Det er ingen tvil om at dette er en vaskeekte superbil. Og Ford er helt klare på at de som skal få innvilget kjøp av en slik doning, må love at bilen skal brukes. Poenget er nemlig å vise fram hva de er gode for – og da skal ikke bilen gjemmes bort i en garasjen. Det er ikke et problem for Kjell Inge Røkke (innfelt).
Det er ingen tvil om at dette er en vaskeekte superbil. Og Ford er helt klare på at de som skal få innvilget kjøp av en slik doning, må love at bilen skal brukes. Poenget er nemlig å vise fram hva de er gode for – og da skal ikke bilen gjemmes bort i en garasjen. Det er ikke et problem for Kjell Inge Røkke (innfelt).

Film fra 1971 gjør at Røkke blar opp millioner

Måtte love at bilen skal brukes og høres.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Broom kunne forrige uke fortelle at det er én nordmann som har fått sin søknad om å få kjøpe den helt spesielle superbilen Ford GT godkjent.

Nå viser det seg at denne personen var investoren og milliardæren, Kjell Inge Røkke.

Han så den opprinnelige Ford GT-en i film med Steve McQueen i Molde i 1971, og har hatt et forhold til den siden.

– Jeg synes det er veldig hyggelig at jeg nå få muligheten til å kjøpe en slik unik bil. De krav og forutsetninger som Ford har satt til bruk av bilen er også greit for meg. Det er jo umulig å gjemme seg bort i en slik bil, sier Røkke til Finansavisen, via sin pressetalsmann Rolf Nereng.

Planen er at bilen skal leveres neste sommer.

Én nordmann fikk lov å kjøpe denne

Sterk i racing

Ford GT har altså en solid historikk å bygge på. Den opprinnelige utgaven, GT40, gjorde det svært sterkt under det velkjente 24-timers Le Mans-racet på 60-tallet. Den vant fire år på rad – fra 1966 til 1969.

I 2005 kom det en oppfølger – som bare heter GT, og i fjor ble det vist en ny utgave, som på sett og vis er tredje generasjon.

I utgangspunktet skulle en kun bygge 500 eksemplarer, men etter massiv pågang, valgte Ford å utvide produksjonen til totalt 1.000 eksemplarer.

Hele 6.506 personer søkte om å få kjøpe en av de første 500 bilene som ble lagt ut for salg...

Retroutgaven av Ford GT er heit blant samlere

De fleste får nei

GT-en har over 600 hk, er bygget i karbon og byr på absolutt alt av det siste innen teknologi. Men så er det heller ingen billig affære.

– Ford anslår bilens startpris før moms og avgifter fra i overkant av 4,7 millioner norske kroner, forklarer Fords administrerende direktør, Per Gunnar Berg.

Trolig vil også en annen norsk kunde få mulighet til å kjøpe en bil produsert i 2018, etter å ha lagt inn sin søknad.

Ny søkerunde i 2018

I tillegg til de 500 bilene som skal produseres de neste to årene, vil det første av de to ekstra produksjonsårene, som har blitt annonsert, gå med til å prioritere biler til kunder fra de som står på venteliste fra første runde, men ikke har fått bil.

I 2018 vil Ford igjen åpne en ny søknadsrunde for dem som er interessert. De heldige vil da få Ford GT produsert det fjerde produksjonsåret.

Den gamle Forden satte auksjonsrekord