å få flere elektriske taxier på veiene.

– Gir nye muligheter

I Norge er det først og fremst fokus på å bygge ut nettverket av tradisjonelle ladestasjoner. det er da også disse det er størst behov for.

– Jeg tror trådløs lading av lebiler åpner for en del smarte og praktiske løsninger. Utfordringen blir nok å få det så effektivt at bilen bare trenger å stå der i veldig kort tid for å få en skikkelig boost i rekkevidden. Jeg har litt vanskelig for å tro at det skal være effektivt nok å gjøre dette i forbindelse med et lyskryss, sier Brooms bilekspert, Benny Christensen.

Dette kan bli en P-hus-revolusjon