Bruker du elbil i jobbkjøring får du mer i kjøregodtgjørelse enn om bilen går på bensin og diesel. Og det til tross for at driftskostnadene er lavere, dermed er dette vinn-vinn for de som har elbil. 
Bruker du elbil i jobbkjøring får du mer i kjøregodtgjørelse enn om bilen går på bensin og diesel. Og det til tross for at driftskostnadene er lavere, dermed er dette vinn-vinn for de som har elbil. 

For noen er det ekstra lønnsomt å kjøre elbil

Her er det penger å tjene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Elbilene har en unik posisjon i Norge. I fjor var nesten hver fjerde solgte nybil her til lands en elbil. Mye skyldes null avgift og heller ikke moms, som gjør at elbilene relativt sett kommer svært gunstig ut i det norske markedet.

I tillegg nyter elbileierne godt av en rekke bruksfordeler, som tilgang til kollektivfelt, ingen bompenger og dedikerte parkeringsplasser – for å nevne noe.

Statens sats er høyere

Også driftsutgiftene er langt lavere på en elbil, sammenlignet med en bil som går på bensin eller diesel. Og som en ekstra bonus får man også høyere kjøregodtgjørelse, dersom man bruker elbilen i jobbsammenheng.

Mange bruker egen bil også i jobben, enten man besøker forretningsforbindelser, skal på jobbreise eller kjøre ærender. Statens sats for kjøregodtgjørelse ved bruk av elbil er 4,20 kroner per kilometer. Dette er ti øre høyere enn for en fossilbil, selv om driftskostnadene er lavere.

– Å bruke elbil i jobben er faktisk enda gunstigere enn å bruke den privat. Strømutgiftene på en elbil er omtrent 1 krone per mil, mens en bensinbil vil ha drivstoffutgifter på rundt 8 kroner per mil. Til tross for dette er statens sats for kjøregodtgjørelse høyere for elbiler enn for fossilbiler, sier Annar Bøhn, daglig leder i Autogear.

LES OGSÅ: Nå må du betale skatt på kjøregodtgjørelsen

Tusen kroner i måneden

De er et norsk teknologiselskap som har spesialisert seg på å utvikle automatiske løsninger for kjøregodtgjørelse. Alle som bruker privatbil i jobbsammenheng har i utgangspunktet krav på kjøregodtgjørelse, og de fleste virksomheter forholder seg til statens satser.

– Spesielt for de som kjører mye i jobbsammenheng, er det gunstig å bruke elbil. Mens satsen for fossile biler reduseres når du passerer 10 000 kjørte kilometer, er kjøregodtgjørelsen for elbiler den samme uansett kjørelengde. Kjører du 15 000 kilometer i året, vil det være omtrent tusen kroner i måneden i gevinst å kjøre elbil, sier Bøhn, i en pressemelding.

– Viktig arbeidsredskap

Også Norges Automobilforbund (NAF) oppfordrer flere til å bruke elbilen når de kjører i jobben.

– Privatbiler er et viktig arbeidsredskap som holder Norge i gang. Ekstra kjøregodtgjørelse er en viktig fordel som bør få enda flere til å velge elbilen i jobben, og som flere bør bli klar over. I byområder vil det være et viktig miljøtiltak om flest mulig arbeidsreiser også kan gjennomføres med elbil, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Kjører du i jobben? Da skal det ikke mye til å ha gratis bil

Slik ser regnestykket ut, hvis man får kjøregodtgjørelse for 15.000 kilometer årlig.
Slik ser regnestykket ut, hvis man får kjøregodtgjørelse for 15.000 kilometer årlig.

De vil sponse elbilkjøperne med 86.000 kroner