LURERI: Skjermdump av carprice.no sin nettsider. Innfelt direktør i Forbruker Europa, Ragnar Wiik. Foto: ta.no/Amedia.
LURERI: Skjermdump av carprice.no sin nettsider. Innfelt direktør i Forbruker Europa, Ragnar Wiik. Foto: ta.no/Amedia.

Advarer mot bil-nettsted: – Folk føler seg rett og slett lurt

Forbrukerrådet er ikke imponert...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Carprice.no prøver å få innpass på det norske markedet med facebook-profilering og nettsider på norsk. Forbrukerrådet ber forbrukerne holde seg unna.

Carprice.no tilbyr verdivurdering av personbiler, og retter sitt fokus mot det norske markedet.

Selskapet tilbyr tjenesten til en pris av 139 euro, tilsvarende 1294 norske kroner etter dagens kurs. Nettsiden er på norsk, med et språk av til tider tvilsom karakter. Bak carprice.no står et selskap i Estland ved navn Nordicpartner OÜ. Så langt TA har kunnet avdekke har selskapet ingen linker til, eller samarbeidspartnere i, Norge.

Svensk side – helt lik

Tilsvarende nettsider finnes også for svenske forbrukere. Her er nettadressen carprice.se. Nettsiden er identisk med den norske utgaven, men naturlig nok på svensk språk. Bak carprice.se står firmaet Carmanagement registrert i Latvia. Tjenesten som den svenske siden tilbyr er helt lik den norske, prisen er også identisk.

Forbrukerrådets Europa-avdeling har satt sitt søkelys på nettstedene, og tjenesten de tilbyr. De er ikke imponert av hva de har funnet.

– Generelt så lønner det seg å være skeptisk til biltaksering på nett. Dette er en tjeneste som bør gjennomføres gjennom et registrert og godkjent verksted. Vi har sett flere slike biltakseringssider de siste årene, Carprice er en av disse, sier Ragnar Wiik som er direktør i Forbruker Europa.

Fått flere klager

Han kan fortelle at det har kommet klager på nettstedet Carprice fra både Norge og Sverige. Wiiks avdeling arbeider med saker som er grensekryssende, og gir informasjon og veiledning til norske forbrukere om rettigheter og plikter ved handel over landegrensene.

– De klagene vi har fått fra Norge og Sverige, og det er ganske mange, går på at forbrukeren rett og slett ikke føler det produktet de får har noen verdi. Denne type sider gjør ofte ikke noe annet enn det man enkelt kan finne ut selv. Prisen på 139 euro er også stiv, særlig når de fleste trodde at siden var gratis. Folk føler seg rett og slett lurt, sier Wiik om tilbakemeldinger som er kommet fra forbrukere i Norden.

– Vær varsom

Han maner forbrukerne til sunn skepsis når de handler på utenlandske nettsteder.

– Noen sider prøver seg på ren svindel. Andre kan karakteriseres som useriøse aktører. Vær varsom, er vårt råd. Havner folka bak disse sidene i trøbbel ser vi ofte at de bare bytter navn og nummer og fortsetter sin virksomhet, forklarer Wiik.

Dette bør du vite

– Utgangspunktet er at avtaler er bindende. Hvis avtaler inngås elektronisk skal den næringsdrivende på en klar og tydelig måte gi informasjon om blant annet prisen. Dessuten må det framgå tydelig at den elektroniske bestillingen utgjøre en plikt til å betale. Det er tvilsomt at en bestillingsknapp merket «send» imøtekommer dette kravet. Samlet sett er det derfor tvilsomt at forbrukerne er bundet av avtalen med Carprice, sier Wiik.

Om angreretten sier han følgende:

– Den lovfestede angreretten på 14 dager kan falle bort når leveringen av tjenesten påbegynnes før utløp av 14 dager. Men, forbrukerne må ha gitt uttrykkelig samtykke til levering før fristens utløp og samtidig erkjent at angreretten derved går tapt. Basert på de mottatte klager og en vurdering av bestilling og leveringsprosessen til Carprice er det tvilsomt at angreretten må anses å ha bortfalt for forbrukerne. Folk må derfor i hvert fall benytte seg av angreretten innen 14 dager og merke seg at fristen i noen tilfeller kan være lengre enn 14 dager.

– Angrerett og pris skal opplyses klart på nettsidene. Opplyses det ikke om dette kan det være lurt å holde seg unna, avslutter direktøren.

TA har forsøkt å komme i kontakt med Nordicpartner OÜ som er registrert som eieren av nettstedet carprice.no. De har ikke svart på våre spørsmål.

Du kan lese mer om bil og trafikk på ta.no – her:

Så lett finner du ut hvor mye bilen din er verdt