Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Søndag arrangerte ekteparet Therese og Arild Blindheim fra Møre og Romsdal dåp for sønnen Sebastian.

Therese hadde bestilt to kaker fra Valaker bakeri, som skulle være en gave fra hennes svigerforeldre.

– Jeg hentet kakene lørdag. Da gjestene spiste kakene på søndag kommenterte mange av dem at den ene var tørr og den andre smakte surt. De oppfordret meg til å gi konditoriet en tilbakemelding om dette. Vi hadde tross alt betalt 1100 kroner, forteller Therese Ekroll Blindheim til TV 2.

Hørte ikke noe

Dagen etter ringte hun til konditoriet og sier hun fikk beskjed om å levere kakene på en lokal butikk i løpet av mandagen, slik at de kunne hente dem og sjekke.

– Jeg fikk ingen beklagelse, sier Blindheim.

Det var NRK som først omtalte saken.

Etter avtale la Therese også igjen en lapp med telefonnummeret sitt, slik at hun kunne kontaktes. Men hun hørte ikke noe fra konditoriet.

– Hele mandag og tirsdag gikk. Onsdag hadde jeg fortsatt ikke hørt noe, så da gikk jeg inn på Facebook-siden deres. Her ga jeg dem en anmeldelse på to stjerner og forklarte også hvorfor jeg var skuffet, sier hun.

Responsen fra firmaet uteble, og onsdag kveld så Therese igjen på Facebook-siden etter svar. Der fant hun noe helt annet.

Dette innlegget la Valaker konditori & bakeri onsdag. Nå er innlegget blitt slettet. Foto: Skjermdump Facebook. 
Dette innlegget la Valaker konditori & bakeri onsdag. Nå er innlegget blitt slettet. Foto: Skjermdump Facebook. 

For konditoriet hadde i et langt innlegg fortalt om klagen, at de selv hadde smakt på kakene og ikke delte Thereses oppfatning. Konditoriet hadde i tillegg tatt med seg kakerestene på Moa kjøpesenter i Ålesund, hvor de hadde tilbudt smaksprøver til forbipasserende. Deres konklusjon var at kakene var kjempegode.

Det ble også lagt ut bilder av kakespisende sunnmøringer som ga bakeriet tommel opp for smaken.

– Mobbing!

Da Therese så innlegget kunne hun nesten ikke tro det.

– Det er vanvittig uprofesjonelt. Å legge ut et slikt innlegg, uten å gi meg en tilbakemelding på klagen først er veldig amatørmessing, sier Blindheim.

Hun reagerer spesielt på at kakene de hadde betalt for ble delt ut til folk – som ga kakene en tommel opp.

– Å dele ut gratis kake til sunnmøringer vil jo alltid være populært, så det er ikke så rart de fikk den responsen på kakene der, sier hun.

Innlegget til konditoriet har vekket oppsikt, og sent onsdag kveld fikk Therese en Facebook-melding fra ledelsen. Der skrev de at de ønsket å «gjøre opp».

– Men nå er jeg ikke interessert i det. Dette er rett og slett mobbing, og jeg har de langt oppe i halsen, sier hun.

Beklager på det sterkeste

Torsdag er innlegget bakeriet la ut blitt slettet.

Daglig leder ved konditoriet, Liv Valaker Røren, sier til TV 2 at hun er svært lei for situasjonen som har oppstått.

– Vi trodde vi hadde en kreativ idé, men dette var en idiotisk løsning på en konflikt. Vi angrer veldig og beklager på det sterkeste, sier Valaker Røren.

Hun sier hun mer enn gjerne vil gi Therese og familien kompensasjon, og en personlig beklagelse.

– Her har vi tråkket veldig feil, og må lærdom av dette, sier Valaker Røren.