Range Rover Sport er nest størstemann i Range Rover-familien. Andre generasjon kom på markedet for tre år siden.
Range Rover Sport er nest størstemann i Range Rover-familien. Andre generasjon kom på markedet for tre år siden.

Dette er SUV på første klasse

Det koster, men sannelig smaker det også. Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Markedet for de dyreste SUV-ene er noe for seg selv. Her handler det i veldig stor grad om nyhetens interesse – og om å se og bli sett.

For mange av kjøperne er nemlig det viktigste å ha siste nytt, da gjelder det også å bytte igjen før bilen blir altfor "vanlig".

Det gjør at mange av disse bilene får en ganske spesiell salgssyklus. De selger godt det første året, noen ganger også brukbart i år to, så er det i praksis nesten kroken på døra.

Dagens Range Rover Sport har vært på markedet siden 2013 og kan dermed ikke påberope seg å være noen nyhet lenger. Konkurransen i denne klassen har aldri vært tøffere, dermed skal det litt av hvert til for å klare å kapre kresne kjøpere.

Men hvordan står den seg egentlig tre år etter lansering? Det skal vi finne ut av nå. Testbilen er en svært påkostet utgave. SDV6 Autobiography Dynamic er dens fulle navn. Vi snakker et kraftverk av en dieselmotor på 306 hestekrefter under panseret.

Tøff og aggressiv front, ingen tvil om at dette er en Range Rover.
Tøff og aggressiv front, ingen tvil om at dette er en Range Rover.

Startprisen er på 1.373.950 kroner, men det stopper ikke der. Nei, her har vi utstyr til nesten 400.000 kroner i tillegg. Det betyr bilpris på 1.757.950 kroner – intet mindre!

Denne Range Roveren visste du kanskje ikke at du har lyst på?

Hvordan er den å kjøre?

Da Range Rover Sport kom i første utgave tilbake i 2005, var den en periode noe av det hotteste du kunne kjøre rundt i. Enhver eiendomsmegler med litt suksess (og firmabil/leasingordning) kjørte Range Rover Sport.

Det handlet i veldig stor grad om merkevare og image, og langt mindre om kjøreegenskaper. "Sport" var den nemlig mest bare i navnet. Bilen var basert på store og tunge Land Rover Discovery 3, og med minste dieselmotor (som de fleste valgte), var den både treg og temmelig dvask å kjøre.

Testbilen er en svært påkostet utgave.
Testbilen er en svært påkostet utgave.

Det forandret seg radikalt til andre generasjon. Nå er den nemlig på høyde med de beste konkurrentene i klassen. Det kraftfulle ytret følges opp med tung og solid kjørefølelse. Dette er ikke akkurat bilen du slenger rundt krappe svinger eller råkjører med i trange bygater. Men samtidig oppleves den som presis og overraskende lettkjørt, størrelsen tatt i betraktning.

På motorvei går den som på skinner. Store hjul gir tendenser til sporing når asfalten er dårlig, her er det kanskje en idé å moderere seg litt. Men bortsett fra det kan du glatt kjøre på skiferie til Alpene med denne bilen, uten flere stopp enn de mest nødvendige. Støynivået er også behagelig lavt, det understreker følelsen av luksusbil.

Pluss også for svært gode seter. Interiøret i den uvanlig velutstyrte testbilen er gjennomført elegant.

Terrengegenskapene gjør at du som sjåfør sannsynligvis gir deg lenge før bilen. 
Terrengegenskapene gjør at du som sjåfør sannsynligvis gir deg lenge før bilen. 

Apropos skiferie til Alpene: Dette er et Land Rover-produkt, det betyr et av de beste og mest avanserte firehjulstrekksystemene på markedet. Kjører du deg fast med denne bilen, har du sannsynligvis vært altfor dumdristig.

Imponert tester: – Skal vi ta en snartur til Kirkenes?

Hvordan er plassen?

Lyst og innbydende interiør, med høy sittestilling både foran og bak.
Lyst og innbydende interiør, med høy sittestilling både foran og bak.

Range Rover Sport har vokst seg stor og måler 485 cm fra støtfanger til støtfanger. Det gir seg utslag i et rommelig interiør. Høy sitteposisjon både foran og bak er med på å underbygge preget av luft og oversikt.

Stor midtkonsoll, skikkelige koppholdere og store rom i dørsidene foran er akkurat som det skal være.

Smart skinne som brukes til å dele og sikre bagasjen. Selve bagasjerommet er ikke så imponerende stort. 
Smart skinne som brukes til å dele og sikre bagasjen. Selve bagasjerommet er ikke så imponerende stort. 

Baksetet er utformet for at to skal ha det best mulig. Det går ut over midtsetet som best fungerer for barn, i alle fall over litt lengre strekninger. Men bredden er god. Også her er det bra med oppbevaringsplasser.

Bagasjerommet er ikke riktig like imponerende ut fra bilstørrelsen. Det er langt, men ganske grunt. Under gulvet finner vi et reservehjul, det er ikke så vanlig på nybiler lenger og stjeler naturlig nok en del plass. Totalt sett er det 489 liter bagasjerom. Det finnes kompakte stasjonsvogner som har mer plass enn dette. Men pakker du til taket får du med mye mer!

