Neida, dette er ingen daff pensjonistbil

Sjelden mulighet i bruktmarkedet.

Toyota Corolla er ingen råtass, sånn i utgangspunktet. Men i T-Sport-utgaven har du faktisk 192 hk til rådighet. Disse finnes det ikke mange av! Faksimile: Finn.no
Toyota Corolla er ingen råtass, sånn i utgangspunktet. Men i T-Sport-utgaven har du faktisk 192 hk til rådighet. Disse finnes det ikke mange av! Faksimile: Finn.no

For ikke så lenge siden hadde vi her på Broom en omtale av en god gammel Toyota-klassiker: Nemlig Corolla GT 1.6 16V. De er slett ikke vanlige å finne i bruktmarkedet lenger.

Nå har vi funnet en litt nyere variant av samme modell – også dette en spreking, som det er svært få av til salgs.

2006-modellen er en 1.8 T-Sport. Det betyr at denne bilen faktisk er en ganske heftig. Og prisen er ikke ille, heller – 139.000 kroner.

Beste bruktbilkjøp? Da bør du sjekke kalenderen!

Mer sportslig

Denne generasjonen Corolla, den niende (!) i rekken, var en liten revolusjon, med tanke på størrelse, eksklusivitet og kvalitet, og ble levert i flere ulike karosserivarianter.

I Brooms bruktbilguide omtales den som en av de beste bilene i sin klasse.

T-Sport-utgaven er dessuten tøff. Den fikk en mer sportslig fanger foran, ny grill, sideskjørt, takspoiler og bakfanger.

På den måten fikk den et litt mer rampete utseende. Og det fortjener den sannelig også. For under panseret knurrer en motor på 192 hk.

Les mer om Corolla i Brooms bruktbilguide

Rask

Såpass mye krefter i en liten bil, gir et friskt fraspark. 0-100 km/t i denne er gjort på 8,4 sekunder. Vi snakker altså om en liten GTI-spire. Men toppfarten er 225 km/t. I en Corolla, der altså ...

Og for de som er litt praktisk orienterte, kan vi ta med at forbruket er på 0,83 l/mil ved blandet kjøring. Det viser vel mest av alt hvor langt en har kommet med utvilkingen av nye bensinmotorer. I dag klarer jo nesten superbiler å vise til lavere forbruk ...

"Vår" bil har rullet ganske beskjedne 141.700 kilometer i løpet av sine drøyt ti år på veien.

Klikk her for å se hele annonsen

Corolla T-Sport i femdørsutgave og en litt mer anonym farge. 
Corolla T-Sport i femdørsutgave og en litt mer anonym farge. 

Ungdomsbil

Selv om prisen ikke er spesielt høy, er nok dette en bil som appellerer til en litt spesiell kundegruppe. Gjerne folk som kanskje ikke kjøper Corolla, sånn i utgangspunktet.

Det er hvite felger, som sammen med knallrød lakk gjør at du legger merke til denne bilen. Mange vil nok umiddelbart tenke at dette er en super ungdomsbil.

Foreldre vil sette pris på at den er rimelig, driftssikker, relativt ny, har et bagasjerom på 360 liter og er utstyrt med en god porsjon sikkerhetsutstyr.

Ungdommen vil glede seg over 192 hk og litt tøffere design enn en vanlig Corolla. Også er stereoanlegget ganske bra, og bagasjerommet godt egnet til å montere en basskasse ...

Har bilen gått mer enn 100.000? Da bør du passe

Mye utstyr

Det er slett ikke en slunken utstyrsliste heller. Du får tofargede sportsseter, midtarmlene, multifunksjonsratt, klimaanlegg og elektriske vinduer og speil, for å nevne noe.

Annonsen er ikke akkurat fyldig i sin omtale av bilen, men bilen har servicehistorikk. Hvor vidt det er inkludert vinterdekk, er ikke spesifisert.

Rent teknisk er dette tut og kjør. Så lenge oppfølgingen er god, lever denne til du lurer den bak låven og skyter den. Men sjekk for rust og slurv med vedlikehold.

Kvalitetsfølelsen i interiøret var mange hakk bedre i den niende generasjonen av Corolla enn på tidligere utgaver. Merk sportssetene og multifunksjons- sportsratt.
Kvalitetsfølelsen i interiøret var mange hakk bedre i den niende generasjonen av Corolla enn på tidligere utgaver. Merk sportssetene og multifunksjons- sportsratt.

Top 10: Slik blir bruktbilhandelen en katastrofe