Denne nykommeren blir en plassvinner

Kommer med sjuseters SUV – men én ting stusser vi over...

Peugeot er klar med en helt ny generasjon av sin flerbruksbil 5008. Men her går de virkelig nye veier. For selv om dette er oppfølgeren – kunne det like gjerne vært en helt ny modell. De bytter nemlig segment i samme slengen. Nå blir 5008 en SUV!

Men praktiske hensyn, slik vi er vant med i flerbruksbiler, er likevel høyt prioritert. Skyhøyt, faktisk! For eksempel når det kommer til plass og oppbevaring. Den blir forvørig fortsatt tilgjengelig som syvseter.

Ta en titt på bildet øverst i saken. Alle de blå områdene er små og store lommer som kan brukes til alt fra kopper/flasker til små bager. Peugeot har bestemt seg for at INGEN skal kunne ta dem på praktiske løsninger når det kommer til oppbevaring.

Det er nemlig ikke bare smarte små oppbevaringsrom spredt rundt om i hele bilen. Bakerst finner vi også et gigantisk bagasjerom. Om du bruker den som femseter, er det voldsomme 780 liter til rådighet.

Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin

Nei, det er ikke en gymsal, men snarere bagasjerommet i nye Peugeot 5008. Og det er digert!
Nei, det er ikke en gymsal, men snarere bagasjerommet i nye Peugeot 5008. Og det er digert!

Baksetene kan fjernes

Legger du ned baksetene, øker volumet til knappe 2.000 liter. Du kan få små hester inn i denne bilen!

Og seilbrett! Du kan nemlig legge ned ryggen på passasjersetet foran også – og får da 3,2 meter til rådighet i dybden.

De to bakerste setene, som gjør den til en sjuseter, kan både tas ut og felles ned i gulvet. Smart!

Profilen er blitt langt barskere enn den var på forgjengeren.
Profilen er blitt langt barskere enn den var på forgjengeren.

Les vår test av forrige generasjon 5008 her

Tøft interiør

Førermiljøet har fått et moderne og tøft særpreg i den nye modellen. Peugeot tviholder på å legge instrumentene OVER rattet. Dette er noe vi har litt blandet erfaring med, men det løfter i alle fall viktig informasjon høyt opp i synsfeltet ditt.

Førermiljøet er stilig og moderne. Instrumentene er plassert over rattet. Ikke alle er like positive til den løsningen.
Førermiljøet er stilig og moderne. Instrumentene er plassert over rattet. Ikke alle er like positive til den løsningen.

Midtkonsollen er høy og bred – mens infotainmentskjermen er stor og oversiktlig.

Mer interessert i brukt Peugeot? Sjekk ut Brooms bruktbilguide

Mange motoralternativer

Alt fra start kommer den med en rekke motoralternativer. Det er fire bensinmotorer og seks dieselmotorer. De fleste kjenner vi fra andre Peugeot-modeller. Bensinmotorene spenner fra 120 til 160 hk, mens dieselmotorene går fra 100-180 hk.

Du kan også velge mellom automatgir og manuell kasse. Men, og dette stusser vi litt ved, du kan IKKE få den med 4x4. Akkurat det er jo litt spesielt, i en relativt stor SUV som dette er ...

Kommer til våren

Bilen vises første gang for pressen under bilutstillingen i Paris i slutten av måneden. Der er vi på plass – og vi vil selvsagt fortelle mer når vi får se den utstilt.

Joda, dette ser vitterlig ut som en SUV. Men firehjulsdrift, det får du ikke ...
Joda, dette ser vitterlig ut som en SUV. Men firehjulsdrift, det får du ikke ...

Lanseringen skjer til våren. Noen priser er ikke klare ennå. Men Peugeot vil nok strekke seg langt forå være konkurransedyktige her ...

Denne Peugeot-SUVen er litt glemt ...