Stor utenpå, ganske liten inni. Det gjelder denne designbilen

Går den bra?

Den er stor og tung, men når du putter 306 hestekrefter inn under panseret i en Range Rover Sport lever den opp til navnet sitt. Du parkerer mange andre SUV-er i lyskryssdueller (hvis du driver med slikt), men viktigere og mer anvendelig er det voldsomme draget som bor i denne motoren.

Når det skal være stor og kostbar SUV, da er det mange som ønsker seg en Range Rover.
Når det skal være stor og kostbar SUV, da er det mange som ønsker seg en Range Rover.

700 Nm gjør at forbikjøringer går som en lek. Med bånn gass leverer den et skyv som er sterkt vanedannende og som kan være veldig farlig for førerkortet ditt. Dette underbygges også av komforten og meget bra støydemping.

2,1 tonn med bil og stor motor gjør naturligvis noe med forbruket. Her snakker vi gjennomsnitt på 0,70 liter/mil, det blir fort mye mer hvis du lar deg friste til en litt små-aggressiv kjørestil.

Topp 3: Bilene for de som tjener aller mest

Land Rover-merket er på plass i grillen.
Land Rover-merket er på plass i grillen.

Finest utenpå eller inni?

Det er ikke bare mange bilkjøpere som har sans for jobben Land Rover-designerne gjør. De har også høy anseelse hos en rekke av konkurrentene. Her handler det om å ha sterke røtter, ta med seg elementer av dem, men samtidig komme opp med biler som oppfattes som hundre prosent moderne.

I tillegg er det knapt noen som klarer å få SUV-er til å se så sporty ut som Ranger Rover, det er både testbilen og lillebror Evoque gode eksempler på.

Range Rover Sport ser både dyr, eksklusiv og sporty ut, samtidig som den helt klart er et Land Rover-produkt. Rett og slett innertier!

Lekkert interiør med meget høy materialkvalitet.
Lekkert interiør med meget høy materialkvalitet.

Også innvendig er det høy klasse over testbilen. Her spiller det naturligvis også inn at importøren har lesset den med utstyr og tilvalg. Lyst skinn på dashbordet er kanskje ikke noe barnefamilier flest vil finne på å velge, men så er det nok ikke mange barnefamilier som tar seg råd til nybil som koster over 1,7 millioner heller. Dette er håndverk av første klasse, kombinert med materialer som både ser, og kjennes, eksklusive ut.

Bare én ting skurrer litt i interiøret her, nemlig skjermen til infotainmentsystemet. Den er mindre enn det vi finner hos de fleste konkurrentene, og selve systemet har også blitt litt utdatert. Så er da også en helt ny generasjon allerede lansert og snart på plass også i Range Rover Sport.

Snart kan bilen din se slik ut inni

RANGE ROVER SPORT

Modell: 3,0 SDV6 Autobiography

Motor: 3-liter diesel

Effekt: 306 hk / 700 Nm

0-100 km/t: 7 sekunder

Toppfart: 210 km/t

L/B/H: 485/198/178 cm

Bagasjerom: 489 liter

Forbruk: 0,70 l/mil

Pris fra: 1.373.950 kroner

Pris testbil: 1.757.900 kroner

... og hva er konklusjonen?

Vi innledet med å spørre om Range Rover Sport fortsatt holder koken, etter tre år. Svaret på det er et helt klart og tydelig "Ja".

Selv om nyhetens interesse er over, holder bilen seg imponerende bra. Kjørekomforten innbyr til skikkelig langtur, interiøret er imponerende gjennomført og ekslusivt, og hele bilen utstråler sporty eleganse. Ja, den koster 1,7 millioner og den ser sannelig sånn ut også!

I tillegg skader det naturligvis ikke med over 300 hestekrefter under panseret heller. Det gir bilen akkurat det overskuddet som er med på å underbygge følelsen av å kjøre luksusbil.

Når prisen først er nevnt, er det også fullt mulig å komme unna med et par hundre tusen kroner mindre enn det testbilen koster. Du MÅ ikke ha alt ekstrautstyret. Men å kjøre hard sparekniv her er neppe smart, da er det bedre å velge mindre motor eller rett og slett mindre bil.

Noe som trekker ned i all hyllesten? Ja, bagasjeplassen kunne vært større i en så røslig bil. Her går designet litt ut over plassutnyttelsen. Det finnes også mer sporty og lettbente SUV-er, hvis det er viktig for deg,

Infotainmentsystemet er også modent for pensjonering. Og som sagt: De digre hjulene (22-tommere) er litt sårbare for sporete asfalt. Det ser tøft ut, men her ville vi ofret litt av det visuelle for å få roligere kjørefølelse (det angrer du nok heller ikke på den dagen du skal ut og kjøpe nye dekk).

Dagens Range Rover Sporrt har blitt tre år, men holder koken på en imponerende måte.
Dagens Range Rover Sporrt har blitt tre år, men holder koken på en imponerende måte.

I sum er dette SUV på første klasse, også etter tre år.

Brukt Range Rover Sport? Nå får du den til rene folkeprisen

LES OGSÅ: Her har de laget klassens tøffeste bil