Joda, du får Mercedes-luksus til under 70.000 kroner

Her kan det være mye bil for pengene.

Når du kan få en 2007-modell Mercedes E-klasse for under 70.000 kroner, er det verdt å sjekke nærmere. Faksimile: Autodb.no
Når du kan få en 2007-modell Mercedes E-klasse for under 70.000 kroner, er det verdt å sjekke nærmere. Faksimile: Autodb.no

En 2007-modell Mercedes E-klasse skal i utgangspunktet ikke koste så lite som 69.000 kroner. I alle fall ikke når den ser ut til å være i bra stand, nylig er EU-godkjent og har bra med utstyr.

Dessuten er det ikke innstegsmodellen, heller. Her er det 170 hks dieselmotor. En aldri så liten evighetsmaskin.

Forklaringen på den lave prisen, er kilometerstanden. Bilen har rullet intet mindre enn 460.000 kilometer. Hvilket jo er et stykke over snittet.

Brukt taxi kan være veldig mye bil for pengene

Gått som taxi

Det har kun vært to eiere, men den første av dem var drosjeeier. Det er forklaringen på hvorfor den er kjørt såpass langt. Den hadde skilt på taket helt fram til dagens eier overtok bilen i juni 2013.

Det pekes i annonseteksten på at bilen har vært fulgt opp med servicehefte fram til rundt 400.000 kilometer. Deretter har eieren ordnet resten av oppfølgingen privat.

Men det følger med kvitteringer på kjøp av olje, filter og eventuelle deler.

Det står også at det nylig er tatt olje- og filterskift. I slike tilfeller må du enten velge å stole på selger, eller finne deg en annen bil ...

Hva er verst for en bruktbil – alder eller kilometerstand?

Folie til glede og besvær

Bilen har, selv om det ikke ser slik ut på bildene, sølv metallic lakk. Den er imidlertid helt dekket av matt sort folie. Felgene er også sorte, og det er helt nye sommerdekk montert.

Akkurat dette med biler som er helfoliert er litt todelt. Særlig når de er såpass gamle som denne. På den ene siden beskytter det lakken, men siden bilen er helt dekket, får du ikke sett skikkelig på det som er under folien.

Innvendig i E-klasse av denne generasjonen er det ryddig og bra kvalitetsfølelse. 
Innvendig i E-klasse av denne generasjonen er det ryddig og bra kvalitetsfølelse. 

Rust?

Akkurat det at du ikke får sett lakken skikkelig kan være ekstra tankevekkende på denne bilen ...

Hvorfor? Fordi Mercedes hadde et ganske omfattende problem med rust på 2000-tallet. Og folie kan se helt flott ut, mens det under folien skjuler seg rust. Vi sier altså ikke at det gjør det her, men folien gjør det vanskelig å avgjøre.

Selger er imidlertid klar på at bilen også kan selges uten folie, og at lakken under er fin.

Klikk her for å se hele annonsen

Se opp for ...

E-klasse av denne generasjonen er i utgangspunktet ganske solide saker, rent mekanisk og teknisk. Men det er som med de fleste biler noen potensielle fallgruver. Sjekk endeledd og bærekuler.

Ifølge Brooms egen bruktbilguide er det også viktig å forsikre deg om at glødepluggene virker. Særlig på bilene med dielsemotor:

– Disse kan knekke når de byttes, og da må topplokket av. Det blir dyrt, sier Brooms bilekspert, Benny Christensen.

Egentlig er lakken på bilen som er annonsert mer lik denne ...
Egentlig er lakken på bilen som er annonsert mer lik denne ...

Nei, dette er ikke verdens beste bil

Komfort og utstyr

E-klasse er som de fleste har fått oppleve via en eller annen taxi-tur, komfortable biler. Det er faktisk få som kan måle seg på akkurat det området.

Bilen vi har funnet er dessuten utstyrt med skinninteriør, klimaanlegg, multiratt, automatgir, regnsensor og oppvarmede seter, for å nevne noe.

Og selger avslutter med å påpeke følgende:

– Bilen bærer absolutt ikke preg av kilometerstand.

Vi gjør oppmerksom på at autodb og broom har samme eier, nemlig Egmont.

Her har du Brooms bruktbilguide