Audi selger dyre og sportslige modeller som aldri før. Stasjonsvogna RS6 (t.v.) er den mest populære i Norge, mens SUVen SQ7 og sportsbilen TTRS er på god vei til norske forhandlere. 
Audi selger dyre og sportslige modeller som aldri før. Stasjonsvogna RS6 (t.v.) er den mest populære i Norge, mens SUVen SQ7 og sportsbilen TTRS er på god vei til norske forhandlere. 

Salget av disse verstingene er tredoblet i Norge

De er raske, luksuriøse – og dyre.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I oktober kommer en helt spesiell SUV til det norske markedet - Audi SQ7.

Under panseret sitt har den verdens sterkeste dieselmotor. En buldrende V8-er er på 4-liter, som blåser ut 435 hk og et dreiemoment på svimlende 900 nm (!) når du hamrer gasspedalen til bunns.

Disse tallene gjør den også til noe av det raskeste du kan få tak i i dette segmentet. 0-100 km/t leveres på superraske 4,8 sekunder, samtidig som oppgitt blandet forbruk er så lavt som 0,74 l/mil.

– Vi har hatt en kanonstart på salget av SQ7, forteller Audi-direktør i Norge, Harald Edvardsen-Eibak.

Audi: Fra raring til luksusbil

Kostbart

Selv med godt over 400 hk og 0-100 km/t på bare 4,8 sekunder, klarer SQ7 seg med et oppgitt blandet forbruk på 0,74 l/mil.
Selv med godt over 400 hk og 0-100 km/t på bare 4,8 sekunder, klarer SQ7 seg med et oppgitt blandet forbruk på 0,74 l/mil.

Prisen på SQ7 er ikke akkurat småtteri. Du må ut med drøyt 1,3 millioner kroner.

Men det er ikke bare denne sprekingen norske Audi-kunder flokker seg rundt. Stadig flere lar seg friste til å kjøpe de sprekeste modellene - S- og RS-utgavene.

– Det siste året har vi solgt 60 av disse modellene. Den takten vi har nå, er tre ganger høyere enn tidligere år, forteller Edvardsen-Eibak videre.

Økt satsning

Noe av forklaringen på det økte salget, ligger nok i at avgiftene på biler i dette segmentet har blitt betydelig mer gunstige de siste årene.

Audi-direktøren peker imidlertid på en annen forklaring også:

– Vi har satset betydelig mer på Audi Sport i alle ledd. Vi har også etablert vår første Audi Sport-forhandler, Møller Bil i Oslo Vest. De har spisskompetanse på Audi R8.

Dette er den raskeste bilen de noensinne har laget

Helt i 100

Modellutvalget i S- og RS-segmentet er dessuten blitt stadig bredere. I år kommer en ny S3, S4, S5 og TTRS.

– Vår ambisjon framover er å kunne selge rundt 100 slike toppmodeller i året.

TTRS er forøvrig en skikkelig hissigpropp, og sikter nå på Porsche og andre hard core sportsbiler. Den har 400 hk, og gjør 0-100 km/t på 3,7 sekunder.

Audi RS6 er en drømmebil for mange familier. Performance-utgaven har friske 605 hk ...
Audi RS6 er en drømmebil for mange familier. Performance-utgaven har friske 605 hk ...

Geir har råtassen de fleste bare kan drømme om

RS6 mest populær

Den modellen som nordmenn liker best i S- og RS-utvalget til Audi, er imidlertid den spinnville RS6 Performance.

Dette er en stasjonsvogn med alle de praktiske egenskapene vanlige familiebiler har, men som i tillegg har 605 hk til rådighet.

RS6 Performance er også blant de dyreste modellene i Audi-sortimentet, med en startpris på 1.740.000 kroner.

Topputgaven av flaggskipet A8, som heter S8 Plus, koster enda mer: 2.038.000 kroner. Mens Plus-utgaven av superbilen R8 letter deg for knappe 2,5 millioner kroner.

Stasjonsvogna for deg som har lyst på racerbil