De lekre linjene vi kjenner fra Fisker Karma er der fortsatt, men nå er det nye eiere, nytt navn, ny logo og en ny motor på plass. Dette kan bli spennende ...
De lekre linjene vi kjenner fra Fisker Karma er der fortsatt, men nå er det nye eiere, nytt navn, ny logo og en ny motor på plass. Dette kan bli spennende ...

Se – nå gjør den comeback!

Var det hotteste på markedet da den ble lansert.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Husker du Fisker Karma? Hvis ikke, så er du egentlig litt unnskyldt. Det må vel kunne klassifiseres som en av bilverdens største døgnfluer.

Den ble lansert med brask og bram i 2011, omtrent samtidig med Tesla Model S. Den fikk umiddelbart stor oppmerksomhet – både på grunn av det utagerende og futuristiske designet og fordi den var hybrid og dermed ble regnet som miljøvennlig. Med rundt 400 hk var den dessuten sprek.

Hollywood-stjernen Leonardo di Caprio og tøffelthelten Justin Bever, eller hva han heter, skaffet seg hvert sitt eksemplar umiddelbart.

Men så kom motgangen. Her er en relativt lang historie gjort kort: Utfordringer rundt batteriene, produksjonen stoppet i 2012, og snart ble hele selskapet slått konkurs.

Det kunne vært slutten. Slik ble det imidlertid ikke. Nå gjør bilen comeback – med nytt navn og en ny motor.

Dette er Fisker Karma. Nå kommer en fornyet utgave – Karma Revero.
Dette er Fisker Karma. Nå kommer en fornyet utgave – Karma Revero.

Fisker Karma hadde sin Norges-premiere på Broom-festivalen

Teaserbilder

Det var kinesiske Wanxiang som kjøpte opp restene og har satset videre. Planen er i første omgang å lage en ”ny” Fisker Karma, nå med navnet Karma Revero, og deretter å komme med en litt mer kompakt modell.

Allerede 8. september er de klare for offisiell avduking av den nye bilen. Noen teaserbilder og litt informasjon er sluppet allerede.

Og det kan se ut som om Wanxiang har tenkt å sette bilen ettertrykkelig på kartet, på nytt.

Designet som før

Designet er det riktignok bare gjort forsiktige endringer på. Det er da også noe av det bilen fikk mest skryt for. Den ser heftig ut, med svulmende hjulbuer, store felger og et bredt og lavt stuk.

Noen mindre justeringer er det gjort, men det er under karosseriet at de viktige tingene har skjedd.

De nye eierne har naturlig nok også laget en egen logo.
De nye eierne har naturlig nok også laget en egen logo.

Fortsatt er det hybrid drivlinje, med fossil-motoren fra General Motors er byttet ut med en fra BMW. Det høres jo lovende ut…

Rekkevidde

Hvilken effekt og hva slags ytelser vi kan forvente, er det ikke sluppet noe informasjon om. Men med tanke på at den forrige hadde en teoretisk rekkevidde på 80 kilometer på strøm, og et oppgitt forbruk på 0,21 l/mil, blir det spennende å se om det er gjort noe på dette området.

Effekten på den originale utgaven var 400 hk, som holdt til 0-100 km/t på ca 6 sekunder.

Nå skal superbilen gjøre combevack

Dobbelt så effektive solcellepanel

Det de nye eierne imidlertid sier, er at den får et nytt solcellepanel på taket, som skal kunne lade mye mer effektivt enn før. Det hevdes at om du lar bilen stå parkert i solsteiken et par dager, så skal det vises igjen på batterikapasiteten når du kommer tilbake.

Det blir også et nytt infotainmentsystem. Og det var det behov for også, det gamle var ikke akkurat imponerende.

Tør du å kjøpe denne?

Bruktmarkedet

Avdukingen skjer 8. september, og produksjonen vil skje i California, ikke i Finland, som den gjorde tidligere.

Lansering skjer neste år, og den kommer til Europa også, men da først i 2018.

På bruktmarkedet i Norge, finnes et stadig noen Fisker Karma til salgs. Prisene varierer fra 655.945 til knappe 900.000 kroner.

Med sin hybride drivlinje, kan dette bli en interessant bil for velstående nordmenn også ...
Med sin hybride drivlinje, kan dette bli en interessant bil for velstående nordmenn også ...

Fisker Karma: – Folk stopper og glaner åpenlyst