Opel Ampera-e kommer til Norge på vårparten neste år og er en svært spennende bil  på mange måter.  
Opel Ampera-e kommer til Norge på vårparten neste år og er en svært spennende bil på mange måter.  

Ny elbil kan få fart på Norges-salget

Denne skal banke konkurrentene på rekkevidde.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Selv om Opel-salget her hjemme de siste par årene har løsnet litt, er det fortsatt lagt unna gamle høyder.

Men nå kommer modellen som definitivt kan rette opp i dette. Nemlig helt nye Opel Ampera-e. Som man kanskje leser av modellbetegnelsen er dette en elbil. Som kjent så er det knapt noe folkeslag i verden som trykker disse bilene til sitt bryst slik som vi nordmenn har gjort de siste årene.

Byr på god rekkevidde

Bilen skal etter det vi erfarer ha samme drivlinje som tvillingen-bilen Chevrolet Bolt, som allerede er lansert i USA.

Det vil si at den får et batteri med en energikapasitet på rause 60 kWh.

For å sette et kanskje et intetsigende tall i sammenheng kan vi opplyse om at det er tredobbelt så stor kapasitet som i bestselgeren VW e-Golf og dobbelt så stort som i Nissan Leaf med største batteri.

Opel Astra er først i klassen med super-lys

Romslig

<div><br></div><div>Nye Opel Ampera-e blir både kompakt, komfortabel og romslig, samtidig som den skal by på lang rekkevidde. 
</div><div><br></div>

Nye Opel Ampera-e blir både kompakt, komfortabel og romslig, samtidig som den skal by på lang rekkevidde.

Opel Ampera-e er kompakt, men byr på plass til fem personer. Den har også større bagasjerom enn konkurrentene Nissan Leaf og VW e-Golf.

Nye Opel Ampera-e kommer med en 150 kW (204 hk) og 360 Nm elmotor. Den bruker bare 3,2 sekunder fra 0-50 km/t og akselerasjon fra 80 til 120 kilometer i timen går på 4,5 sekunder (foreløpige data).

På tyske motorveier kan Ampera-e lett cruise i hastigheter opp til 150 km/t – samtidig som den har betydelig lenger rekkevidde enn de fleste andre elektriske biler.

Lang rekkevidde, stiller også større krav til komfort og underholdning om bord. I tillegg til god plass, byr også Ampera-e på det siste innenfor oppkobling.

Bilen er utstyrt med den nyeste versjonen av Opels infotainmentsystem IntelliLink som med full støtte for Apple CarPlay og Android Auto, gir mulighet for tilkobling av smarttelefoner. Dermed har du full tilgang til din favorittmusikk, og andre tjenester direkte fra berøringsskjermen ombord.

Slo alle konkurrentene – Opel ble Årets bil 2016

– Ett reelt alternativ til biler med tradisjonelle drivlinjer

Dette blir en bil for folk flest, sier administrerende direktør i Opel Norge, Bernt G. Jessen.
<div><br></div>
Dette blir en bil for folk flest, sier administrerende direktør i Opel Norge, Bernt G. Jessen.

I tillegg kommer selvsagt Ampera-e, som alle Opels personbiler, med Opel OnStar.

Ett trykk på OnStar-knappen i bilen, og du kobles opp mot din egen rådgiver som kan hjelpe deg med å finne adressen dit du skal, og deretter laste den ned til navigasjonen, eller gjennomføre en sjekk på bilen din før du legger ut på langtur. Det kan også varsle nød-etatene ved en ulykke.

– Vi gleder oss til å kunne presentere nye Opel Ampera-e i Norge. Den vil bli først ut av tredje generasjon elbiler. Med sin rekkevidde og plass blir den et reelt alternativ til biler med tradisjonelle drivlinjer, og med en pris som gjør den tilgjengelig for folk flest, sier administrerende direktør i Opel Norge, Bernt G. Jessen i en pressemelding.

En gang krydde det av dem på norske veier

Kommer våren 2017

Bilen lanseres under den store bilutstillingen i Paris siste uke i september. Hverken priser eller leveringsdato for Norge er endelig fastsatt, opplyser den norske importøren.

Men om vi, helt på egenhånd, tipper på en pris rundt 300.000 kroner er vi neppe helt på jordet. Lanseringen bekreftes til våren 2017.

Les også: Noen ganger er det ikke smart med pen dame