I mange år, har vi blitt fortalt at dekk er en ferskvare. Det er tross alt gummi vi snakker om her – og den blir gjerne hardere med årene. Både Broom og andre har gått ut og advart mot å bruke dekk som er eldre enn 4-5 år gamle. Uansett mønster.

Men nå hevder produktsjef ved Dekkman, Torleiv Dalen Haukenes, at det slett ikke trenger å være slik at "gamle" dekk er dårlige.

– Dekk som er lagret riktig begynner ikke aldringsprosessen før de tas i bruk, sier han.

Dekkmerking: Vel 60 prosent vet ikke hva det står her

Like gode i tester

Haukenes mener at dette med at dekk går ut på dato er en myte.

– Så lenge dekkene er lagret på et mørkt sted med stabil temperatur, slik alle seriøse dekkforhandlere gjør, vil ikke aldringsprosessen starte før dekket tas i bruk, påpeker han.

En test gjennomført av svenske Väg och Transportsforsknings Institutet (VTI) i samarbeid med Scandinavian Tire and Rim Organisation (STRO) viste helt tydelig at tre år gamle vinterdekk hadde samme egenskaper som et helt nytt vinterdekk.

– Flere tester har vist det samme tidligere. Så lenge det er snakk om samme dekkmodell har lagringstiden hos forhandler lite å si, forteller Haukenes.

Dette bør du sjekke før du skifter dekk

Advarer

Han passer imidlertid på å advare mot å kjøpe dekk av useriøse forhandlere.

– Dersom dekkene blir lagret utendørs i containere som ikke er tilpasset, eller andre steder som ikke gir gode forhold, blir saken en helt annen. Da er det lurest å holde seg helt unna, sier han.

Når det gjelder lagring av brukte dekk i den sesongen de ikke sitter på bilen, er det også noen tips du bør ta med deg. Først og fremst handler det om mye av det samme som for nye dekk.

– Sørg for at dekkene lagres svalt og mørkt – gjerne innpakket i dekkvernposer eller lignende, sier Haukenes.

– Er det dumt å kjøpe billige dekk?

Bør byttes etter sju år – uansett

Hva er så et gammelt dekk? Ifølge Haukenes er det dekk som har vært i bruk i mer enn rundt sju sesonger, de bør absolutt skiftes ut.

– I løpet av så lang tid vil dekkene ha fått negativ påvirkning fra blant annet sollys, som genererer bakkenært ozon, ulike kjemikalier fra veiunderlaget og oksygenet i luften. Uansett mønsterdybde bør slike dekk skiftes ut, sier Haukenes, i en pressemelding.

Man må imidlertid merke seg at det er snakk om hvor lenge dekkene har vært i bruk – ikke hvor lenge det er siden de ble produsert.

Lavprofildekk: Dette må du passe på nå

Kan lagres både stående og liggende

Om dekkene bør lagres stående eller liggende er også en diskusjon mange har hatt. Så lenge de er montert på felg, spiller ikke dette noen stor rolle, forteller produktsjefen.

– Hvis du derimot av en eller annen grunn har dekk som ikke er montert på felg, er det viktig at disse lagres stående. Hvis ikke kan de bli deformert over tid, sier han.

Broom-Benny: – Sjekk nøye

Brooms egen bilekspert, Benny Christensen, synes fortsatt at de som kjøper dekk skal sjekke datostemplingen.

– Du vet jo ikke nødvendigvis hvordan dekkene er lagret. Så det gjelder å være litt på vakt. Særlig om du kjøper brukte dekk. Det beste er jo å kjenne etter selv, at gummien er myk og fin.

– Dekk som ligger lagret riktig, foreksempel hos en produsent, kan fint klare en tre -fire år uten å ta nevneverdig forringelse, sier Benny. .

– Det er først når de utsetters for UV-stråler fra sola, temperatur svingninger og selvfølgelig fysisk slitasje at egenskapene kan endre seg fortere over kort tid. Dekk som har vært i bruk i tre til fire år får ofte helt andre egenskaper enn ett tilsvarende nytt, selv om det er godt med mønster igjen.

– Dette er spesielt viktig å tenke litt over nå, med den årstiden vi har foran oss, avslutter Broom-Benny.

Disse sommerdekkene bør du styre unna