Letemannskaper har finkjemmet et enormt område på bunnen av Det indiske hav på leting etter Boeing 777-flyet som forsvant med 239 mennesker om bord 8. mars 2014.

Ingen vet hva som har skjedd med flyet. Basert på de få sporene man har etter maskinen og beregninger av flyets rekkevidde basert på drivstoffbeholdningen, har eksperter definert et område i Det indiske hav som det sannsynlige stedet hvor flyet endte reisen.

Nå er området snart ferdig skannet. 110.000 kvadratkilometer av havbunnen er undersøkt uten at flyvraket er funnet. Bare 10.000 kvadratkilometer gjenstår.

Myndighetene i Malaysia, Australia og Kina har samarbeidet om søkeoperasjonen. De har vært enige om at det settes strek for letingen etter at de 120.000 kvadratkilometerne er gransket.

Vil teste delens ferd i havet

Men nå har den nye lederen av letearbeidet, Greg Hood fra den australske havarikommisjonen, lansert en ny strategi for å finne ut av hvor passasjerflyet kan være. Det skriver nyhetsbyrået AP.

Det eneste vrakdelen fra flyet som er funnet, er en del av flyets vinge som kalles flaperon. Delen ble funnet på øya Reunion utenfor Afrikas østkyst i fjor sommer – 15 måneder etter at flyet forsvant og 4000 kilometer unna søkeområdet.

FLAPERON: Delen som er funnet, er en del av kontrollflatene som brukes til å justere flyets fart og oppdrift. Foto: Bruce C. Cooper/Wikimedia Commons
FLAPERON: Delen som er funnet, er en del av kontrollflatene som brukes til å justere flyets fart og oppdrift. Foto: Bruce C. Cooper/Wikimedia Commons

Letegruppen vil sende seks kopier av denne delen til oseanografer i Tasmania, som vil forske på hvordan vind og havstrømmer får flaperonen til å drive av gårde. Dette vil forhåpentligvis gi ny informasjon om flydelens utgangspunkt – og dermed det mulige stedet hvor flyet traff havet.

Om mer penger stilles til rådighet, ønsker man å utstyre kopiene med sporingsutstyr og sette dem ut på ulike steder i Det indiske hav rundt 8. mars neste år og deretter spore bevegelsene.

Kan ha lett på feil sted

Den internasjonale gruppen som definerte søkeområdet har fått kritikk for måten de regnet seg fram til det sannsynlige krasjstedet. Kritikere mener det var en avgjørende tabbe å anta at ingen satt ved spakene da flyet traff vannet etter å ha vært i luften i mer enn fem timer.

Om flyets kaptein Zaharie Ahmad Shah var på et slags selvmordsoppdrag og kapret maskinen, vil han også ha hatt muligheten til å føre flyet i glideflukt til et sted utenfor søkeområdet etter at drivstoffet tok slutt. Deretter kan han ha forsøkt å lande så mykt som mulig på havet for at flyet ikke skulle slås i stykker og dermed etterlate seg mange vrakdeler. Zaharie fløy en lignende rute på en flysimulator på pc-en sin hjemme få uker før katastrofen inntraff.

Se interaktivt kart (klikk på punktene for mer informasjon). Artikkelen fortsetter under grafikken.

Mistet høyde raskt

Letemannskapene avviser imidlertid denne teorien og viser til at analyser av flaperonen som er funnet, viser at delen var trukket inne i vingen da den ble revet løs. Flaperonen ville vært aktivert og dermed stukket ut fra vingens bakkant om noen prøvde å føre flyet i en kontrollert glideflukt.

Nye analyser av signalene sattelitter plukket opp fra MH370 tyder også på at flyet gikk raskt nedover, mye raskere enn om noen prøvde å foreta en myk landing på havet.

MH370 var på vei fra Kuala Lumpur til Beijing da det brått endret kurs. Etter 38 minutter ble systemene som viser flyets posisjon skrudd av. Satellittdata viser at flyet forlot kursen mot Kina og fortsatte å fly i seks timer, trolig ut over Det indiske hav, før den store Boeing-maskinen forsvant.

Etterforskerne er klare på at flyvraket må finnes om man skal få svar på hva som skjedde med det store passasjerflyet.

– Vi vil aldri få vite hva som skjedde med flyet før vi finner det, sier Peter Foley, som har ledet søkeoperasjonen siden starten, til AP.

Malaysia Airlines flight MH370

  • Lørdag 8. mars 2014, klokken 00.41 lokal tid, tok flyet, en Boeing 777-200ER, av fra Kuala Lumpur. Flyet skulle til Beijing i Kina.
  • Om bord var 227 passasjerer og et mannskap på 12. Passasjerene var fra 13 ulike land. 152 var kinesiske.
  • Rundt klokken 01.22 mistet flykontrollen radarkontakt med flyet.
  • Klokken 02.40 ble flyet meldt savnet for første gang.
  • Flyet sendte aldri ut nødsignal. Det var ingen indikasjoner på dårlig vær eller tekniske problemer.
  • Flyets kaptein var Zaharie Ahmad Shah (53) fra Malaysia, ansatt i flyselskapet siden 1981. Annenpilot var Fariq Bin Ab Hamid (27) fra Malaysia, ansatt siden 2007.
  • Kommunikasjonsutstyret i flyet ble trolig bevisst slått av rundt klokken 01.19.
  • Etter en omfattende leteaksjon konkluderte malaysiske myndigheter 24. mars med at flyet hadde styrtet sør i Det indiske hav.
  • 29. januar 2015 konkluderte malaysiske myndigheter at flyet styrtet som følge av en ulykke, og at alle om bord er erklært døde.
  • 5. august 2015 ble det bekreftet av malaysiske myndigheter at en flyvinge funnet på øya Reunion, en uke tidligere, stammer fra MH370.