Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.14.2
404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.14.2

Det er ikke så ofte det kommer noe som snur opp-ned på det de fleste av oss forventer av en bilmodell. Men noen ganger skjer det – heldigvis!

Et veldig godt eksempel på det er bilen vi akkurat nå tester. Range Rover Evoque er kjent som en kompakt SUV, med tøft design. Til nå har vi fått den i to utgaver: Tredørs og femdørs. Men Range Rover gir seg ikke med det. Nei, nå har de akkurat lansert den i cabriolet-utgave også. Dermed snakker vi altså noe så sjeldent som en SUV-cabriolet.

Kombinasjonen har vært gjort før, i nyere tid faktisk også av Range Rovers modermerke Land Rover. Deres første Freelander kom også i en såkalt soft top-utgave, men hundre prosent cabriolet var den ikke. Andre som prøvd seg på dette er Nissan Murano – pluss flere mer folkelige SUV-er og offroadere.

Men likevel: Når du ser Evoque cabriolet ute i trafikken, ser den virkelig ikke ut som noe annet. Dette er en bil som skiller seg ut!

Jeg må innrømme at jeg har sans for konseptet: Super sommerbil når sola skinner, samtidig som den har 4x4 og er en fullverdig vinterbil når du trenger det.

Testbilen har 2-liters dieselmotor på 150 hestekrefter og mye utstyr innabords. Prisen er også solid. Den starter på 776.900 kroner, testbilen klokker inn til 992.700 kroner!

De fleste cabrioletene er lave biler, her bryter Evoque klart og tydelig med det.
De fleste cabrioletene er lave biler, her bryter Evoque klart og tydelig med det.

Hvordan er den å kjøre?

Det er ikke bare-bare å kappe taket av en bil og gjøre den til cabriolet. Den prosessen krever mye mer, blant annet at karosseriet må stives av, ettersom taket ikke lenger gjør den jobben.

For Evoque betyr det blant annet at den har økt vekten med nesten 300 kilo, til underkant av to tonn. På landevei og motorvei gir det en tung og massiv kjørefølelse. Når vi utfordrer den på svingete småveier merkes vekten. Der er den ikke helt på hjemmebane, men oppfører seg likevel trygt og forutsigbart. Og når vi cruiser avgårde i 80 km/t, sola skinner og taket er nede, føles den helt riktig. Støydempingen er god, også med taket på. Her har Range Rover-ingeniørene gjort en god jobb.

Høy og tung SUV får uansett ikke blitt noen sportsbil. Da kjøper du noe annet!

Å komme langt nok ned i bilen er forresten ofte en utfordring i en cabriolet. Mye vindsus er slitsomt, særlig på litt lengre turer. Her er Evoque blant de beste i klassen.

På terrengegenskaper er Range Rover blant verdens beste. Her har du en solid konstruksjon, kombinert med elektroniske hjelpemidler som gjør at bilen kan redde seg ut av det meste du kan utsette den for. Det er med andre ord ingen grunn til å grue seg til vinteren.

Lekker cabriolet på plass i en sommeridyll ikke langt fra Oslo. 
Lekker cabriolet på plass i en sommeridyll ikke langt fra Oslo. 

Her skal det virkelig bli status-SUV

Hvordan er plassen?

Evoque er i utgangspunktet en kompakt bil. Cabriolet-løsningen stjeler plass, og det merkes. Foran har to voksne det veldig bra, men de i baksetet skal ikke ha altfor lange bein før det begynner å bli en utfordring.

OK adkomst til baksetene, men beinplassen er begrenset.
OK adkomst til baksetene, men beinplassen er begrenset.

Vi testet blant annet med store barneseter bak.

Da må de foran ofre endel av plassen sin, for at det skal fungere.

Bagasjerommet er av "komfyrdør-typen". Det vil si at du vipper opp en luke, og så er det bare å stappe inn. Bagasjerommet svelger 251 liter. Det er bruktbart, men ikke veldig mye mer. Her drar du ikke på ferie med kofferter, mye bager er tingen hvis du har en bil som dette.

Slik åpner du opp til bagasjerommet. Bagasjen må stappes rett inn, her gjelder det å pakke smart.
Slik åpner du opp til bagasjerommet. Bagasjen må stappes rett inn, her gjelder det å pakke smart.

Audi har hatt spennende planer, husker du denne?

Går den bra?

