Denne klassikeren er helt spesiell
En gang et vanlig syn på norske veier.
Den er skikkelig sær og ligner ikke på noen annen bil. Samtidig som det er noe både kjent og kjært over den den folkelige modellen fra Sverige. Vi snakker om Saab, og i dette konkrete tilfellet en 1977-modell 96 V4.
En bil som for de av oss som har levd en stund ofte bringer fram nostalgiske minner. Enten fra fergekøen i Kinsarvik en varm sommerdag, eller fra rallyskogen, der bilen også bet godt fra seg.
Bilen var rett og slett et veldig vanlig innslag i norsk (og så klart svensk og dansk…) landeveis-fauna, om vi skrur klokken noen tiår tilbake.
Nå derimot, hører det med til sjeldenhetene at man ser en 96 V4 ute i trafikken.
Gått kun 14.600 km!
Derfor var det ekstra hyggelig da dette Savannebrune eksemplaret dukket opp på nettstedet finn.no forleden. Ikke bare det. Den ser så godt som ny ut også. Kanskje ikke så rart. Den har kun 14.600 kilometer klokket inn på telleverket siden den rullet ut av fabrikkportene i 1977.
Se hele annonsen og alle bildene her:
Etter bildene å dømme er bilen både veldig fin og original. Motoren er dog ikke helt original. Her har den gamle 1500-maskinen på 67 hestekrefter måttet vike plassen for en noe trimmet 1700-kubikker – som yter rundt 100 hestekrefter. Antagelig nok til at smilet blir bredt og at den karakteristiske motorlyden fra V4-motoren blir passe grom, men ikke vulgær.
Originale lettmetallfelger følger også med.
Dette er Broom-guttas beste Saab minner
Bygget i Sverige og Finland
Saab 96 ble introdusert allerede i 1960. Den var tro mot det opprinnelige Saab-konseptet, men naturlig nok videreforedlet for å tåle tidens tann.
1977 er tredje siste årsmodell, og innebar at 96-en fikk bedre og sikrere seter fra storebror 99, laminert frontrute og sidespeil i plast, for på nevne noe.
Dette er også en av de siste årsmodellene som er bygget i Saab-byen Trollhättan. Produksjonen av de aller siste årsmodellene ble nemlig flyttet til Nystad, helt sør i Finland.
Dette var redningsbilen som kom for sent:
For dyr?
100.000 kroner kan ved første øyekast virke mye for en gammel Saab, selv om den er fin. Men sett deg ned med kalkulatoren og regn på hva det ville kostet å pusse opp et skabbete objekt med rust, slitt innredning, dårlig motor, dårlig lakk etc. Du passerer fort det samme beløpet som denne koster – før du har tatt med en eneste arbeidstime.
Det faktum at Saab nå er borte og historie, og at det begynner å bli glissent mellom de skikkelig fine eksemplarene, spiller naturligvis også inn. Vi ser slett ikke bort fra at denne kan være både en god og en hyggelig investering for den som ender opp som ny eier.
Les også: Dette er bilene Saab aldri bygde: