Brannvesenet ble ikke særlig imponert...
Bileier: – Dette er flisespikkeri.
Elbileieren trengte strøm til hjemreisen og hengte skjøteledninger i flere etasjer ned fra kontoret til selve ladekabelen. Bilen hadde han parkert utenfor Skeidar-bygget på Holmen.
– For å komme meg hjem, så må jeg ha litt strøm, forklarer bileieren til Budstikka.
I forbindelse med lading av elbiler, blir det stadig advart mot bruk av skjøteledninger. Her er det brukt to. Det bekymrer imidlertid ikke elbilisten.
Flisespikkeri
– Du tenker ikke at det er litt risky med skjøteledninger?
– Ja, men denne hang i friluft hele veien nedover. Det er dessuten folk i nærheten hele tiden, så jeg syns du driver med flisespikkeri nå, sier han.
Bileieren påpeker at det er situasjonen etter flommen som gjør at han har ladet slik i noen dager.
Budstikka skrev nylig om en elbil som ble ladet ved hjelp av et dieselaggregat etter flommens herjinger. Det var også utenfor Skeidar på Holmen.
Anbefaler ikke
Overingeniør Ansgar Danielsen i Asker og Bærum brannvesen er ikke like avslappet når det gjelder denne ladeløsningen.
Råd for lading av elbiler
– Bruk kun originalt utstyr tilpasset din bil når du skal lade.
– Overganger (adaptere) for å øke ladehastigheten må ikke benyttes. De fjerner sikkerhetsfunksjonene og medfører stor risiko for varmegang og brann.
– Vær veldig forsiktig med bruk av skjøtekabel. Hvis du må benytte skjøtekabel, må ikke ladestrømmen være over 10 ampere og ladingen må overvåkes ved å kjenne på om det blir temperaturøkning i kabel eller kontakter.
– Brannvesenet anbefaler absolutt ikke denne typen «kreative» ladeløsninger. Hvis det lades fra vanlig stikkontakt bør bilens ladekabel kunne stikkes direkte i stikkontakten uten bruk av løse skjøteledninger, og det bør lades fra en egen, dedikert strømkurs med maks 10A sikring, mener Danielsen.
LES OGSÅ: – Ikke større brannfare enn andre biler
- Hvis det er to sammenkoblede skjøteledninger, er det ikke holdbart under noen omstendighet, sier Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening.
- Vi er klare på at lading med skjøteledninger og andre «hjemmesnekrede» løsninger bør unngås, sier Frydenlund.
Les flere bilsaker i Budstikkas motorseksjon her