Dette er minste motoralternativ i Evoque cab, du får den også med 2-liters bensinmotorer på 180 eller 240 hestekrefter, men da blir prisene enda høyere.

Dieselmotoren er en 2-liter og byr på 150 hestekrefter. Det fungerer helt greit i denne bilen. Motoren jobber fint sammen med en ni-trinns automatkasse og oppfører seg kultivert. Vi snakker ikke noe voldsomt kraftoverskudd, men nok til det du trenger. 0-100 km/t går på 10 sekunder blank.

Både vekten på bilen og den høye sittestillingen gjør at det kjennes mer riktig å cruise, enn å jage turtall.

Dette interiøret er første klasse både på design og materialvalg. Konsernets nye infotainmentsystem er på plass, vi er litt overrasket over at skjermen i midtkonsollen ikke er noe større.
Dette interiøret er første klasse både på design og materialvalg. Konsernets nye infotainmentsystem er på plass, vi er litt overrasket over at skjermen i midtkonsollen ikke er noe større.

Dette er lekkert fra langt mer folkelig hold

Finest utenpå eller inni?

Evoque var en liten sensasjon da den kom, her har Range Rover-designerne fått mye skryt. Den takler også overgangen til cabriolet veldig bra. Bilen ser rett og slett råtøff ut, både med taket oppe og som åpen cabriolet. Denne vekker oppsikt i trafikken.

Gjennomført lekkert interiør.
Gjennomført lekkert interiør.

Interiøret er også stilig og gjennomført. Her spiller det naturligvis inn at testbilen har ekstrautstyr som koster flesk.

Vi snakker eksklusive materialer og høyt nivå på alt du ser og tar på. Testbilen har Land Rovers nye infotainmentsystem, som er en stor forbedring i forhold til det gamle. Skjermen er bred, men ganske lav. Litt rart de ikke har gått for en større løsning her.

Denne fronten er blant det mest aggressive og sporty du kan få på en SUV. Evoque tar overgangen til cabriolet på en utmerket måte.
Denne fronten er blant det mest aggressive og sporty du kan få på en SUV. Evoque tar overgangen til cabriolet på en utmerket måte.

Snart kan bilen din se slik ut inni

...og hva er konklusjonen?

Ut fra helt rasjonelle kriterier er dette naturligvis en ganske meningsløs bil. En allerede ganske trang og dyr SUV har blitt enda trangere og enda dyrere i cabriolet-utgave. Likevel sitter jeg etter endt testperiode og tenker at denne bilen har jeg lyst på!

Range Rover Evoque cabriolet

Motor: 2-liter diesel

Effekt: 150 hk / 380 Nm

0-100 km/t: 10 sekunder

Toppfart: 180 km/t

L/B/H: 437/208/161 cm

Bagasjerom: 251 liter

Forbruk: 0,57 l/mil

Pris fra 766.900 kroner

Pris testbil: 992.700 kroner

Heldigvis handler ikke bil bare om rasjonelle ting. Og det er på feelgood-faktor at denne bilen er en ekte innertier. Den pynter opp enhver innkjørsel og er leverer så til de grader på fine sommerdager. Ned med taket og sola, lukter og omgivelser kommer inn i bilen på en helt spesiell måte.

Samtidig har du altså en fullverdig offroader på vinteren. Selve taket er tykt og svært godt isolert, i praksis merker du ikke mye forskjell fra vanlig, tredørs Evoque til cabrioleten på dette området.

Prisen gjør at vi neppe får se veldig mange av disse på norske veier. Vi har en mistanke om at de fleste kommer til ende opp som bil nummer to/tre hos godt voksne par med god økonomi. Litt typisk konebil på Oslo vest og i Bærum.

Og så er det endel av oss som kommer til å følge med denne i bruktmarkedet om noen år, og da kanskje realisere drømmen om en bil som virkelig skiller seg ut!

...men Range Rover ble solid slått av denne:

Testbilen koster nesten en million, og slik sett er dette naturligvis fryktelig langt unna et fornuftig kjøp. Men heldigvis er det ikke alle som velger bil etter fornuften! 
Testbilen koster nesten en million, og slik sett er dette naturligvis fryktelig langt unna et fornuftig kjøp. Men heldigvis er det ikke alle som velger bil etter fornuften! 

Barnslig morsom: Her kan du lese testen av Evoque med tak