Denne bilen ser ikke så spesiell ut. Men BMW M5 anno 1999 er blitt svært sjelden, og har dessuten en skikkelig kraftpakke av en V8-er skjult under panseret. Faksimile: Finn.no
Denne bilen ser ikke så spesiell ut. Men BMW M5 anno 1999 er blitt svært sjelden, og har dessuten en skikkelig kraftpakke av en V8-er skjult under panseret. Faksimile: Finn.no

En gang var den helt uoppnåelig – men nå...

Prisen er redusert med over en million kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

BMW M5, i E39-karosseriet, er en skikkelig godbit. Det var på tiden da det var en diger V8-er under panseret, type selvpustende, som ikke trengte hjelp fra en turbo.

5-literen var råsterk, med sine 400 hk. Den sørget for å gjøre dette til noe av det feteste du kunne få tak i som familiebil i 1999.

Dessverre var også prisen deretter. Skulle du få navnet i vognkortet, måtte du ut med knappe 1,3 millioner kroner – før du spekket den med litt forskjellige ekstrautstyr.

I dag er det få igjen av disse som er "urørt", det vil si ikke trimmet eller ombygd, og som samtidig har en lav kilometerstand.

Men akkurat nå ligger det en godbit for salg. Og prisen er blitt langt mer overkommelig siden 1999.

Sjekk denne råtøffe retro-BMW-en

100 prosent original

Dette er en skikkelig godbit - selvpustende 5-liters V8-er. 
Dette er en skikkelig godbit - selvpustende 5-liters V8-er. 

I Romedal står det nemlig en 1999-modell med sparsommelige 74.000 kilometer på telleren, til salgs for 330.000 kroner.

Denne generasjonen av M5 ble aldri levert som stasjonsvogn, og følgelig snakker vi altså om en sedan.

Den skal ifølge annonsen være 100 prosent original.

I dag er vi vant med at biler i denne klassen gjerne har automatgir. Men denne gires manuelt. Det er ikke dumt, hverken for kjøregleden eller vedlikeholdet i årene som kommer.

Klikk her for å se hele annonsen

Kjapp

Klarer du å plante kreftene i bakken, kan du piske denne godbiten fra stillestående til 100 km/t på bare 5,3 sekunder. Og lydbildet fra V8-motoren er til å få gåsehud av.

Selv om det er fire enderør, som jo forteller litt om potensialet i denne bilen, er det i utgangspunktet en helt anonym doning. Det kan se ut som en vanlig 5-serie med en sliten dieselmotor.

Turtelleren hadde belysning som viste hvor høyt turtall den tålte. Jo varmere motoren ble, jo nærmere 7.000 omdreininger kunne du presse den.
Turtelleren hadde belysning som viste hvor høyt turtall den tålte. Jo varmere motoren ble, jo nærmere 7.000 omdreininger kunne du presse den.

Du kan med andre ord overraske noen intetanende bilister i nærmeste lyskryss, om du er litt barnslig av deg. Og hvilke bilinteressert mennesker er vel ikke det?

Simen var ikke helt fornøyd med BMWen sin – se hva han gjorde!

Rett fra omfattende service

Selger opplyser at det nettopp er byttet olje på girkasse, differensial og motor – samt alle filtre. Bilder av serviceheftet er også lagt ved.

På slike biler er det alltid smart å gå grundig gjennom dokumentasjon på alt som er gjort. Har alt av servic og vedlikehold blitt gjort hos merkeforhandler, og bilen er i god teknisk stand, skal du ikke trenge å bekymre deg nevneverdig for videre verditap. Forutsatt, naturligvis, at du fortsetter å ta godt vare på den.

Nå åpner de eget verksted for sin legendebiler

Spesiell farge

Fargen er av den litt spesielle typen. De fleste var mørk blå, svart eller sølv metallic – denne er en en slags mintblå. Akkurat fargen er det helt sikkert delte meninger om. Men uvanlig er den i alle fall, og BMW brukte den en god del i forbindelse med lanseringen av bilen.

På innsiden er det tofarget skinn – grått og sort – og den er godt utstyrt, slik alle M5-er er. Det er telefon, elektriske seter, multifunksjons sportsratt, klimaanlegg, regnsensor og cruisekontroll.

Det følger forøvrig kun med ett sett dekk. Dette er en godværsbil, og ikke helsårs familiebil.

Gammel BMW M5: Denne kan være en god investering

Pre facelift

BMW M5 før faceliften hadde ikke de etterhvert velkjente angel eyes-ringene i hovedlysene foran. 
BMW M5 før faceliften hadde ikke de etterhvert velkjente angel eyes-ringene i hovedlysene foran. 

Siden det er en 1999-modell, har den ikke faceliften som ble introdusert i 2001. Det vil si at den ikke har de mer moderne angle eyes-lyktene – og at det er det gamle infotainmentsystemet med liten skjerm.

Mange har valgt å bytte disse tingene på pre-facelift-modellene. Men her står bilen slik den ble levert fra fabrikken. Så kan eventuelt ny eier velge om han eller hun vil gjøre mer med den...

Høsten er vanligvis et gunstig tidspunkt å kjøpe denne typen biler. Kanskje får du prutet deg til en skikkelig godbit, som kan stå i garasjen og lyse opp kalde og mørke vinterkvelder ...

Fire enderør var naturlig nok på plass. Men utover det, og merket på bakluka, er det ikke lett å vite om dette er en ekte M5 eller en 5-serie med M-pakke.
Fire enderør var naturlig nok på plass. Men utover det, og merket på bakluka, er det ikke lett å vite om dette er en ekte M5 eller en 5-serie med M-pakke.

Fredrik klinte til med BMW-klassiker som førstebil