Alt ved AN-225 er enormt. Lengden på 85,3 meter og vingespennet på 88,4 meter får en jumbojet til å se ut som en pusling. Hele fronten på flyet kan vippes opp så kjempen sluker 250 tonn last.

Tre jetmotorer under hver vinge og halen med to vertikale stabilisatorer gir maskinen et unikt uttrykk. Maksimal avgangsvekt er 640 tonn. Det tilsvarer åtte fullastede Boeing 737-800-maskiner.

Lagret i 29 år

Den første og hittil eneste AN-225 som finnes, ble bygget på Antonov-fabrikken i Ukraina og fløy første gang 21. desember 1988.

Byggingen av fly nummer to ble påbegynt i 1987, men Sovjetunionens kollaps og mangel på finansiering satte en stopper for prosjektet.

I 29 år har deler av skroget og en vinge stått lagret i en hangar i Kiev. Nå blåses det nytt liv i prosjektet.

Antonov kunngjorde i slutten av august at de har signert en kontrakt med den kinesiske gruppen Aerospace Industry Corporation of China (AICC) om å ferdigstille flyet. Det nye flyet skal være klart i løpet av de neste fem årene. Kontrakten omfatter også lisensproduksjon av AN-225 i Kina.

Vekker enorm oppsikt

Fraktflyet har tilnavnet «Mriya», som betyr «drøm». AN-225 brukes til å transportere tungt gods over store avstander. Den eneste gangen flyet har vært innom Oslo lufthavn, fraktet det 150 tonn forsvarsmateriell hjem fra Camp Nidaros i Mazar-e Sharif i Agfhanistan.

Datoen var 19. juni 2014, og ankomsten var en begivenhet som tiltrakk seg både skuelystne, flyspottere og presse.

– Dette får en solid plass i historiebøkene våre, sa flyplass-sjef Nic. Nilsen i en uttalelse til OSLs nettsider.

Skulle frakte romferge

Flyet ble utviklet mellom 1984 og 1988 som del av Sovjetunionens romfartsprogram. AN-225 skulle frakte romfergen Buran, bæreraketter og andre store deler fra ulike deler av Sovjetunionen til Bajkonur i dagens Kasakhstan, hvor romfergen skulle ferdigstilles.

Ifølge Antonov har «Mriya» satt ikke mindre enn 240 verdensrekorder. Blant annet har flyet fraktet den tyngste lasten (253 tonn), den tyngste enkeltkomponenten (186,7 tonn) og den lengste lasten (42,1 meter).

Kilder: Antonov, Store Norske Leksikon, Le Figaro, Reuters. Video: Reuters og Per Johan Næsje

DELVIS BYGGET: Antonov viste fram det delvis ferdige flyet Kiev 7. september. REUTERS/Valentyn Ogirenko
DELVIS BYGGET: Antonov viste fram det delvis ferdige flyet Kiev 7. september. REUTERS/Valentyn Ogirenko Foto: Valentyn Ogirenko
ENORME DIMENSJONER: Laterommet svelger inntil 250 tonn gods. REUTERS/Valentyn Ogirenko
ENORME DIMENSJONER: Laterommet svelger inntil 250 tonn gods. REUTERS/Valentyn Ogirenko Foto: Valentyn Ogirenko
PÅBEGYNT I 1987: Slik har AN-225-skroget stått i 19 år. REUTERS/Valentyn Ogirenko
PÅBEGYNT I 1987: Slik har AN-225-skroget stått i 19 år. REUTERS/Valentyn Ogirenko Foto: Valentyn Ogirenko
RUVENDE: AN-225-maskinens uferdige front. REUTERS/Valentyn Ogirenko
RUVENDE: AN-225-maskinens uferdige front. REUTERS/Valentyn Ogirenko Foto: Valentyn Ogirenko
BYGGET FOR Å FRAKTE ROMFERGE: Andre fly ser små ut ved siden av AN-225-skroget til venstre. AFP PHOTO / SERGEI SUPINSKY
BYGGET FOR Å FRAKTE ROMFERGE: Andre fly ser små ut ved siden av AN-225-skroget til venstre. AFP PHOTO / SERGEI SUPINSKY Foto: Sergei Supinsky
VEKKER OPPSIKT: Overalt hvor «Mriya» dukker opp, samles en mengde nysgjerrige og flyspottere. Her vises den eneste eksisterende maskinen fram på Antonovs Gostomel-anlegg 30 kilometer fra Kiev. AFP PHOTO / SERGEI SUPINSKY
VEKKER OPPSIKT: Overalt hvor «Mriya» dukker opp, samles en mengde nysgjerrige og flyspottere. Her vises den eneste eksisterende maskinen fram på Antonovs Gostomel-anlegg 30 kilometer fra Kiev. AFP PHOTO / SERGEI SUPINSKY Foto: Sergei Supinsky
KARAKTERISTISK PROFIL: Halen med de doble stabilisatorene ble konstruert for at flyet kan manøvreres selv med en romferge på ryggen. AFP PHOTO / SERGEI SUPINSKY
KARAKTERISTISK PROFIL: Halen med de doble stabilisatorene ble konstruert for at flyet kan manøvreres selv med en romferge på ryggen. AFP PHOTO / SERGEI SUPINSKY Foto: Sergei Supinsky
SERVICE: En tekniker inspiserer kjempeflyet. AFP PHOTO / SERGEI SUPINSKY
SERVICE: En tekniker inspiserer kjempeflyet. AFP PHOTO / SERGEI SUPINSKY Foto: Sergei Supinsky