Denne taxien er temmelig unik
Og her er det helt gratis å sitte på.
De selvkjørende bilene kan komme til å snu opp-ned på veldig mye innen bilbransjen. En av dem som ser store muligheter (og sikkert også utfordringer) er taxibransjen.
Den dagen taxiene kan kjøre seg selv, vil man både spare store lønnsutgifter og redusere sjansen for ulykker og uhell. Det siste naturligvis under forutsetning av at teknologien blir så bra at disse bilene virkelig får slippe ut på veiene.
Invitert kunder
Nå er de første forsøkene med selvkjørende taxier også godt i gang. Forleden kom nyheten om at Volvo og Uber skal samarbeide om et stort testprosjekt i USA.
Nå er det også kjent at selskapet nuTonomy er i gang med det samme. De har nemlig satt sin første selvkjørende taxi ut i trafikken, de starter i Singapore.
Det skjer etter at de har testet i det stille, siden april. Nå har de invitert en utvalgt kundegruppe til å laste ned appen deres, via den kan de selv bestille den selvkjørende taxien.
Snart kan rattet forsvinne fra bilene
Suksess i Norge
I starten er gratis å kjøre med den. Bilen har også en person sittende i førersetet. Han eller hun skal i utgangspunktet ikke kjøre bilen, men være klar til å gripe inn hvis noe er galt.
Alt som skjer med bilen ute i trafikken blir naturligvis også loggført. For nuTonomy er det også viktig å skaffe seg erfaringer fra kundenes side, derfor ønsker de at testprosjektet skal ligne mest mulig på helt vanlig taxidrift.
Første bil ut er en Mitsubishi i-MiEV, en modell som har hatt stor suksess som elbil i Norge.
Det er en grunn til at denne har blitt så billig
Framover med stormskritt
Den er utstyrt en rekke hjelpemidler som skal gjøre at den klarer seg selv i Singapore-trafikken. NuTonomy starter i det små. Men ambisjonen er å ha hele 100 selvkjørende taxier i drift, innen 2018.
Både utvikling av testing av selvkjørende teknologi går nå framover med stormskritt. En rekke store teknologiselskaper investerer tungt, samtidig som det jobbes intenst mot myndighetene i en rekke land.
Her er det nemlig fortsatt en rekke juridiske problemstillinger som må ryddes av banen, i tillegg til at teknologien må gjøres så avansert og trygg at faren for ulykker blir langt mindre enn for biler med et menneske bak rattet.
Ford har store planer: Nybil helt uten ratt og pedaler