Det er stadig vekk russiske vogntog som forsøker å komme seg over grensa uten å være i god nok teknisk stand. (Foto: John-Erling Varsi, Statens vegvesen)
Det er stadig vekk russiske vogntog som forsøker å komme seg over grensa uten å være i god nok teknisk stand. (Foto: John-Erling Varsi, Statens vegvesen)

Njet! Her var det stopp for det russiske vogntoget

Kontroller på grensa avdekker stadig nye lovbrudd.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kontrollseksjonen i Statens vegvesen hadde mandag kontroller i Kirkenes. Det ble kostbart for eieren av en mobilkran. Denne hadde ikke gyldig dispensasjon for å ferdes på veiene.

– På vanlig vei er det tillatt med 26 tonn på tre akslinger. En slik kan veie 59 tonn, det vil si fem aksler med tolv tonn. Det er ganske mye, konstaterer kontrollør John-Erling Varsi i Statens vegvesen, til Nordlys.

Så tunge kjøretøy har bare lov å kjøre på spesielle veistrekninger. De ga et vektgebyr på hele 80.500 kroner.

– Det er vanlig takst, sier Varsi.

Kontroller på grensa

– Nå må han også søke dispensasjon for å forflytte seg videre.

Samme dag stoppet kontrollørene en russisk semitrailer ved grensestasjonen på Storskog.

– Vi har kontroller på grensa nettopp for å unngå at dårlige vogntog skal komme inn i landet, sier Varsi.

– Og denne var i oppsiktsvekkende dårlig stand.Hele høyre side på semihengeren revnet mellom sidevegg og gulv.

– Det var 18 tonn last i semien. I verste fall kunne den revnet, og hele lasten havnet i veibanen. Semitraileren fikk kjøreforbud.

– Den kom seg aldri inn i Norge, konstaterer Varsi.

Les flere bil- og motorsaker i Nordlys sitt motormagasin her

Vegvesenet fikk tips – se hva de stoppet