Etter tre år er det halv pris på lekker Mercedes

Denne vakte oppsikt!

Mercedes CLS Shooting Brake er en av de lekreste stasjonsvognene du kan kjøpe. Og her har verditapet vært solid. Faksimile fra www.finn.no.
Mercedes CLS Shooting Brake er en av de lekreste stasjonsvognene du kan kjøpe. Og her har verditapet vært solid. Faksimile fra www.finn.no.

Mercedes har utvidet modellutvalget sitt kraftig de siste årene. En av bilene som virkelig har vakt oppsikt er CLS Shooting Brake.

CLS startet som en firedørs coupe, men da andre generasjon kom, lanserte Mercedes også en svært linjelekker stasjonsvognutgave.

Skjønt, stasjonsvogn er ikke en betegnelse Mercedes selv liker å bruke om bilen. Derfor hentet de fram langt mer fornemme Shooting Brake, da bilen ble lansert.

Ikke bare design

Designet på denne bilen har fått mye skryt og Mercedes har også lykkes med å hente kunder som vanligvis ikke ville vurdert stasjonsvogn. Men selv om det er fokus på sporty design, er bilen slett ikke upraktisk. Bagasjerommet svelger for eksempel unna 590 liter, det gjør den til en fullverdig familiebil.

Som nybil var dette kostbare saker, men etter noen år er bildet ganske annerledes. Nisjebiler som CLS Shooting Brake har generelt høyt verditap, det gjør at du kan finne noen virkelig gode kjøp i bruktmarkedet.

Ett eksempel er denne: En 2013 CLS 350 AMG 4Matic. Bilen er bare tre år og har ikke rullet mer enn 46.000 kilometer. Likevel er det tett på halv pris nå.

Designet er et godt stykke unna de vi tradisjonelt forbinder med stasjonsvogner.
Designet er et godt stykke unna de vi tradisjonelt forbinder med stasjonsvogner.

Første generasjon CLS får du nå til hyggelig pris

Holdt ikke igjen

Ny kostet den 1.450.000 kroner. Selgeren i Volda forlanger 749.945 kroner for den, ferdig registrert!

"Trolig Norges best utstyrte CLS", skriver selger i annonsen, og her er det litt av hvert å glede seg over. Lista over ekstrautstyr er seriøst lang og vitner om at første eier ikke akkurat var opptatt av å holde igjen da han eller hun spekket opp bilen.

Og da blir det også dyrt. Bare spesiallakken (Designo Magno Kashmir) kom i sin tid på over 40.000 kroner.

Ny farge på bilen? Det blir fort veldig dyrt

Ikke like særpreget innvendig, men kvalitesfølelsen er høy.
Ikke like særpreget innvendig, men kvalitesfølelsen er høy.

Klikk her for å se annonsen på bilen

Nybilgaranti

Under panseret finner vi en råsterk og seig V6-motor på 265 hestekrefter. Det gir solid kraftoverskudd til alle typer kjøring. 4Matic betyr at bilen har firehjulstrekk, dette er dermed også en veldig bra vinterbil.

Alder og kilometerstand tatt i betraktning er det neppe grunn til å frykte de store påkostningene med det første. Bilen har full servicehistorikk og dessuten nybilgaranti til januar 2018.

Selv om verditapet de tre første årene altså har vært voldsomt, er det nok grunn til å regne med at den vil tape seg over gjennomsnittet også de kommende årene. Det er verdt å tenke på hvis du er av typen som bytter bil ganske ofte.

Vite mer om CLS Shooting Brake? Les testen her:

Det var ikke noe problem  å bruke mellom en og halvannen million på CLS Shooting Brake da den var ny. Men etter noen år er prisen langt hyggeligere.
Det var ikke noe problem  å bruke mellom en og halvannen million på CLS Shooting Brake da den var ny. Men etter noen år er prisen langt hyggeligere.

Mindre stasjonsvogn for pengene finner du knapt