Denne skal gå lenger enn alle konkurrentene

Broom-Benny tester spennende nykommer – akkurat nå.

Kia Optima kommer i helt ny utgave, og nå også som ladbar hybrid. Brooms bilekspert Benny Christensen har dratt til Tyskland for å teste den. 
Kia Optima kommer i helt ny utgave, og nå også som ladbar hybrid. Brooms bilekspert Benny Christensen har dratt til Tyskland for å teste den. 

De ladbare hybridene har tatt store markedsandeler i det norske markedet de siste par årene.

Her handler det om biler som kan lades i en helt vanlig stikkontakt. De fungerer som elbil over kortere avstander, så trår en vanlig forbrenningsmotor til når batteriene er tomme.

Det norske avgiftssystemet gjør at disse bilene kommer svært gunstig ut i vårt marked. De har rett og slett en skikkelig prisfordel. Det har mange bilkjøpere utnyttet.

På plass i München

Flere nye modeller er på vei inn på markedet. En av de mest spennende kommer fra Kia som har hatt en solid opptur i Norge de siste årene. Mye takket være elbilen Soul Electric som de tidvis har hatt ventelister på.

Nå er det klart for ladbar hybrid også fra Kia. I løpet av kort tid lanserer de sin nye Optima i ladbar utgave.

Vår egen Benny er akkurat nå i München på lanseringen av bilen. Nå er det på tide å ringe og finne ut hva han mener om bilen:

Biltypen har nesten firedoblet salget – på ett år

Klassens lengste rekkevidde

Ring, ring

– Hallo!

– Hei Benny. Fått kjørt ny Optima ennå?

– Jepp. Jeg sitter bak rattet nå og har fått testet både stasjonsvogn og ladbar hybrid. Ikke i en og samme bil, men hver for seg. Dette er helt klart en spennende nykommer. Den har flere styrker som bør love godt for salget i Norge. Ikke minst har den klassens lengste rekkevidde på strøm. Det vet vi er noe mange av kjøperne er opptatt av, sier Benny.

– Ja, for her varierer det mye?

– Ja, så absolutt. Det gjelder både de offisielle tallene, men også hvordan det fungerer i praksis. Jeg har vært borti ladbare hybrider som knapt leverer halvparten av det som i utgangspunktet loves. Slik ser det imidlertid ikke ut med denne. Kia oppgir selv den elektriske rekkevidden til 56 kilometer. I sommerlig München-vær med bare veier og solskinn, har jeg ikke hatt noen problemer med å klare 50 kilometer. Og det er ganske imponerende.

Ladbart fungerer godt, men det må brukes riktig!

Høy kvalitetsfølelse

– Like bra blir det garantert ikke når temperaturen synker og det blir vinter. Men i praksis bør det være fullt mulig å klare minst 30 kilometer med ladbar Optima da også. Og i praksis dekker det den daglige kjøringen til veldig mange av oss, sier Benny.

Optima PHEV som bilen heter i ladbar utgave, er utstyrt med en 2-liters bensinmotor på 156 hestekrefter og en elmotor på 68 hestekrefter. Samlet effekt oppgis til til 205 hestekrefter og 375 Newtonmeter.

– Drivlinja kler bilen veldig bra. Det handler i stor grad om komfort her, og det er Kia gode på. Kvalitetsfølelsen er også høy. Vi har kjørt godt utstyrte biler, og her er det ikke mye som mangler. hverken av komfort- eller sikkerhetsutstyr. Her er Kia på linje med de beste konkurrentene, og det er da også viktig i en så krevende klasse som dette. Her er det kamp om kundene!

Slik så Optima stasjonsvogn ut i konseptutgave, den debuterte på bilutstillingen i Geneve i 2015.
Slik så Optima stasjonsvogn ut i konseptutgave, den debuterte på bilutstillingen i Geneve i 2015.

Lar vente på seg

– Hva med designet, stasjonsvogna var jo en liten sensasjon da den dukket opp første gang som konseptmodell?

– Ja, den har vi skrevet om mange ganger! Det gikk dessverre litt som det ofte gjør med konseptbiler, det endelige resultatet ble ikke like spenstig som konseptet. Men jeg synes bilen er penere i virkeligheten enn på bilder. Særlig er fronten vellykket og en av de mest sporty i klassen. Kia gjør mye bra om dagen, det gjenspeiler seg også i Optima, mener Benny.

Kia lanserer ladbar sedan og stasjonsvogn med dieselmotor i høst. Men den ladbare stasjonsvogna lar vente på seg. Etter planen kommer ikke den før om ett år:

Starter på rundt 400.000,-

– Akkurat det er naturligvis et ganske stort drawback i det norske markedet. Det er jo knapt noen som kjøper sedan, "alle" skal ha stasjonsvogn. Det betyr nok også at det ladbare salget blir ganske beskjedent i starten. Men når det er sagt, vil jeg tro at sedan i praksis er stor i massevis for mange av de potensielle kjøperne. Men da må man altså våge å tenke litt nytt.

– Vet du noe om prisene?

– Kia antyder en startpris på rundt 400.000 kroner for stasjonsvogn, prisen på den ladbare hybriden vil de ikke si noe om. Men her blir det i alle fall ikke mye avgift, med et Co2-utslipp oppgitt til 37 gram/km og snittforbruk på 0.16 liter/mil. Dermed bør også endelig pris bli gunstig. For de mange som er i markedet for en ladbar bil, er det absolutt smart å ta Opima med i betraktningen, før man bestemmer seg, mener Benny.

Slik halverte Per utgiftene til drivstoff

I høst er den på plass i Norge, helt nye Optima fra Kia.
I høst er den på plass i Norge, helt nye Optima fra Kia.

Den var tidlig ute og er fortsatt bestselger i Norge