Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hyundai er en bilprodusent med store ambisjoner. Fra de første ikke altfor innovative modellene inntok norsk jord i 1992 og fram til dagens modeller, snakker vi lysår i forskjell. Både når det gjelder design og teknologi.

Allikevel har ikkesalget akkurat dratt rett til himmels her hjemme. Men i disse dager lanserer Hyundai en etterlengtet bilmodell som kan endre på det. Ganske så drastisk også.

300 har kjøpt den – usett

Vi snakker nemlig om den helt nye Hyundai Ioniq. En bil som de sikkert gjerne skulle hatt litt tidligere på markedet. Men den kommer i alle fall godt, når den nå er på plass i Norge.

Over 300 norske kunder har til nå kjøpt bilen – uten å ha sett den annet enn på bilder.

Ioniq er en elbil. De fleste har vel fått med seg hva elbilene har betydd for bilsalget her i Norge de siste årene. Det har tatt av. Men Ioniq er også mer enn enn elbil. Mer om det lengre ned i artikkelen.

Den aller første som har kjørt den etterlengtede nykommeren i elutgave her hjemme, er vår egen Broom-Benny.

Her er hans rapport etter en prøvetur i regnvær, i tett Oslo trafikk.

Hyundai Sonata: Plutselig var de som sunket i jorden

Elbilen Hyundai Inoiq er 4,5 meter lang, byr på fem sitteplasser og god rekkevidde. 
Elbilen Hyundai Inoiq er 4,5 meter lang, byr på fem sitteplasser og god rekkevidde. 

Tøffe konkurrenter

– Det aller første jeg legger merke til når jeg setter meg inn er at setene er gode, og at det er enkelt å finne en god sittestilling. Nå man kommer rett over i denne fra en Toyota Land Cruiser med dieselmotor, blir også den totale stillheten godt merkbar når man kjører av gårde.

– Bilen har en utrolig presis og god styrerespons, som helt klart hinter mot det sporty. Fjæringen er også veldig fast, men ikke slik at det går ut over komforten. Plassen er god, den 4,5 meter lange bilen er en femseter og dermed en fullverdig familiebil med et bagasjerom på 350 liter.

– Det er lett å tenke på både Toyota Prius og elbilen Nissan Leaf som de nærmeste konkurrentene. Både litt ut fra design, størrelse og opphavssted på kloden. Men Hyundai Ioniq er også et helt klart alternativ til konsernbroder Kia Soul Electric (Det er Hyundai som eier Kia) og bestselgeren VW e-Golf.

Dette er en annen konkurrent

28-mils rekkevidde og gunstig pris

– Batteriet i Ioniq er på 28 Kw og den har en rekkevidde på 280 km, sommerstid. Ladetiden er 6,6 timer. Elmotoren yter 88 Kw, eller 120 hestekrefter om vi holder oss til gamle og kjente begrep. Man kan velge mellom tre kjøremodus. Eco, Normal og Sport. På sport gjør den unna 0-100 km/t på ca. 10 sekunder. Det er helt greit, men ikke noen racerbil snakker vi ikke om.

– Designet både utvendig og innvendig er moderne og pent. Dog uten å by på de helt stor krumspringene. Til tross for at dette er en såkalt førserie-bil, altså en slags produksjonstest-bil, virker den godt sammenskrudd og skikkelig på alle måter. Hyundai har jobbet mye med luftmotstanden og den har en Cw-verdi på lave 0,24.

– Ioniq har en startpris på 239.900 kroner. Jeg mener at man i tillegg bør velge "Teknikk-pakke" som innebærer det meste av moderne sikkerhetsutstyr, slik som filskiftvarsel, adaptiv cruisekontroll osv. Den omfattende pakken koster 20.000 kroner. Vil du har skinninteriør, koster det 10.000 kroner. Det samme gjør soltaket i glass. En "fullpakke-bil" kommer på under 280.000 kroner, så prisen bør absolutt være konkurransedyktig.

Les vår test av Hyundai Tucson her:

Ladbar hybrid til våren

Mye utstyr og moderne linjer innvendig i Hyundai Inoiq
Mye utstyr og moderne linjer innvendig i Hyundai Inoiq

Men Ioniq kommer også i en annen utgave. Utpå vårparten neste år lanseres den nemlig som ladbar hybrid også. Det vil si med bensinmotor, en ladbar batteripakke og elmotor. Den kan da kjøres som ren elbil på småkjøring, så tar forbrenningsmotoren over når det blir lite med strøm.

Ladbare hybrider er i vinden som aldri før, så det vil garantert bli nok en kjærkommen nyhet for landets Hyundai forhandlere.

Les også: For noen er det ekstra lønnsomt å kjøre elbil