Brukt varebil – her er fire kule

Disse duger både til jobb og fritid.

Nei – en varebil behøver ikke være en kjedelig 'kasse-vogn'. Her er fire gode eksempler på det.
Nei – en varebil behøver ikke være en kjedelig "kasse-vogn". Her er fire gode eksempler på det.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny!

Jeg har satt meg i den situasjonen at jeg er lei av å kjøre kassebiler som Toyota Hiace og VW Transporter. Er derfor på utkikk etter en penere varebil som kan brukes som lett håndverkerbil samt en fin privatbil. Prissjiktet ligger fra ca 150.000-220.000.

Noen modeller jeg har sett på er blant andre Mercedes R-klasse , Jeep Commander , Jeep Wrangler og Land Rover Discovery. Sistnevnte er kanskje en skummel bil ?

Hvilke av disse er det tryggeste kjøpet med tanke på vedlikehold og fremtidig bilhold ? Takk for svar! Mvh Sindre

Benny svarer:

Hei Sindre! Dette er en liten nøtt. Det er fortsatt slik at varebiler er en god del simplere enn vanlige personbiler, både i forhold til utstyr, komfort og sikkerhet. Ofte bygges de på egne fabrikker, også med dårligere stålkvalitet og andre toleranser. Det gjelder i alle fall for mange av «kassebilene»

Litt merkelig at det er slik. Disse bilene er jo arbeidsplassene til mange mennesker rundt om i verden.

Unntaket er SUV-er som ofte er personbiler med amputert baksete og skillevegg. Så det det blir naturlig å titte hit om man vil ha det som du kaller premium-følelse, og et noenlunde bra utseende.

De kan fungere godt både som en anstendig privatbil og som jobbebil. For pluss / minus 200.000 er utvalget relativt godt også. Så det blir i stor grad smaken som setter begrensinger her.

Land Rover Discovery er en bil jeg har veldig sansen for. Den ser bra ut og byr på god plass og ofte mye utstyr. På den annen side som er vel ikke ryktene du har hørt om tidvis tvilsom driftssikkerhet og hyppige og kostbare verkstedbesøk helt ubegrunnet …

Mange å velge i

Om Jeep Wrangler passer inn under premiumbil er jeg litt usikker på. Bilen er definitivt kul og vekker berettiget oppsikt, men komfort, plass og det faktum at det er en forholdsvis enkel konstruksjon trekker noe ned. I mine øyne er dette mer en livsstilbil. Slik sett er nok Commander et bedre, men kjedeligere valg.

Når vi er inne på amerikansk bil, så er jo kanskje Chevrolet Tahoe et alternativ? Robust, stor, sterk og komfortabel er noen stikkord her. Men driftskostnadene kan bli høye. V8-motorer er tørste – slik er det bare.

Mercedes R-klasse er også en knallgod kandidat her. Den byr på gode, personbilliknende kjøreegenskaper, god plass, en dose status og et litt annerledes utseende. Til den prisen du antyder har mange av disse gått langt og det kan i kjølvannet av dette følge kostbare reparasjoner.

Toyota Land Cruiser er en annen billegende. Den er kanskje ikke så pen å se på. Ikke er den proppet med utstyr heller, men en GX-utgave byr i alle fall på skinnseter og navigasjon. Ofte automatgir også. Driftssikkerheten her er også veldig god.

Jeg tror jeg ville gått for en av de to sistnevnte, hvis jeg var i din situasjon.

Ønsker deg lykke til med varebilvalget!

Les også: Kaster ut baksetene – og da synker prisen

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: