STIKKER TIL HAVS: USS «Zumwalt» stevner ned Kennebec-elven i Maine etter å ha forlatt verftet Bath Iron Works 7. september. (AP Photo/Robert F. Bukaty)
STIKKER TIL HAVS: USS «Zumwalt» stevner ned Kennebec-elven i Maine etter å ha forlatt verftet Bath Iron Works 7. september. (AP Photo/Robert F. Bukaty) Foto: Robert F. Bukaty
UNIK PROFIL: Mange hadde møtt opp for å få et glimt av det ultramoderne krigsskipet. (AP Photo/Robert F. Bukaty)
UNIK PROFIL: Mange hadde møtt opp for å få et glimt av det ultramoderne krigsskipet. (AP Photo/Robert F. Bukaty) Foto: Robert F. Bukaty
NESTEN USYNLIG: Overbygget i komposittmateriale skjuler radarer og andre instrumenter. Slik blir skipet vanskeligere å oppdage på radar. (AP Photo/Robert F. Bukaty)
NESTEN USYNLIG: Overbygget i komposittmateriale skjuler radarer og andre instrumenter. Slik blir skipet vanskeligere å oppdage på radar. (AP Photo/Robert F. Bukaty) Foto: Robert F. Bukaty
FRA ATLANTERHAVET TIL STILLEHAVET: USS «Zumwalt» legger ut på en tre måneders reise fra Maine til California. San Diego blir skipets hjemmehavn. (AP Photo/Robert F. Bukaty)
FRA ATLANTERHAVET TIL STILLEHAVET: USS «Zumwalt» legger ut på en tre måneders reise fra Maine til California. San Diego blir skipets hjemmehavn. (AP Photo/Robert F. Bukaty) Foto: Robert F. Bukaty
PRØVEKJØRING: Skipet er så vanskelig å oppdage for annen skipstrafikk at marinen monterte reflekser på «Zumwalt» under testing i mars. (AP Photo/Robert F. Bukaty, File)
PRØVEKJØRING: Skipet er så vanskelig å oppdage for annen skipstrafikk at marinen monterte reflekser på «Zumwalt» under testing i mars. (AP Photo/Robert F. Bukaty, File) Foto: Robert F. Bukaty
KAMUFLASJE: Skipet er designet for å være så vanskelig som mulig å oppdage. (AP Photo/Robert F. Bukaty)
KAMUFLASJE: Skipet er designet for å være så vanskelig som mulig å oppdage. (AP Photo/Robert F. Bukaty) Foto: Robert F. Bukaty
FØRSTE TEST: I desember 2015 gjennomførte «Zumwalt» de første testene i åpent hav. Skipets oppgaver blir blant annet å sørge for amerikansk nærvær og avskrekking og støtte spesialoperasjoner. AFP PHOTO / HANDOUT / US NAVY / DENNIS GRIGGS 
FØRSTE TEST: I desember 2015 gjennomførte «Zumwalt» de første testene i åpent hav. Skipets oppgaver blir blant annet å sørge for amerikansk nærvær og avskrekking og støtte spesialoperasjoner. AFP PHOTO / HANDOUT / US NAVY / DENNIS GRIGGS  Foto: Dennis Griggs

Verdens mest avanserte krigsskip ser ut som en fiskebåt på radaren

Hundrevis av nysgjerrige hadde møtt opp for å få et glimt av destroyeren USS «Zumwalt» da skipet gikk ut fra verftet i Maine denne uken.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det nyeste tilskuddet til den amerikanske marinens flåte ligner egentlig ikke på noe annet. Med et ukonvensjonelt skrog som skal knuse bølger, store flater som minimerer radarsignaturen og overbygg av komposittmateriale ser skipet ut som om det er hentet ut fra en science fiction-film.

Sannheten er at «Zumwalt» er verdens mest moderne krigsskip. Fremdriften besørges av elektromotorer, noe som gjør at det er vanskelig å fange opp på sonarer.

To gassturbiner sørger for strøm til motorene og skipets øvrige systemer. Kraftverket leverer 78 megawatt, nesten like mye som et atomdrevet hangarskip. Det opplyser den amerikanske marinen på sine nettsider.

Avansert

USS «Zumwalt» har et mannskap på 147. Det er rundt halvparten av det som er vanlig på lignende skip. Avanserte innebygde systemer som utfører en rekke oppgaver som sjøfolk tidligere måtte gjøre.

Skipet er også mye større en USAs gamle destroyere. Med en lengde på 610 fot (186 meter) er det 100 fot lenger enn en destroyer fra Arleigh Burke-klassen. Skipets stealth-konstruksjon gjør imidlertid at det ser ut som en fiskebåt på et radarbilde.

Ildkraften er det heller ikke noe å utsette på. Fra skipets skjulte våpenluker kan det blant annet fyre av 600 rakettdrevne prosjektiler mot mål som befinner seg mer enn 100 kilometer unna, skriver AP. Krigsskipet er også utstyrt med laservåpen og en elektromagnetisk kanon som kan fyre av prosjektiler i en hastighet på 9000 kilometer i timen.

Prisen for det futuristiske skipet skal ligge på voksne 3 milliarder dollar, eller rundt 25 milliarder norske kroner.

Bli med om bord på verdens største krigsskip

Minner om romskip

Ifølge AP ligner broen på noe fra «Star Trek». To stoler er omgitt av videoskjermer nesten hele veien rundt, og sammenligningen med stjerneskipet «Enterprise» og den fiktive kaptein Kirk er nesten ikke til å unngå.

Litt ironisk er det derfor at «Zumwalts» kaptein faktisk heter Kirk, James Kirk. Den ekte kaptein Kirk smiler av romskip-spøkene.

– Det er klart at jeg har fått høre fra tid til annen at «du skal dit ingen mann har vært før med dette skipet», spøker Kirk overfor AP.

USS «Zumwalt» legger nå ut på en tre måneders seilas til fra Maine til California. San Diego blir «Zumwalts» hjemmehavn. Skipet har tatt fem år å bygge og blir satt i tjeneste i 2018 etter omfattende testing til havs.

Destroyeren er oppkalt etter admiral Elmo R. «Bud» Zumwalt jr, som var sjef for den amerikanske flåten fra 1970 til 1974.