Sosiolog reagerer kraftig på sfo-kjønnsdeling:

– Pinlig og gammeldags klisjé

Sosiolog mener at kjønnsdelingen ved en SFO i Trondheim er utdatert, mens psykolog sier at inndelingen er uproblematisk.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SFO ved Steindal skole i Trondheim har fått mye kritikk etter at de la opp til separate gutte- og jenteaktiviteter for høsten.

Mens programmet for jentene inkluderte å lage armbånd, penal og ordne neglene, skulle gutta spille «guttebingo», ha rebusløp og se på «guttefilm».

– Jeg ble overrasket over at dette kan finne sted i 2016. Jeg trodde ærlig talt at likestillingen var kommet lenger, ikke minst hos de som jobber med barn i det offentlige, forteller Hanne Moe Reitan (38), som har et barn ved skolen, til TV 2.

– Skaper «kjønnede» aktiviteter

Sosiolog og kjønnsforsker ved NTNU Agnes Bolsø reagerer også på kjønnsdelingen.

– Det er et uttrykk for en slags gammeldags kjønnsklisjé som skolen som pedagogisk institusjon ikke kan være bekjent av, mener Bolsø.

Aktivitetene skal gjennomføres over halvannen time én gang i uken. Bolsø mener likevel at det er problematisk at man deler barna, selv om det ikke er over lange perioder.

– Det er litt pinlig at en norsk institusjon gjør det som i utgangspunktet er kjønnsnøytrale aktiviteter, som film, fart og moro, til «kjønnede» aktiviteter. Spesielt med tanke på at vi trenger både kvinner og menn i alle aktiviteter, sier forskeren.

Mener inndelingen er ok på SFO

Psykolog Rolf Lingren mener derimot at inndelingen er uproblematisk.

Psykolog Rolf Lingren mener inndelingen er helt ok. 
Psykolog Rolf Lingren mener inndelingen er helt ok. 

– Det som er viktig å tenke på her, er at SFO ikke er et pedagogisk tilbud. SFO er frivillig, og slik jeg har forstått det så har jentene ønsket dette selv. Det at SFO ikke er et pedagogisk tilbud betyr at de kan være åpne for denne type ønsker, sier Lingren.

Han påpeker at mennesker, inkludert barn, setter pris å gjøre ting som de liker å holde på med, og å få validert at det de driver med er greit. Dette mener han at inndelingen gjør.

Se hele diskusjonen øverst i saken.

– Burde vært løst annerledes

Bolsø er enig i at det er viktig at barna får holde på med det et flertall av dem synes er gøy, men påpeker likevel problemer ved ordningen.

Sisiolog Agnes Bolsø mener inndelingen er uheldig Foto: NTNU
Sisiolog Agnes Bolsø mener inndelingen er uheldig Foto: NTNU

– Det som er problematisk er det klisjefylte, og i 2016 orker ikke folk den pinlige retorikken som omgir dette tiltaket. Det er det folk reagerer på, sier hun.

Bolsø mener at tilbudet kunne vært løst på en mer «intelligent måte», ved å blant annet åpne for at guttene kan være med på jenteaktiviteter, og vice versa.

– Vi må huske på at det vil være gutter som har lyst til å være med på noe av det jentene her får tilbud om og omvendt.

Lingren mener at når ungene ber om å få disse tilbudene, så har det med bekreftelse av identitet å gjøre.

– Det viser at de setter pris på å få drive med ting de faktisk liker, sier han.

INNDELT: Dette var planen for henholdsvis jentene og guttene på SFO ved Steindal skole i Trondheim i høst. 
INNDELT: Dette var planen for henholdsvis jentene og guttene på SFO ved Steindal skole i Trondheim i høst.