Etter en periode med mye usikkerhet er det klart at Honda-fabrikken likevel ikke trekker seg ut som importør til Norge. Begrunnelsen er usikkerhet i økonomien, og den britiske Brexit-avstemningen. Honda produseres mange av bilene sine i England, bildet er fra en av deres forhandlere der. Foto: Scanpix.
Etter en periode med mye usikkerhet er det klart at Honda-fabrikken likevel ikke trekker seg ut som importør til Norge. Begrunnelsen er usikkerhet i økonomien, og den britiske Brexit-avstemningen. Honda produseres mange av bilene sine i England, bildet er fra en av deres forhandlere der. Foto: Scanpix.

Fabrikken snur: Trekker seg likevel ikke ut av Norge

– Veldig sjelden vi opplever ting som dette.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det har vært et turbulent år for Honda her i Norge.

I mars kom nyheten om at fabrikken ikke lenger ville stå for importen av bilene sine til Norge. Det kom etter flere år med svakt salg, og som et ledd i en større strategi.

Honda ville konsentrere seg om de større markedene selv – og så overlate til andre å stå for importen til de mindre. Blant dem altså Norge.

Gikk mot en dansk løsning

Dette førte naturlig nok til mye usikkerhet, både ute hos forhandlerne og hos Honda-eierne.

Flere aktører kom kjapt på banen med tanke på å overta Honda-importen.

For et par uker siden meldte bransje-nettstedet Bilnytt (krever abonnement) at det gikk mot en dansk løsning: Nærmere bestemt at dagens importør av Jaguar og Land Rover til Norge, danske Nic Christiansen, skulle ta over. De skulle ha kommet langt i prosessen overfor den japanske fabrikken.

Les mer: Honda vil ikke lenger være importør i Norge

– Veldig sjelden

Men nå har det kommet kontrabeskjed. Ifølge Bilnytt har nemlig Honda Motor Europe LTD fredag ettermiddag gitt samtlige norske Honda-forhandlere beskjed om at de har stoppet prosessen med å finne en privat importør for det norske markedet.

Dette begrunnes med endringer i den europeiske økonomien, blant annet den britiske Brexit-avstemningen. Honda har stor bilproduksjon i England, og det er ingen hemmelighet at de frykter konsekvensene av Brexit.

Dermed er man like langt i Norge. Også i Danmark er jakten på en ny importør avblåst.

– Det er veldig sjelden vi opplever ting som dette i bilbransjen. For Honda i Norge har det vært en tøff periode, usikkerhet som dette er aldri bra, hverken for ansatte eller for salget, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Dette er en av de glemte bilene i bruktmarkedet

Havnet i skyggen av konkurrentene

Så langt i år er Honda-salget ned 1,6 prosent i Norge, mens totalmarkedet øker 2,3 prosent. med det er de nummer 20 blant personbilene, slått av merker som Tesla, Suzuki og Renault.

Salget har vært fallende i flere år. Det japanske merket sliter i det norske markedet og har havnet litt i skyggen av en rekke konkurrenter de siste årene.

Her handler det blant annet om et begrenset modellutvalg, også at Honda har manglet både elbiler og ladbare hybrider, som de siste årene har tatt store markedsandeler.

Denne forsvinner – kan være et kupp i bruktmarkedet

SUV-en CR-V har i mange år vært Hondas bestselger i Norge. Men salget har krympet kraftig etter hvert som stadig flere konkurrenter har kommet til.
SUV-en CR-V har i mange år vært Hondas bestselger i Norge. Men salget har krympet kraftig etter hvert som stadig flere konkurrenter har kommet til.

Populær familie-Honda fikk skikkelig priskutt