Toyota Corolla var et vanlig syn på veiene på 80- og 90-tallet. Men akkurat denne GT-utgaven fra midten av 80-tallet er imidlertid blitt en svært sjelden modell å snuble over. Faksimile: Finn.no
Toyota Corolla var et vanlig syn på veiene på 80- og 90-tallet. Men akkurat denne GT-utgaven fra midten av 80-tallet er imidlertid blitt en svært sjelden modell å snuble over. Faksimile: Finn.no

Denne muligheten får du ikke ofte

Her gjorde Toyota noe uvanlig ...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Få merker er så snusfornuftige som Toyota. Men også de har noen utskeielser på samvittigheten.

Faktisk gjelder også det den mest solgte bilen i hele verden: Toyota Corolla.

Opp gjennom årene har den kommet i en rekke utgaver, og fellesnevneren for dem alle har stort sett vært nettopp fornuft.

Men midt på 80-tallet var det trolig en glipp i rutinene et eller annet sted, og plutselig ble Corolla GT Twin Cam 16 V en realitet. En skikkelig rabbagast! Selv en del av Toyota-toppene selv ble nok overrasket da den så dagens lys.

Det går gjerne vinter og vår – og vinter på nytt – mellom hver gang en slik bil dukker opp på bruktmarkedet. Men nå har det altså kommet en 1985-modell på finn.no, som virker å være i bra stand – og det koster litt penger.

Twin Cam 16

Men la oss forklare litt mer om bilen først. For de som ikke vokste opp på 80- og 90-tallet.

Her tok Toyota altså en helt vanlig Corolla, satte inn sportsseter, la på Twin Cam 16-skrift på sidene, monterte et rødt GT-merke på bakluka og grillen og satte på plastspoilere rund baut.

Ja, og det var jo ikke bare staffasje, heller. Motoren var nemlig den samme som satt i sportsbilen Toyota MR 2: En 1,6-liter med 16 ventiler som produserte 121 hk.

Dette er verdens mest solgte bilmodell

GTI-feber

Med denne kraftkilden på plass, fikk den vesle Corollaen plutselig et heftig fraspark. 0-100 km/t ble klokket inn på 8,5 sekunder.

På midten av 80-tallet var det slett ikke verst. Faktisk nok til å hevde sin rett i GTI-feberen som nettopp hadde fått skikkelig tak.

Siden prisen dessuten var gunstig, ble dette en populær bil blant en del yngre kjøpere. Det var ikke akkurat Toyota bortskjemt med fra før.

Interiøret ser svært bra ut for alderen. Til og med trekket på setene er i orden. Faksimile: Finn.no
Interiøret ser svært bra ut for alderen. Til og med trekket på setene er i orden. Faksimile: Finn.no

Bruktbil: Dette er de 15 beste billigbilene

Rånebil

Kjøreegenskapene skal vi ikke påstå er noe å rope hurra for. Her var Golf GTI bedre. Men den tilfredsstilte kravene til råning: Den sparket godt ut av lyskrysset, så litt hårete ut, det var plass til noen "smårips" i baksetet og det var lett å montere et stort stereoanlegg i den.

Nå er glansdagene over. Det er svært få av disse bilene igjen.

Derfor er det med glede at vi nå ser en original utgave til salgs. Den har rullet 218.000 kilometer, og er priset til 85.000 kroner.

Klikk her for å se hele annonsen

Rustfri!

Det er naturligvis mye penger for en såpass gammel Toyota. Og strøken er den heller ikke. Så det må nok gjøres litt med den for å gi den tilbake fortidens prakt.

Men den skal være rustfri, og det er jo et svært godt – og uvanlig – utgangspunkt på en såpass tilårskommen Corolla.

Den har i følge annonsen kun hatt tre eiere. Eier nummer to hadde den sågar i godt over 20 år – og var en godt voksen mann.

Den har hatt alle servicer, og nylig ble det byttet registerreim og vannpumpe. Og i kjent Toyota-stil bør det innebære at denne kjører år ut og år inn. Behandles disse bilene godt, lever de evig. Nesten.

Corolla GT er kjanskje ikke det første folk tenker på når det snakkes om 80-talls GTI-er. Men den er likevel verdig betegnelsen klassiker.

Husker du denne Toyota-klassikeren?