Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I april ble det kjent at Mitsubishi har tuklet med utslippstallene på flere småbiler i det japanske markedet.

Kun kort tid senere innrømmer bilprodusenten å ha jukset med drivstoff-tester helt siden 1991. I første omgang gjaldt dette kun småbilene «eK Wagon» og «eK Space» fra Mitsubishi, samt «Dayz» og «Dayz Roox» fra Nissan.

Nå er det imidlertid kjent at flere modeller er rammet, deriblant Mitsubishi ASX, Outlander og Pajero – som alle selges i Norge.

Forbyr salg av åtte modeller

I motsetning til Volkswagens Dieselgate, hvor produsenten bevisst har utviklet en software som gir lavere utslipp, har Mitsubishi markedsført lavere tall enn de reelle utslippene.

Dette kommer frem i en granskning utført av Japans transportdepartement. De nylige undersøkelsene viser at det er markedsført opptil 8,8 % for lavt utslipp på de aktuelle modellene.

Som et resultat av dette kommer nyheten om at japanske myndigheter forbyr salg av hele åtte modeller.

Også den populære SUVen Outlander skal ha høyere forbruk enn oppgitte data fra fabrikken. 
Også den populære SUVen Outlander skal ha høyere forbruk enn oppgitte data fra fabrikken. 

Dieselgate: Norske VW-eiere får ikke erstatning

Store økonomiske konsekvenser

I første omgang gjelder forbudet kun i hjemlandet. Så fort Mitsubishi retter opp de feilaktige dataene, som er oppgitt i store mengder markedsmateriell, får de igjen lov å selge de berørte modellene.

Transportdepartementet i Japan forventer at Mitsubishi er i mål med endringene i løpet av et par uker. Men selv om forbudet inntil videre ”kun” gjelder i hjemlandet, vil det få store økonomiske konsekvenser for produsenten, som for øvrig er Japans sjette største.

I følge Teknikens Värld, forventer Mitsubishi at de for første gang på åtte år kommer til å se røde tall i regnskapet.

Det er nemlig ikke bare stopp i salget som gir store økonomiske konsekvenser, men også betydelige erstatningsbeløp til både kunder og forhandlere.

Utslippstallene som allerede ble ”pyntet på” for 25 år siden - har dermed blitt en kostbar lærepenge for bilprodusenten, som akkurat nå er Norges 10. mest solgte bilmerke.

Mitsubishi Outlander: En av Norges mest populære – nå har den blitt ny