TOMROM: Det er fem år siden søsknene mistet faren sin, men savnet og tomrommet etter ham er fortsatt like sterkt. FOTO: Lovise Gangnes/TV 2 
TOMROM: Det er fem år siden søsknene mistet faren sin, men savnet og tomrommet etter ham er fortsatt like sterkt. FOTO: Lovise Gangnes/TV 2 

refser konsekvensene for ruskjøring:

Petter og Linn mistet pappa fordi en ruset sjåfør satte seg bak rattet –  nok en gang

Petter (22) og Linn (28) får aldri pappa tilbake. Han syklet til jobb da en tungt ruset mann kjørte på ham.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En septembermorgen for nesten nøyaktig fem år siden forandret livene til en hel familie for alltid.

Arne Kopperud (58) syklet langs Hellerudveien på Oppsal i Oslo på vei til jobb, da en bil på ustø kurs kjørte på ham bakfra. 58-åringen døde på stedet.

Tilbake satt tre barn som aldri får pappaen sin tilbake.

– Jeg lå og sov da jobben til pappa ringte og lurte på om han hadde dratt hjemmefra, og jeg svarte ja. Så gikk jeg som vanlig inn på nettet for å sjekke nyheter, og da så jeg overskriftene, forteller Petter Kopperud (22).

– For meg var det egentlig veldig klart med én gang at det måtte være pappa, sier han.

Petter ringte søstrene Linn, Thea og Tina, og fortalte hva som hadde hendt.

– Jeg tenkte at «dette kan ikke ha skjedd». Det var vel noe inni meg som skjønte at det var ham, men man ville jo ikke innse det, sier Linn ettertenksomt.

Hadde kjørt i rus før

Mannen som kjørte bilen var påvirket av metamfetamin og heroin. Han stakk fra stedet etter ulykken, men ble tatt av politiet noen timer senere.

Det var ikke første gang han satt bak rattet med stoff i kroppen. I rundt femten år var mannen i 40-årene narkotikamisbruker med et langt rulleblad, og var tidligere dømt for ruskjøring og kjøring uten førerkort. Men dette hindret ham ikke i å kjøre igjen denne fatale morgenen.

DREPT: Bilen var totalskadd etter ulykken, som skjedde i morgentimene for fem år siden.
Foto: Jon Eeg / Scanpix
DREPT: Bilen var totalskadd etter ulykken, som skjedde i morgentimene for fem år siden. Foto: Jon Eeg / Scanpix Foto: Eeg, Jon

– Han var blitt tatt så utrolig mange ganger tidligere, hvorfor var han fortsatt ute på veien? spør Linn.

Mannen fikk fire år og tre måneders fengselsstraff, i rettssaken hvor han var tiltalt for en rekke punkter i tillegg til bildrapet. Straffen var høyere enn aktor krevde. Likevel føler de etterlatte at dødsulykken kunne ha vært unngått i utgangspunktet.

– Han burde fått lenger straff for de straffbare handlingene han allerede hadde begått, mener Linn.

– Ta fra dem bilen

Og flere er enige med dem. Organisasjonen MA, som i flere tiår har jobbet for rusfri trafikk, mener regjeringen må ta strammere grep om ruskjørerne.

Ruskjøring

  • Nesten 1 av 4 dødsulykker i trafikken har rus som medvirkende årsak. Trolig er det også mørketall.
  • 1186 personer ble tatt for ruskjøring av UP mellom januar og juni i år, som er en stor økning fra 2015.
  • Stadig flere tas for blandingsrus, altså at de er påvirket av flere narkotiske stoffer.
  • Så langt har ingen billeverandører innført fast rus- eller alkolås på nye biler, men enkelte transportsselskaper, tjenestebiler o.l. i Norge har frivillig valgt å bruke det.

    KILDER: UP, Statens Vegvesen.

– Vi er utålmodige og ønsker at det blir satt inn forsterkede konsekvenser og forebygging for ruskjøring. Så lenge Norge har forpliktet seg til nullvisjonen, bør man sette i gang arbeidet, sier generalsekretær Elisabeth Fjellvang Kristoffersen til TV 2.

Hun mener andre konsekvenser enn bøter og inndragelse av førerkort må til for å få bukt med problemet.

– Politiet bør få større adgang til å konfiskere kjøretøy, og man bør kunne gjøre det som et strakstiltak. I forbindelse med alkohol ønsker vi at det innføres alkolås, sier hun.

Flere blir tatt i rus

Hver eneste dag anslår man at det skjer 130.000 kjøreturer i rus i Norge. Rundt 100.000 av dem skjer i narkotikarus, mens de resterende 30.000 er promille. I år er flere sjåfører enn noensinne blitt tatt med alkohol og narkotiske stoffer i blodet. Oppgangen skyldes blant annet Utrykningspolitiets (UP) nye utstyr for å måle slike stoffer, ved en spyttprøve.

– Først og fremst har vi blitt bedre på å avsløre disse sjåførene på grunn av det nye instrumentet og bedre etterretning. Men vi ser absolutt ikke bort fra at det er en faktisk økning særlig i narkotika- og medikamentrus, og det er alvorlig, sier UP-sjef Runar Karlsen.

Han er enig i at politiet har en vei å gå når det gjelder å gi andre sanksjoner mot ruskjøring enn kun bøter og anmeldelse.

– Det er en stor utfordring å få ruskjørerne av veien. Men vi kan åpenbart bli flinkere til å beslaglegge kjøretøy, sier han.

UP vet ikke hvor mange ofte politiet benytter seg av muligheten til å beslaglegge kjøretøy, men sier det kan skje dersom en sjåfør er stoppet flere ganger i ruspåvirket tilstand.

AKTIV: Barna beskriver Arne som en sprek og aktiv mann som alltid holdt på med nye prosjekter. FOTO: PRIVAT/TV 2
AKTIV: Barna beskriver Arne som en sprek og aktiv mann som alltid holdt på med nye prosjekter. FOTO: PRIVAT/TV 2

– En sorg som aldri blir borte

Mannen som kjørte på og drepte Arne, kjørte med en stjålet bil. Det hadde derfor ikke hjulpet om kjøretøyet hans var beslaglagt. Men søsknene mener uansett at det er behov for å bruke både dét og andre alternative tiltak oftere.

– Vi har hørt at han har fått noe slags oppfølging og utdanning i ettertid. Det er vel fint, men han måtte ta et menneskeliv før han fikk den hjelpen. Burde det ikke være en forebygging før det gikk så langt? spør Linn.

I dag er Petter student i Fredrikstad og Linn jobber ved en barnevernsinstitusjon. Livet går videre, men savnet etter pappa vil alltid være der.

– Det går i bølger. Noen dager tenker jeg at det som har skjedd har skjedd, mens på andre tidspunkter blir jeg mer forbanna. Særlig i høytider og slikt hvor savnet blir ekstra stort.

– Det er et tomrom og en sorg som aldri blir borte. Den dagen vi får barn, den dagen vi gifter oss, så vil noe mangle, sier Linn.