Mens moderne biler blir stadig bredere, er parkeringsplassene like smale. Det fører til stadig flere vanskelige situasjoner og skader.
Mens moderne biler blir stadig bredere, er parkeringsplassene like smale. Det fører til stadig flere vanskelige situasjoner og skader.

Nå kan dette kostbare problemet bli historie

Reglene har ikke fulgt med i utviklingen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ta en titt på bildet i toppen av saken. Her står to biler helt forskriftmessig parkert i et parkeringshus. Bilen til venstre har parkert først, og senere har bilen til høyre parkert ved siden av.

Så er spørsmålet: Hvordan skal sjåføren av BMW-en komme seg inn i bilen, uten å slå døra borti bilen ved siden av?

Forutsatt at en kommer seg forbi speilene...

Les også: Har du elbil? Fra nyttår mister du retten til gratis parkering

Bredere biler - smale p-plasser

Dette er i ferd med å utvikle seg til å bli en helt vanlig problemstilling i norske parkeringshus, skriver Nettavisen.

Mens normen for hvor brede parkeringsplasser skal være har stått stille, har nye personbiler blitt stadig bredere – spesielt drevet frem av nye sikkerhetskrav.

«Anbefalingene» fra Statens vegvesen er 2,5 meter brede parkeringsplasser, mens de kan være så smale som 2,3 meter hvis forholdene skulle gjøre det hensiktsmessig.

Til sammenligning er en Tesla Model S nær 2,2 meter bred inkludert speil. Det skaper kun 15 cm klaring på hver side ved en perfekt sentrert parkering. Havner du ved siden av en annen Tesla da, er gode råd dyre.

En BMW 5-serie, som på bildet over, er 2,1 meter inkludert speil. Første genereasjon var 17 centimeter smalere.

Test: BMW 5-serie M550d xDrive

Det sier seg selv at det ikke skal mye til før det blir vrient å komme seg inn/ut uten å bulke borti bilen ved siden av - særlig siden dørene i seg selv gjerne er 20 centimeter tykke.

Bulkes for gigantsummer

Resultatet av brede biler i trange parkeringshus, er at det konstant dultes dører i siden på nabobilen og skrapes hjørner.

Ifølge FNO er det i forsikringsutbetalinger for rundt en halv milliard kroner i året grunnet skader på parkerte kjøretøy.

Hvor mange skader som aldri meldes fordi motpart er ukjent eller bonustap, er det ingen som vet.

Les også: Derfor bør du ikke parkere ved siden av gamle biler

Ikke fokus for p-selskaper

Side3 har vært i kontakt med parkeringsbransjens egen interesseorganisasjon Norpark, og derfra er svaret kort og godt at bredden på parkeringsplasser i all hovedsak følger Statens vegvesens anbefalinger. Egne vurderinger gjøres i liten grad.

Les også: Har ikke råd til å lage bredere parkeringsplasser

De vedgår at det er en utfordring at bilene blir stadig bredere, og at det også er et kundeservice-perspektiv i det hele.

Men endringer mener de blir opp til Vegvsenet. Her settes nå døra på gløtt for at endringer kan komme.

– Utforming og dimensjonering av offentlige veger er behandlet i en håndbokserie som heter vegnormalene. Vegnormalene gjelder altså offentlig veg. P-plasser og P-hus er vanligvis privat veg. Våre råd om slike plasser er altså det: Råd, sier Tor Jakob Smeby i Statens vegvesen til Side3.

Les også: Derfor kan p-vaktene selv bryte parkeringsreglene

Video: Her snakker vi katastrofal parkering