SMAL OG HUMPETE: Dette er veien til Grovfjord i Troms. Kommunen og det lokale næringslivet har i lang tid engasjert seg for å bedre standarden. Foto: Google Street View
SMAL OG HUMPETE: Dette er veien til Grovfjord i Troms. Kommunen og det lokale næringslivet har i lang tid engasjert seg for å bedre standarden. Foto: Google Street View

Er dette Norges verste vei?

Alle hastigheter over 50 gir knust bil, mener Mathias Løvmo om denne veien i Sør-Troms.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

TV 2s etterlysning av dårlige veier har gitt resultater. Mathias Løvmo skriver dette om fylkesvei 825 i Grovfjord:

– I Sør-Troms ligger det et tettsted med navnet Grovfjord. Hit går det tre veier, hvorav alle er elendige. 80-sone råder på alle veiene hit, men alle hastigheter over 50 = knust bil, skriver Løvmo i en epost.

– 10 av 10 veier er dårlige

I helgen skrev TV 2 at fire av ti spurte i en fersk undersøkelse mener veiene de vanligvis kjører på holder dårlig standard.

Vevelstadveien mellom Siggerud og Vevelstad i Ski kommune er en slik vei. I årevis har folk i Siggerud kjempet for å få bukt med hull, telehiv og sprekker. Men Vevelstadveiens sprekker var tydeligvis ikke egnet til å imponere enkelte av TV2.nos lesere.

– Dette er vel ikke noe å skrive om... Kom til Vestlandet og se veiene her mange steder, skriver en leser i en kommentar på TV 2 Nyhetenes Facebookside.

– Heldi e dokker, her nord e 10 av 10 veia dårlig, mener en annen.

Lappeteppe

Undersøkelsen viser at folk i Nord-Norge er minst fornøyde med veiene der de bor. Mathias Løvmo er en av de som ikke er imponert over den lokale veistandarden.

Han har tatt bilder på Balteskardhøgda, 4 kilometer fra tettstedet Grovfjord. Løvmo skriver at deler av veien ble utbedret der for et år siden, men allerede bærer den preg av slitasje.

BALTESKARDHØGDA: Mellom bilen og den «nye» veien er det fire forgerdelig humper, forklarer Mathias Løvmo. Foto: Privat
BALTESKARDHØGDA: Mellom bilen og den «nye» veien er det fire forgerdelig humper, forklarer Mathias Løvmo. Foto: Privat

– På bildet står jeg 100 meter fra der veiarbeidet, og den «nye» veien slutter. Mellom bilen og der veien slutter er det fire grusomme humper som ikke tillater hastigheter over 40 km/t. Hvorfor i all verden reparerte de ikke den biten av veien som virkelig trengte vedlikehold, spør han.

Løvmo forteller at noen tyske turister var fascinert over at skogsveiene var asfaltert i Norge. Faktum var at de kjørte på fylkes- og riksveier.

Må prioritere det verste

Grovfjord ligger i Skånland kommune. Ordfører Helene Berg Nilsen (Ap) forteller at kommunen og næringslivet lenge har engasjert seg for å forbedre fylkesveien.

– Vi har jobbet mot fylkespolitikerne i lang, lang tid, og deler av veien er tatt. Andre deler er det ikke gjort noe med. Det er asfaltert, men humpete, sier ordføreren til TV 2.

Prøv veien selv i Google Maps til høyre.

Vegvesenets mann i distriktet, seksjonsleder Tor Ivar Johnsen, legger ikke skjul på at asfaltdekket kunne vært i bedre stand. Samtidig understreker han at det brukes penger på strekningen.

– De senere år har vi brukt en del penger fra Tjeldsund bru mot Grovfjord. Det gjenstår en del fra Grovfjord mot Gratangen. Troms fylke har bevilget penger til veien, og vi bruker cirka 3 millioner på asfalt og dreneringstiltak på den verste strekningen inn mot Foldvik fra Årstein bru, forklarer Johnsen.

– Men sånn som det er nå, tar vi 1,5 kilometer i år av strekningen på 15-16 kilometer som vi jobber med. Så det blir stykkevis og delt, sier seksjonslederen.

Mange kandidater

Fylkesvei 825 er imidlertid langt fra den eneste veien som skaper frustrasjon blant lokalbefolkningen. Konkurransen om tittelen «Norges dårligste vei» er knivskarp.

Tidligere har blant annet strekningen Innvik-Olden på riksvei 60 i Stryn kommune i Sogn og Fjordane, E39 gjennom Sogn og Fjordane og fylkesvei 885 i Pasvik i Øst-Finnmark kåret til landets verste.

En TV2.no-leser tipset om at fylkesvei 885 fortsatt er i elendig forfatning, men Kurt Wikan sier til TV 2 at ting er i ferd med å skje med fylkesveien mellom Håbeth og Nyrud.

– Etter at vi begynte å herje og lage liv, fikk vi 75 millioner til veien. Så ble det 10 millioner ekstra, så nå er vi oppe i 85 millioner, sier Wikan til TV 2.

For to år siden sto Wikan i spissen for en aksjonsgruppe for å få utbedret veien. Han hengte blant annet opp et skilt som merket strekningen med «Norges dårligste vei».

– Skiltet har jeg tatt ned, ler Wikan, og legger til i en mer alvorlig tone:

– Det er litt synd at man må lage aksjonsgrupper før det skjer noe. Svære stubber kom opp i teleløsningen midt i veien. Journalister tok bilde av meg mens jeg satte øksa i stubben. Vi har nok dårligere veier her i landet, men ikke så lange strekninger som denne veien, som er 100 kilometer lang, sier han.

HULLETE: I fjor satte TV 2 søkelys på vedlikeholdsetterslepet på kommunale veier. Bildet er fra Tromsø. Foto: Anders Mildestveit/TV 2
HULLETE: I fjor satte TV 2 søkelys på vedlikeholdsetterslepet på kommunale veier. Bildet er fra Tromsø. Foto: Anders Mildestveit/TV 2

– Kastes nesten i grøfta

Dårlige veier finnes ikke bare i Nord-Norge. En TV2.no-leser mener Ogndalsveien i Steinkjer kommune fortjener omtale for sin dårlige standard. Selv om det er 80-sone på stedet, advarer leseren mot å holde fartsgrensen.

– Det er humper hvor bilen skraper i asfalten om du holder fartsgrensa, og en spenstig kombinert hump og feildosert sving som nærmest kaster bilen i grøfta siden man nesten letter samtidig som veien heller mye utover, forteller vår leser i Nord-Trøndelag.

– Ellers er veien generelt en av de dårligste jeg har sett over flere mil, veldig smal og trafikkert av tømmerbiler og turister, ofte med campingvogn. På vinteren blir det verre...