Her snakker vi eksklusiv maskinpark! (og eksklusiv park for den del...)
Her snakker vi eksklusiv maskinpark! (og eksklusiv park for den del...)

Ser du hva som er unikt med dette bildet?

Alle hyllest-kjøretøyene samlet for første gang.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

BMW feirer i år 100 år, og i rekken av jubileumsfeiringer skjedde det noe unikt under årets Concorso d’Eleganza Villa d’Este i Italia. For da besluttet BMW (som er ansvarlige for den fasjonable utstillingen) å samle sammen alle de åtte hyllest-kjøretøyene man har laget til nå, samt originalene.

Hommage, betyr å hylle noe, og i BMWs tilfelle handler det om å gjøre stas på en spesiell klassisk modell, gjennom å lage en moderne tolkning av bilen eller motorsykkelen. Ingen av Hommage-kjøretøyene er ment for å settes i produksjon, det handler rett og slett bare om å ha det gøy, samtidig som man feirer sin fortid.

Først ut var en Mini-hyllest i 1997. Deretter varte det hele ni år før man viste en BMW-hyllest på Villa d’Este, og deretter har det kommet hele seks ulike BMW-hyllester siden 2008. Villa d’Este er en naturlig bakgrunn for å vise bilene, og totalt har man nå laget fem BMW-biler, to BMW-motorsykler og en Mini.

2016 ble imidlertid det store året for hyllest-kjøretøyene, siden man valgte å avduke to nye på Villa d’Este, samtidig som man samlet sammen alle de man hadde lagd fra før. Dermed fikk publikum en unik sjanse til å se alle de åtte unike hyllest-maskinene på ett sted.

Nå kommer et nytt bilmerke til Norge

Her er listen over de åtte Hommage-kjøretøyene så langt, som alle viser BMWs beundringsverdige arbeid i å gjenskape gamle helter på en moderne måte.

Den første hyllestbilen var en Mini. Ikke alle syntes resultatet ble like bra. 
Den første hyllestbilen var en Mini. Ikke alle syntes resultatet ble like bra. 

Mini ACV 30 (1997)

Den første hyllestbilen var ingen BMW, men en Mini. Den ble vist fram under Monte Carlo Rally i 1997, for å feire triumfen 30 år tidligere da en Mini vant Monte Carlo Rally (som den gjorde flere ganger på 60-tallet). Men den moderne hyllesten mottok ikke de helt store lovordene. Litt tjukk og litt oppblåst var det mange som sa. Men BMW skulle komme mye sterkere tilbake…

Løpsvinneren fra 1940, og den moderne nytolkningen. 
Løpsvinneren fra 1940, og den moderne nytolkningen. 

BMW Concept Coupe Mille Miglia (2006)

Av alle BMWs løpsseire er kanskje den mest berømte, triumfen i Mille Miglia i 1940, med en BMW 328 Touring Coupe. Bilen var derfor et naturlig valg å gjenskape i moderne form, og fikk folk til å måpe da BMW viste den på Villa d’Este i 2006. Først og fremst fordi den så dobbelt så bred ut som originalen, noe som ga den et tøft og moderne uttrykk.

En moderne hyllest av legendariske M1. Resultatet ble heftige saker.
En moderne hyllest av legendariske M1. Resultatet ble heftige saker.

BMW M1 Hommage (2008)

Først i 2008 tok man i bruk ordet Hommage, da man valgte å lage en moderne hyllest av 70-tallets superbil fra BMW: M1. Den moderne utførelsen høstet mange lovord, men hadde vel aldri noen sjanse til å nå helt opp til legendariske M1. Men det var mange rike kunder som gjerne så at nyvarianten ble en produksjonsrealitet, noe den ikke ble.

Mange mener at den moderne 328-hyllesten er den beste av Hommage-bilene.
Mange mener at den moderne 328-hyllesten er den beste av Hommage-bilene.

BMW 328 Hommage (2011)

I 2011 fylte den legendariske sportsbilen BMW 328 75 år. I den forbindelse passet det fint med en ny hyllestmodell basert på 328 (den første hyllestbilen fra 2006 var jo også basert på en 328), men denne gang ble resultatet enda bedre. For mange er dette BMWs flotteste hyllestbil, med en makeløs blanding av eleganse og råskap, i en kreasjon hvor moderne materialer møter klassiske former.

Denne står rikingene i kø for å kjøpe

Concept Ninety og den klassiske R 90 S. Hvilken er penest?
Concept Ninety og den klassiske R 90 S. Hvilken er penest?

BMW Concept Ninety (2013)

I 2013 fylte BMWs motorsykkel-divisjon 90 år, og i den forbindelse kom noen på at man også kunne lage en hyllestmotorsykkel. Som sykkel valgte man R 90 S, som også feiret 40-års jubileum. Det iøynefallende designet vakte stor oppsikt på Villa d’Este da Concept Ninety ble vist fram, og de fleste mente motorsykkelen var en mer enn verdig hyllest på alle måter.

Ny og gammel CLS. Den nye var egentlig gul, men ble omlakkert i BMWs klassiske farger.
Ny og gammel CLS. Den nye var egentlig gul, men ble omlakkert i BMWs klassiske farger.

BMW 3.0 CSL Hommage (2015)

BMW 3.0 CSL er et av de store syttitallsikonene, og mange ventet derfor på at BMW ville lage en moderne hyllestversjon av bilen. Det gjorde de på Villa d’Este i 2015, da en fantastisk gul skapning rullet fram. Overalt var det mengder av flotte detaljer, og bilen regnes som en av de absolutt beste hyllestbilene. Noen måneder etter sin debut, ble bilen omlakkert i de klassiske BMW-racingfargene.

Ny og gammel R 5. Den nye ser særdeles tøff og elegant ut.
Ny og gammel R 5. Den nye ser særdeles tøff og elegant ut.

BMW Motorrad R 5 Hommage (2016)

2016 ble det store hylleståret for BMW, for da slo de plutselig til med to ulike hyllester på Villa d’Este. Det første var motorsykkelen R 5 Hommage, som en hyllest til 80-års jubilanten R 5. Hovedansvarlig for designet på hyllestsykkelen var svenske Ola Stenegärd som uttalte: «Det er enkelt å designe en motorsykkel med mange komplekse detaljer, men det er virkelig vanskelig å designe en enkel maskin.»

Ny og gammel 2002. Men er den nye litt for lite lik originalen?
Ny og gammel 2002. Men er den nye litt for lite lik originalen?

BMW 2002 Hommage (2016)

At berømte BMW 2002 Turbo fra tidlig syttitall skulle få en moderne variant, var ingen overraskelse. Men bortsett fra den speilvendte turboskriften klagde mange over at bilen var litt for moderne i utførelsen, mens andre hyllet den kraftige og muskuløse nytolkningen av 2002 Turbo. Men kanskje var fargen også litt kjedelig, for da bilen ble omlakkert i oransje Jägermeister-dekor (politisk korrekt omdøpt til det steintøffe «Turbomeister»), noen måneder senere, så den plutselig langt heftigere ut.

Ser du hvorfor dette dekket koster over en million?