En stor forhandler står bak det som i starten er en forsiktig satsing på Infiniti i Norge. Brooms bilekspert tror dette kan være starten på noe som blir større. Dette er for øvrig modellen Q50 som er en ganske kompakt sedan.
En stor forhandler står bak det som i starten er en forsiktig satsing på Infiniti i Norge. Brooms bilekspert tror dette kan være starten på noe som blir større. Dette er for øvrig modellen Q50 som er en ganske kompakt sedan.

Nå kommer et nytt bilmerke til Norge

Infiniti starter i det små.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Infiniti er luksusmerket til japanske Nissan. De har hatt betydelig suksess i USA i mange år, men i Europa har vi ikke sett så mye til dem ennå.

En planlagt lansering ble lagt på is da finanskrisen kom i 2009. Siden har det vært relativt stille, selv om det har vært kjent av Nissan-konsernet har jobbet med ulike planer for merket også i vår del av verden.

Kjøper i Tyskland

Hit til Norge har det aldri vært noen vanlig import, men nå skjer det ting. Bransje-nettstedet Bilnytt (krever abonnement) kan fortelle at den store Nissan- og Subaru-forhandleren Birger N. Haug nå skal begynne å ta inn Infiniti til Norge.

I utgangspunktet skal ikke Birger N. Haug fungere som en vanlig importør. Ifølge Bilnytt skal de kjøpe bilene fra en forhandler i Tyskland, slik at de formelt sett er å regne som bruktimporterte biler når de selges Norge.

Bruktimport? Her er fallgruvene!

Ikke la muligheten gå fra seg

– Vi våger ikke å la denne muligheten gå fra oss og eventuelt risikere å overlate en nisje som ikke er her i dag til andre, sier salgsdirektør Frank Krogstad i Birger N. Haug, til Bilnytt.

Brooms bilekspert Benny Christensen er en av dem som har fulgt litt ekstra godt med Infiniti de siste årene. Han synes det er gledelig at merket nå får en formell tilknytning til Norge.

QX50 er en kompakt SUV som bør passe det norske markedet bra.
QX50 er en kompakt SUV som bør passe det norske markedet bra.

Allerede i Norge

– Ja, absolutt! Infinti lager biler som skiller seg litt fra mengden, og jeg har bare hørt lovord om kvaliteten. Den er av vanlig, japansk standard. I USA har de bygget seg opp gjennom å gi kundene veldig mye bil for pengene. Mye utstyr og store motorer, til priser som ligger et godt stykke under de tradisjonelle premiummerkene. Den oppskriften tror jeg også kan fungere i Norge, mener Benny.

– Men det finnes allerede noen Infinitier på norske veier?

– Det er helt riktig. Det har kommet biler både som bruktimport og som flyttegods. Jeg vil anslå at det er noen titalls biler her hjemme. En utfordring her har vært deler og verkstedtjenester. Når en solid forhandler nå starter med å ta inn biler, regner jeg med at de har tatt høyde for dette også. Så langt understreker de at satsingen er forsiktig. Men de har helt sikkert større ambisjoner, slik sett kan dette bare være starten, sier Benny.

Broom-leser kom over en Infiniti-SUV i Oslo

Fra 219.000 kroner

Når Europa-planene har vært såpass forsiktige, har det også med motorisering å gjøre. De fleste motorene til Infiniti har nemlig vært tilpasset det amerikanske markedet. Det betyr i praksis store bensinmotorer. De er ikke like attraktive i Europa, og her hjemme i Norge gjør de bilene nesten uselgelige, fordi de drar på seg mye avgift.

– Men på dette området skjer det ting hos Infiniti også. De må tilpasse seg mer enn bare amerikansk smak hvis de skal gå inn i nye markeder. Derfor kan vi vente oss mindre og mer nøysomme motorer, det betyr igjen lavere avgift i Norge. De kommer blant annet med en spennende motornyhet på bilutstillingen i Paris i september, avslutter Benny.

PS: I skrivende stund er det åtte Infiniti til salgs i Norge. Den rimeligste er en 2005-modell av SUV-en FX35, den blir din for 219.999 kroner.

Denne fabrikken vil ikke lenger være importør i Norge

Endel modeller har blitt solgt i Europa i noen år. Som denne FX-modellen, fra Tyskland.
Endel modeller har blitt solgt i Europa i noen år. Som denne FX-modellen, fra Tyskland.

Se hvem som kommer med ny SUV-barsking